Gå til innhold

Vekterjobb

Thines

Anbefalte innlegg

Hei folkens, fikk telefon av en fra Securitas om å bli innkalt til intervju, men etter en liten samtale spurte han om jeg hadde plettfri vandel, jeg sa nei jeg har ikke det..... da spurte han meg om han kunne få vite hva det var. Det jeg lurer på er da om jeg må svare på det ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du er ikkje pliktig til å svare på dette. Men arbeidsgiver har hjemmel til å kreve å få opplysningane for denne typen jobbar.

Følgande av å ikkje svare (eller levere politiattest) er at arbeidsgiver ikkje kan vurdere om du har godkjent vandel, noke som igjen betyr at du ikkje kan få jobbtilbud.

Lenke til kommentar

Da er det jo greit, du må si det for å få jobben. 

Eller for at de kan vurdere om du fortsatt egner deg for jobben. 

Alternativet om man er medlem av B-gjengen ( i Donald)er jo å unngå barnehager, vekterstillinger og førskolelærer ol hvor dette kreves sjekk av. 

Lenke til kommentar

Det forresten også verdt å nemne at det ikkje er krav om plettfri vandel for vektere slik som det er ved f.eks. opptak til politihøgskulen.

Kravet for vektarar er at ein har tilfredsstillande vandel, for å vurdere dette legger ein til grunn:

§ 5.Vandelskravet for vektere

Den som skal ansettes i vaktforetak for å utføre vakttjeneste eller ha oppgaver direkte knyttet til slik vakttjeneste skal være 18 år og ha tilfredsstillende vandel. Som oppgaver direkte knyttet til vakttjeneste regnes oppgaver som innebærer at tilgang til sensitive opplysninger er nødvendig for å utføre oppgaven.

Det kan innhentes uttømmende og utvidet politiattest etter vaktvirksomhetsloven § 8 første ledd og i samsvar med politiregisterloven kapittel 7.

Politiattest skal bare utstedes når det foreligger et konkret tilbud om stilling i vaktvirksomhet. Virksomheten skal kunne dokumentere at politiattest er fremlagt og vurdert før ansettelse. Politiattesten skal makuleres når ansettelsesprosessen er avsluttet.

§ 6.Vurdering av tilfredsstillende vandel

Ved vurderingen av om kravet til tilfredsstillende vandel er oppfylt skal det legges vekt på karakteren av anmerkede forhold, på tidspunktet for lovbruddet og på dets betydning for oppgavene som omfattes av ansettelsesforholdet eller vedkommendes egnethet som vekter. Det skal legges særlig vekt på anmerkninger om ulovlig bruk og befatning med rusmidler, ordensforstyrrelser, vinningskriminalitet, voldsforbrytelser og forbrytelser som nevnt i straffeloven kapittel 16.

Dette betyr at for vektarar så vil politiattesten inneholde alle ilagte straffereaksjonar unntatt forenkla forelegg uavhengig av kor lenge det er sidan, det er dette som er ein uttømmande politiattest.

I tillegg skal politiattesten være utvida, noke som betyr at også siktelser, tiltaler og eventuellt straffa som ikkje er rettskraftig også blir tatt med, dette med unntak av anmeldelser som ikkje blir tatt med.

Så når du skal søke jobb som vektar så må du ha ein politiattest som viser alt kva du har gjort, men sjølv om du har ulike dommar på deg så betyr ikkje dette automatisk at vandelen ikkje er tilfredsstillande.

Det ein særlig legger vekt på er om du har blitt dømt for rus og fyll, vold, eller tjuveri.

Har du sona i fengsel for f.eks. råkjøyring eller sivil ulydigheit, så kan det fortsatt være at du får godkjent vandelen.

Ein treng ikkje være perfekt for å være vektar, det held at ein kan vise til at ein ikkje er ein rusa og voldelig kjeltring.

Merk også at politiattesten er personleg. For det fyrste får ein kun utstelt politiattest dersom ein har ein gyldig grunn til å få det, som f.eks jobbsøknad som vektar. For det andre blir politiattesten sendt direkte til din folkeregistrerte adresse. Det er du sjølv som må framvise attesten for arbeidsgvier.

Dette bety at dersom du er usikker, så kan du søke jobb som vektar og deretter bestille politattesten. Når du får attesten så kan du lese over den og deretter gjere ei vurdering på om du vil få godkjent vandelen som tilfredsstillande eller ikkje. Dersom du ikkje trur du har tilfredsstillande vandel så trekker du berre jobbsøknaden før du framviser politiattesten for arbeidsgiver.

Eller du kan sende den inn og krysse fingrane for at arbeidsgiver godkjenner den.

Lenke til kommentar

Hva man kan osv er jo en ting, velger du og sitte inne med en filleting, som egentlig ikke har noe og si, risikerer du miste sjangsen til ansettelse kontra det og bare være ærlig, og inrømme at du en gang har gjort noe dumt.

Edit: Så vidt jeg vet, så er det kun vekter på flyplass det kreves plettfri vandel av for ansettelse.

Endret av SKAÐI
Lenke til kommentar

Edit: Så vidt jeg vet, så er det kun vekter på flyplass det kreves plettfri vandel av for ansettelse.

Stiller luftfartsverket krav om plettfri vandel? Etter som eg veit er kravet også der at vandelen skal være tilfredsstillande basert på ein uttømmande og utvida politiattests.

Det er veldig få som har krav om plettfri vandel, det einaste eksempelet som eg kjem på er for dei som jobbar innanfor politiet, domstolane eller fengselsvesenet. Bortsett frå dei kjenner eg berre til stillingar som krever tilfredsstillande vandel.

Lenke til kommentar

Hei folkens, fikk telefon av en fra Securitas om å bli innkalt til intervju, men etter en liten samtale spurte han om jeg hadde plettfri vandel, jeg sa nei jeg har ikke det..... da spurte han meg om han kunne få vite hva det var. Det jeg lurer på er da om jeg må svare på det ? 

Du må ikke svare på det, men de blir uansett å hente inn en uttømmende politiattest fra politiet om du skal bli vurdert til jobben. En jobb som vekter krever ikke plettfri vandel, men tilfredsstillende vandel. Det betyr at arbeidsgiver kan se mellom fingrene dersom du er dømt for "bagateller". Om det er vinning, vold, narkotika osv. vil du neppe bli vurdert. Det er sikkert det han prøver å utelukke ved å spørre deg hva det er. 

Lenke til kommentar

Stiller luftfartsverket krav om plettfri vandel? Etter som eg veit er kravet også der at vandelen skal være tilfredsstillande basert på ein uttømmande og utvida politiattests.

Det er veldig få som har krav om plettfri vandel, det einaste eksempelet som eg kjem på er for dei som jobbar innanfor politiet, domstolane eller fengselsvesenet. Bortsett frå dei kjenner eg berre til stillingar som krever tilfredsstillande vandel.

Såvidt jeg vet må man ha plettfri vandel for å bli sikkerhetsklarert av luftfartstilsynet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...