Gå til innhold

[Løst] Betale for lånetelefon

Anbefalte innlegg

Skal sende mobilen min inn til reperasjon (mobilen resetter seg selv tilfeldig - har tatt en factory reset på telefonen, men resetter seg selv tilfeldig uansett), og har da spurt mobilleverandøren min om lånetelefon - fikk til svar at dette er noe jeg må betale for.

Er det slik at de kan kreve at jeg skal betale for lånetelefon? Har prøvd å søke om litt informasjon om dette, men finner dessverre ingen informasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/l%C3%A5negjenstand

Så er ganske sikker selgeren ikke kan ta seg betalt for dette, men du kan heller ikke forvente lik telefon som du har i utgangspunktet.

Så tror i verstefall kun kan kreve en telefon som kan ringe og sende SMS.

Husk slette data etterpå du har brukt den, ellers kan du risikere steder tar betalt for det.

Lenke til kommentar

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/l%C3%A5negjenstand

Så er ganske sikker selgeren ikke kan ta seg betalt for dette, men du kan heller ikke forvente lik telefon som du har i utgangspunktet.

Så tror i verstefall kun kan kreve en telefon som kan ringe og sende SMS.

Husk slette data etterpå du har brukt den, ellers kan du risikere steder tar betalt for det.

Takk for info - har lest den siden tidligere da jeg Googlet litt. Trenger kun en telefon jeg kan ringe med (er vel litt greit å komme seg vekk fra maset med en smarttelefon :) ), men begynte å lure når de ville ha betalt for en lånetelefon - bare synd at det ikke står noe om betaling på forbrukerråder sin side.

Lenke til kommentar

Står i forbrukarkjøpslova:

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Så om reperasjonen tar meir enn ei veke så har du rett på lånetelefon for selgars rekning.

Stridens kjerne er ofte om dette kravet er eit rimelig krav basert på forbrukaren sitt reelle behov, og om det i så tilfelle står i stil i forhold til selgaren sin kostnad ved å tilby lånetelefon.

Dei fleste selgarar vil argumentere med at du ikkje treng lånetelefon fordi du sikkert har ein gamal telefon frå før, og at dersom du treng lånetelefon så treng du i alle fall ikkje ein smart telefon, så lenge du kan ringe med den så dekker den primærbehovet uansett.

Forrukartvistutvalget (FTU) er ikkje uventa uenige i ein slik praksis.

Det mest hensiktsmessige vil nok være å kreve heving av kjøpet, som du blant anna begrunner i at selgaren ikkje stiller tilfredsstillande lånegjenstand til din disposisjon slik som lova krever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...