nordemoniac Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 (endret) Hei! Har en Mac Pro 2008 2x 3.2Ghz som jeg skal flytte hovedkort + CPUer til et nytt kabinett, men når jeg tok av kjøleribbene så la jeg merke til at det her ikke er brukt vanlig kjølepasta, men "liquid metal", gallium-basert sikkert. I tillegg er det en pakning rundt som visstnok er innsatt med Krytox grease, mest sannsynlig for å forhindre at kjølepastaen (som er strømledende og korroderende) flyter ut. Jeg monterte kjøleren tilbake for å finne ut litt mer om dette før jeg fortsetter. Jeg ønsker ikke å tukle mye med dette, jeg tviler på at fordelene er så veldig store, så jeg ønsker å fjerne det. Man har da visstnok ca. 15-30 minutter på å fjerne det når man tar av kjøler, for å unngå at det kan skade kjøleribbe og CPU. Isopropanol/aceton og en lofri klut har visstnok hjulpet mange, men ofte sitter det igjen rester av kjølepastaen når man bruker gallium-basert etc. Er det viktig å få fjernet absolutt alt? Ville ikke flytende metall som sitter igjen bare være til hjelp uansett (fyller igjen ujevnheter)? Eller må alt slipes/poleres ned til blank overflate? Erfaringer? Endret 11. september 2015 av nordemoniac Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 Jeg skal ikke snakke for ditt vedkommende eller ditt tilfelle, men jeg måtte fjerne CLU (Coollaboratory Liquid Ultra) fra en CPU. Dette er en termisk pasta i "flytende metall" segmentet, og det satt bom fast. Jeg måtte da bruke en relativt grov svamplignende fille (slipe fleece det kalles?) for å få det vekk. Dette gjorde at IHS på CPU ble relativt grov/ripete. Dermed pusset jeg forsiktig over IHS med 1200 grit sandpapir, før jeg til slutt vasket vekk alt slipestøv med isopropanol og lofri fille. Etterpå monterte jeg kjøler med ny termisk pasta. Fungerte fint dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå