-=Petter=- Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 Hei Er det mulig og kunne bruke en annen router enn Netcom sin? Har Netcom sin nå, og syntes den rett og slett er dårlig. Tregt på WiFi, må restartes hele tiden for og opprettholde WiFi hastigheten. Pluss, den er skikkelig dårlig på port forwarding. Kan jo ikke sende port rang forwarding. Veldig tungvint da du trenger mange porter.... Vil det for eks være bedre med en router som takler 4G på USB, eller er det fremdeles da den lille USB dingsen man må åpne porter og slikt i? Petter Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 Du kan bruke alle routere som er solgt i Norge, men enkelte kan være låst til operatør. Opplåsingskoden finner man på nettsidene til operatøren som har solgt den, eller å kontakte deres kundeservice Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 12. september 2015 Forfatter Del Skrevet 12. september 2015 (endret) Kan ikke si jeg skjønte hva du mente nå. Mtp at jeg ikke finner spes mange routere som støtter 4G, funnet noen som støtter USB, men da er fortsatt dette om porter. Det som teller her :-) Endret 12. september 2015 av -=Petter=- Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Jeg har Telenor sin D-link 4G-router. Den er ubrukelig. Har fått bytta den flere ganger, men alle eksemplarene er ustabile og trege. Unngå D-link. Jeg har best erfaring med å bare dele nett fra mobilen eller et nettbrett. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 12. september 2015 Forfatter Del Skrevet 12. september 2015 Men hva med vanlige router, med tilkoblet 4G i USB port? Og da, hva med åpning? Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Det jeg mente var alle routere som har innebygd 3G/4G som Telenor/Netcom osv har levert til sine kunder. For at port forward skal virke så må du som regel legge inn at annet apn enn det som er standard. Når du gjør det vil du få en egen ekstern ip-adresse. Om du bruker Netcom så legg inn vpn.netcom.no og har du Telenor så legger du inn internet.public Disse innstillingene kan også brukes hos operartører som leier nett hos Telenor/Netcom (muligens med unntak av OneCall) Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 Det er jeg enig i, har også satt opp routeren fra Netcom slik. Så får åpnet porter. Men som sagt, Ikke port områder (eks:23000-24000). Etter alt å dømme, er både router fra Netcom (Huawei) og Telenor sin minirouter er både ustabile og mangler diverse. Derfor spør jeg fremdeles om noen har erfaring med USB dongel i USB porten og om det da er routeren som da er styringa, eller om det er dongelen som fremdeles må åpne porter etc. Erfaringer settes pris på. Takker for svar hittil. Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 (endret) Har prøvd det også, det kommer an på modemet. Er det et rent modem så er det routeren som styrer alt, er det et såkalt host-less modem, så har usb-sticken som må konfigureres for seg selv, samt routeren din. På enkelte routere kan man omgå dette med egne AT-kommandoer som deaktiverer host-less funksjonaliteten på usb-modemet. Skal du kjøpe deg et nytt modem, anbefaler jeg at du tar en titt på Dovado sine routere, de gjør det du ber om, men erfaringsmessig så er løsninger der du bruker et 3G/4G usb-modem mer ustabilt enn rene 3G/4G modemer (kanskje med unntak av enkelte lommeroutere). Det mest stabile løsningen jeg har testet er Huawei B593s, Netcom har levert denne tidligere, men nå har den fått en etterfølger som heter E5186s. Har ingen erfaring med denne ennå, men på papiret så ser den iallfall bra ut. Edit: Du kan sjekke om modemet er host-less når du bruker det direkte i pc'en. Om du gjør innstillingene i webleseren er det host-less. Endret 13. september 2015 av Krokan Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 Oki, skal ta med meg modemet jeg har, forøvrig B593S-22 til forhandler snart. Ikke fornøyd, da jeg hele tiden må restarte for og opprettholde WiFi hastighet blant annet. Beste er jo man kan klare seg med det dem levere, slik at man kan klage til dem da det er noe. Slik som nå :-) Mulig jeg kan spørre om å få det nye fra Netcom. Savner som sagt port-range forwarding, men det er visst ikke nomalt, så da får man vel lage 1500 regler i stede... Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Jeg kjører 4G gjennom USB på OpenWRT rutere. 4G USB sticks bruker endel mer strøm enn USB standarden legger opp til, så du bør lese deg opp på hvilke rutere som er godt støttet. Her er en grei liste. http://ofmodemsandmen.com/supported.html Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 15. september 2015 Forfatter Del Skrevet 15. september 2015 Ok, så derfor man kan slite med USB i PC også da. Da den brukker med guffe enn hva den egentlig får. Takk for link, lese litt. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Det jeg mente var alle routere som har innebygd 3G/4G som Telenor/Netcom osv har levert til sine kunder. For at port forward skal virke så må du som regel legge inn at annet apn enn det som er standard. Når du gjør det vil du få en egen ekstern ip-adresse. Om du bruker Netcom så legg inn vpn.netcom.no og har du Telenor så legger du inn internet.public Disse innstillingene kan også brukes hos operartører som leier nett hos Telenor/Netcom (muligens med unntak av OneCall) Har Telenor endret på APN'et sitt? Når jeg jobbet i Telenor for en del år tilbake, var det ikke anbefalt å bruke internet.public fordi den gikk utenom Telenors brannmurer og sikkerheten lå i mye større grad hos sluttbruker. Mvh Faller Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 15. september 2015 Del Skrevet 15. september 2015 Det jeg mente var alle routere som har innebygd 3G/4G som Telenor/Netcom osv har levert til sine kunder. For at port forward skal virke så må du som regel legge inn at annet apn enn det som er standard. Når du gjør det vil du få en egen ekstern ip-adresse. Om du bruker Netcom så legg inn vpn.netcom.no og har du Telenor så legger du inn internet.public Disse innstillingene kan også brukes hos operartører som leier nett hos Telenor/Netcom (muligens med unntak av OneCall) Har Telenor endret på APN'et sitt? Når jeg jobbet i Telenor for en del år tilbake, var det ikke anbefalt å bruke internet.public fordi den gikk utenom Telenors brannmurer og sikkerheten lå i mye større grad hos sluttbruker. Mvh Faller Nei dette er for de som vil ha sin egen ip, med de fordeler og ulemper dette medfører. At Telenor og andre operatører gir brukerene en delt ip-adresse har nok mer med mangelen på ip-adresser å gjøre, enn den har med sikkerhet. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 Egen IP er gull. Men hadde vært greit med en router som fngerer. Vil faktisk IKKE anbefale Netcom sin Huawei B593S til noen andre i det hele tatt. Noe av det tregeste WiFi jeg har vært borti. Har ikke klart og somle meg til butikk for å bytte enda. Det burde, spør du meg, bare komme i posten da man ringer/chatter/epost dem ang problemet. Ikke få beskjed om å dra dit man kjøpte det. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Jeg har best erfaring med å dele nett fra mobil eller nettbret. Jeg har et abonnement fra Banzai, som gir 100 GB i tillegg til fri ringe og sms. Følgelig er datakvoten stor nok til at jeg kun trenger ett mobilabonnement. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Kunne det vært aktuelt med dedikert kretskort for sim-kort eller kanskje en Cisco ruter med 3/4g støtte(koster mye..)? Altså ikke ruter eller USB-dongle fra tilbyr, men der du får kun sim-kort :-) Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Blir jo fort dyrt, en TP-Link Archer C7 eller én WDR4300 + Dongle er nok billigere og like kjapp, men vanskeligere å sette opp(må inn med OpenWRT e.l) Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 21. september 2015 Forfatter Del Skrevet 21. september 2015 En router med sim leser hadde jo vært gull det ja. Men er vel ikke det man finner mest av. Lenke til kommentar
-=Petter=- Skrevet 22. september 2015 Forfatter Del Skrevet 22. september 2015 Noen som har noe mer og komme med her? Om det faktisk vil være mulig med bare en USB dongel og åpne porter på, da den sitter i annen router Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå