Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

[Løst] Kjøpt ny router, men får ikke nett.

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nett fra telenor, og en zyxel p8072n.

Jeg har da skaffet meg en Asus RT-AC66U, men jeg får ikke dette til å fungere i det hele tatt.

Har prøvd guider via telenor.no etc, men det føles ut som det er noe her som går meg hus forbi. Jeg har satt routeren i Bridge modus, og jeg har koblet alt til, men den vil ikke ta imot nett via den nye routeren.

Glemte å nevne: Jeg har fått ruteren opp og gå, men jeg får ikke noe internett på den nye routeren. WAN lampa blinker, og så bare forsvinner den.

Noen tips?

Annet spørsmål: Jeg har 2 kabler fra veggen som går inni den eksisterende routeren. En av de går inn i inntaket markert dsl, den andre WAN. Men når jeg kobler til routeren så skal jeg jo trekke en kabel fra WAN på den eksisterende routeren, til WAN på den nye. Jeg er ikke så veldig flink på nettverksgreier, men er det da DSL som gir nett? Kabelen som går i WAN porten er jo i veggen, så den kabelen blir jo bare hengende uten noen kobling. Virker litt rart for min del bare..

Endret av fiskerdigg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke hvor kabelen som går i WAN fra veggen ender opp, men det er telefonkabelen som du kobler i DSL som gir nett. Husker jeg ikke feil så er den en bryter bakpå zyxelen som veksler mellom WAN og DSl, så å koble begge gir ikke mening. Ellers så har du fortsatt det riktig.

Lenke til kommentar

Hvis du har ADSL eller VDSL skal det en telefonkabel fra veggen til DSL. Hvis du har fiber skal en nettverkskabel fra ONT til WAN. Ikke begge deler. Videre skal en kabel fra LAN på Zyxel'en til WAN på Asus'en.

Chris93: P2812 har bryter, P8702 går automatisk.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Hvis du har ADSL eller VDSL skal det en telefonkabel fra veggen til DSL. Hvis du har fiber skal en nettverkskabel fra ONT til WAN. Ikke begge deler. Videre skal en kabel fra LAN på Zyxel'en til WAN på Asus'en.

Chris93: P2812 har bryter, P8702 går automatisk.

ok, så hvis jeg har forstått det riktig så kan jeg i hovedsak bare dra en kabel fra port 1 på lan utgangene på zyxelen inni den nye sin wan port og det skal funke? jeg brukte hele tiden den wan porten, så det kan forklare problemet. 

Og wan porten kan jeg bare drite i på zyxelen?

Beklager at jeg er så spesifikk, jeg er som sagt ikke veldig rå på nettverk.

Endret av fiskerdigg
Lenke til kommentar

Hvis du har *DSL:

1. Kabel fra Veggkontakt til DSL port på Zyxel router.

2. Kabel fra LAN port på Zyxel ruteren til WAN port på ASUS ruteren

Hvis du har Fiber:

1. Kabel fra ONT til WAN port på Zyxel ruter.

2. Kabel fra LAN port på Zyxel ruteren til WAN port på Asus ruteren.

Endret av Konkulf
Lenke til kommentar

Hvis du har *DSL:

1. Kabel fra Veggkontakt til WAN port på Zyxel router.

Hvis du har Fiber:

WAN portene på begge må jo uansett brukes, da det er her inn-signalet til ruteren kommer ifra.

Så hvis han har xDSL skal han la DSL-porten på Zyxel'en være i fred? Neppe.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått det til å fungere, var som nevnt her at jeg skulle bruke lan kabelen.

Den nye routeren er dønn stabil, og knallbra. Tusen takk for god hjelp. 

4657223194.png

Klarte aldri få så bra resultater med den andre routeren, den droppa konstant etc. Nå er det maks på både opp og ned. God helg!

Endret av fiskerdigg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du har *DSL:

1. Kabel fra Veggkontakt til WAN port på Zyxel router.

Hvis du har Fiber:

WAN portene på begge må jo uansett brukes, da det er her inn-signalet til ruteren kommer ifra.

Så hvis han har xDSL skal han la DSL-porten på Zyxel'en være i fred? Neppe.

Var jeg som tullet der ja, har nok jobbet litt for mye med CD sitt oppsett (coax osv. Der de bruker WAN portene).

Supert at det funket TS, har samme ruter som deg stående i hus, og har aldri hatt problemer siden jeg satt den opp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...