DuTTZi Skrevet 20. september 2015 Del Skrevet 20. september 2015 Nå skal det først sies at jeg var i samme situasjon for tre år siden, men hadde større budsjett, og valgte da Skoda Octavia. Satt meg veldig inn i hva slags bilmerker, modeller, etc. som var hensiktsmessig å kjøpe for meg og har da fått en grei oversikt over Octavia. Som sagt er Skoda Octavia kjent blant biljournalistene som en av/den beste i sin klasse (mellomstor stasjonsvogn). Når det gjelder driftsikkerhet er jeg mer usikker, men tror ikke de er noe spesielt dårlige. Man kan selvfølgelig se på statistikker (Dekra, Bilprovningen, etc.), men for den enkelte bileier går det til syvende og sist mest på flaks/uflaks om akkurat din bil får få/mange feil. Skoda Octavia og VW Golf er veldig like biler, bygget på samme grunnmodell og har veldig mange av de samme tekniske løsningen. De Golfene som er nevnt i tråden her er Mk5 (altså modell nr. 5). De Octaviane som er nevnt er Octavia 2. De har stort sett like automatgirkasser (DSG) og like motorer. Innvendig ligner de også mye på hverandre, Octavia kan kanskje virke noe billigere, men det kan også varierer med utstyrsgraden. Hovedforskjellen mellom Golf og Octavia er at Octaviaen er litt større, spesielt når det gjelder bagasjrommet. Golf har følgende utstyrsnivåer: Trendline, Comfortline, Highline (fra minst ekstrautstyr til mest ekstrautstyr). Octavia har tilsvarende utstyrsnivåer: Ambition, Elegance, Laurent & Klement. Når jeg mener utstyr så er det f.eks. om det er skinnratt, bedre musikkanlegg, ryggesensor, regnsensor, cruisekontroll, etc.. Trendline/Ambition føles ganske ribbet for utstyr - unngå disse. Du bør egentlig sette opp en liste over utstyr som du ønsker. Husk at prøvekjøring og inspeksjon av den enkelte bilen er det aller viktigste - selv om den ser "perfekt" ut på Finn.no. Se etter rust, hør etter ulyder, og kjenn etter vibrasjoner, se på serviceheftet, spør om bilen har vært involvert i kollisjon. Sjekk NAF.no for tips ved bruktbilkjøpet. Ellers er det minst like viktig å tenke på at det er en del potensielle utgifter som du kan spare deg for første/andre året hvis du er nøye med å sjekke følgende: - bilen bør ha fulgt alle servicer - hvis bilen skal på service koster det fort 4000++ kr, og mer hvis noe må repareres - når skal registerreima skiftes, er den skiftet? (koster fort 5000 kr å skifte) - hvor lenge er det til neste EU-kontroll? bør være 1,5-2 år til neste gang. Hvis EU-kontroll er rett rundt hjørne må du kanskje koste på bilen noen reparasjoner for å få den godkjent? - følger det med vinterdekk? et sett med dekk og felger koster fort 10 000 kr - er de dekkene som medfølger for gamle? dekk bør ikke være mer en 5 år gamle og må ha nok mønster. Hvis alle 8 dekk må skiftes går det fort 4000 kr. Som du ser kan to "like" biler (lik km stand, årsmodell, motor/gir, utstyrsnivå) medføre ganske store forskjeller vedlikeholdskostnader de første 1-2 årene. "Bommer" du på ovennevnte summerer det seg fort til 15 000 - 20 000 kr. Det gir deg også en pekepinn på hvor mye du kan prute hvis noe av ovennevnte mangler. 2 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 Jeg som hadde godfølelsen for den Golfen.. annonsen ble lagt ut sent fredag kveld, og når jeg ringte selgeren tidlig i formiddag var bilen lovet bort allerede. Dette er jo verre enn budrunder på leiligheter! Det gjelder å stå tidlig opp, skjønner jeg... Lenke til kommentar
ipconfig Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Mye gode svar her inne. Jeg har hatt Golf og Civic (2004) og begge er greie biler. Golf'en var dyr på verksted mens Civic'en har stort sett vert greit. Jeg har kjøpt bilder fra forhandler, privat og på auksjon. De siste bilene som jeg har kjøpt privat har jeg tatt inn på verksted for å sjekke om det er noe galt med de FØR jeg kjøper. Dette kostet meg rundt 1500 og er vel verdt pengene. Civic'en jeg kjøpte viste seg å være kollisjonsskadet (selv om selgeren blånekta) men iflg verkstedet var jobben svært bra utført så det var ok å kjøpe.Har også gode erfaringer med å kjøpe på auksjon da disse bilene er gjennomgått av mekanikere. De har noen skjønnhetsfeil men bilen er stort sett mye billigere. kvdnorge.no og http://www.oslobilauksjon.no/. Asiatiske biler er stort sett mindre støyisolert enn europeiske. Dersom du skal kjøre langt blir hjulstøy ganske irriterende. Når det gjelder VW og DSG så ville jeg gått for manuell http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/automatkasse-troebbel-hos-volkswagen/a/10113548/. Mye info om dette på Auto Motor og Sport i Sverige. Kanskje en slik kunne passet: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=62575091 ? Du ble kanskje enda mer forvirret nå Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Syns den var litt dyr, hadde betalt max 100K. Lenke til kommentar
ipconfig Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Syns den var litt dyr, hadde betalt max 100K. Lov å prute... Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 17. oktober 2015 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2015 (endret) Fikk endelig bestemt oss i dag. Ford Focus stasjonsvogn, 2007. Godt å være ferdig med det her, haha.. Takk for tips og innspill i tråden. Endret 17. oktober 2015 av :utakt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå