Gå til innhold

Har jeg rett til å fortsatt stemme?

Raude

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg forhåndsstemte i dag tidlig, men var ubevisst på det faktum at det faktisk foregår både kommune- og fylkestingsvalget. Dermed avla jeg min stemme kun i kommunevalget. I det jeg leverte valgseddelen min ble jeg spurt om jeg ville delta i fylkestingsvalget også, men det sa jeg nei til. Jeg var ikke forberedt og er usikker på hvor stor makt fylkestinget innehar, og om det er viktig. Men spørsmålet mitt er følgende, kan jeg fortsatt delta i fylkestingsvalget? ved å møte opp i valglokalene på mandag?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg er ganske sikker på at du ikke kan stemme en gang til, selv om det er i fylkestingsvalget. Det er da er det registrert i Eva at du har stemt, og kan ikke stemme på nytt. Informerte ikke de som tok i mot stemmen din deg om dette?  :)

Endret av M.H
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, jeg er ganske sikker på at du ikke kan stemme en gang til, selv om det er i fylkestingsvalget. Det er da er det registrert i Eva at du har stemt, og kan ikke stemme på nytt. Informerte ikke de som tok i mot stemmen din deg om dette?  :)

Kjipt, trodde det var mulig i og med at det var 2 separate valgsedlene, en for kommunestyre- og en for fylkestingsvalget. Jeg ble spurt om jeg ville stemme i fylkestingsvalget, men det takket jeg nei til. Utover det fikk jeg ikke noe ytterligere informasjon om at jeg automatisk fraskrives retten til å stemme i fylkestingsvalget. På det tidspunktet var jeg ikke klar til å avgi min stemme i fylkestingsvalget grunnet 0 informasjon om det. Alle, inkludert media debatterer bare om kommunevalget.

Lenke til kommentar

Jeg arbeider ikke med valg selv, men jeg har kontor rett i nærheten av et sted folk kan komme for å forhåndsstemme. Her sier de til alle som forhåndsstemmer at hvis de ikke stemmer i fylkestingsvalget nå, kan de ikke gjøre det senere. Noen velger å vente med å stemme da. Slik jeg har forstått det registreres det kun at du har stemt. Ikke om du stemte kommune eller både kommune og fylkesting. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg arbeider ikke med valg selv, men jeg har kontor rett i nærheten av et sted folk kan komme for å forhåndsstemme. Her sier de til alle som forhåndsstemmer at hvis de ikke stemmer i fylkestingsvalget nå, kan de ikke gjøre det senere. Noen velger å vente med å stemme da. Slik jeg har forstått det registreres det kun at du har stemt. Ikke om du stemte kommune eller både kommune og fylkesting. :)

Ok, takk for informasjon :))

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt feil, så mener jeg at forhåndstemmingen foregikk annerledes for en 10-15 år siden.

Den gangen fikk man utdelt 2 nøytrale konvolutter; en for hvert valg, hvori man puttet de stemmesedlene man ønsket.

Disse to konvoluttene ble så puttet i en større konvolutt der navnet ditt ble skrevet utenpå, og denne konvolutten ble lagt i en egen valgurne.

Hvis du skulle ombestemme deg, så kunne du gå til valglokalet på valgdagen, registrere deg og stemme på vanlig måte der. For etter at valglokalet stengte, ville man gå gjennom alle forhåndsstemmene og se om noen med navnet sitt på en konvolutt også hadde stemt på valgdagen. Hadde de det, så ble forhåndstemmen forkastet.

Jeg antar at noen syntes det ble for mye fikling med konvolutter og greier, for nå skal jo stemmesedlene bare brettes en gang før de åker inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...