Gå til innhold

TEST: MSI GT80 TITAN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det flere år siden Alienware, og sikkert andre, lanserte bærbare beist med to skjermkort. Og de har det fremdeles i Alienware 18 modellen. Jeg synes også den har et betraktelig tøffere, om enn betraktelig mer glorete, design. Tastatur er dog noe mer tradisjonelt.

Når vi først er i gang har de også Alienware Graphics Amplifier, som heller ikke er noe nytt, men som kan være et alternativ til Asuses boks med vannkjøling. Når man først skal ha en boks på bordet, hvorfor ikke ha en som gir enda mer ytelse, som kan oppgraderes med nye kort, og som kan brukes på flere modeller?

• Liker 2
Lenke til kommentar

60Hz, 120Hz eller 144Hz Skjerm?

Lite vitsen å kjøpe en laptop som er så kraftig og så sitte på restriktive 60Hz.

Da kjører du heller Vsync så grafikk-kortene ikke jobber så mye.

Det tror jeg mange glømmer når de sitter på PCen og klager over viftestøy, at de glømmer å restriktere Frekvensen på bildene i sekundet som blir rendret.

Lenke til kommentar

60Hz, 120Hz eller 144Hz Skjerm?

Lite vitsen å kjøpe en laptop som er så kraftig og så sitte på restriktive 60Hz.

Da kjører du heller Vsync så grafikk-kortene ikke jobber så mye.

Det tror jeg mange glømmer når de sitter på PCen og klager over viftestøy, at de glømmer å restriktere Frekvensen på bildene i sekundet som blir rendret.

60Hz

Lenke til kommentar

Savner veldig at dere har med en stasjonær pc i ytelsestestene av denne type ekstrem-bærbare! Skal man bruke 20-30k på bærbar er det kjekt å vite hvor langt bak en stasjonær med i7 og GTX 980 den er...

Takk for tipset. Skal se om det ikke er mulig å snekre sammen en egen artikkel på dette :)

Lenke til kommentar

Savner veldig at dere har med en stasjonær pc i ytelsestestene av denne type ekstrem-bærbare! Skal man bruke 20-30k på bærbar er det kjekt å vite hvor langt bak en stasjonær med i7 og GTX 980 den er...

Kan ikke skjønne hvorfor? Om man vurderer en bærbar har det i de fleste tilfeller en grunn. " Jeg skulle egentlig ha en familiebil men kjøpte istedet en toseter sportsbil, den er jo mye raskere"

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hvorfor? Om man vurderer en bærbar har det i de fleste tilfeller en grunn. " Jeg skulle egentlig ha en familiebil men kjøpte istedet en toseter sportsbil, den er jo mye raskere"

Jeg er faktisk enig med "kamelen". Sjekt å se hvor langt bak M serien til Nvidia er vs desktop.

Lenke til kommentar

At man vurderer en bærbar betyr ikke at man på liv og død MÅ ha det, akkurat som at man TROR en bærbar er helt uaktuelt pga ytelse i forhold til stasjonær kanskje viser seg å være et verdig kompromiss i bytte mot mobiliteten.

Man ønsker alltid å ta velinformerte avgjørelser i stede for å synse, så dette burde ikke være så vanskelig å skjønne...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett den selv, men for alle som vil se en sammenligning mellom GTX 980 og GTX 980M.

Ikke en ekstensiv test da, som tester flere desktop kort mot flere mobil kort, slik at du får en bedre oversikt om hvor kraftige de er i forhold til andre kort osv. Du kan ikke se hvordan 980M er i forhold til GTX 960, 970, r9 380X, r9 390 f. eks.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

Skal også nevnes at MSI's nettverkskontroller ofte "struper" upload-speed når den settes i game mode.. Det er i alle fall min erfaring med Killer (Skal nevnes at enkelte hovedkort fra Gigabyte også bruker denne løsningen)

Og ja, upload er minst like viktig som download når du spiller.

Lenke til kommentar

Mange som kvier seg for å gå for en bærbar PC nettopp fordi de er usikker på om ytelsen holder mål. Spesielt i det segmentet den befinner seg i. Sjeldent så svart/hvitt som du beskriver. I din analogi så finnes det altså de som gjerne skulle hatt det beste av begge verdener. En sportslig familiebil. Og det er nettopp det denne PCen er. 

Dog, heldigvis Ikke så vanskelig å sammenligne mot desktop denne gangen, i og med at det er den samme GM204 kjernen (dvs. samme som GTX 980 GTX 970), og ikke en markant endret "laptop-GPU" som sitter under GTX 980M.

Sagt på en enkel måte: GTX 970 er en nedkuttet modell fra GTX 980, og har fått deaktivert 3 av 16 SMM'er. Ca. et kutt på 19 % CUDA cores og rastere (pluss noen marginale forskjeller i frekvens). 
Dette er også noe som gjenspeiles i praktiske tester. 

GTX 980M derimot, har fått deaktivert ca 25 % av CUDA cores, men ikke noen færre rasterenheter. 
I tillegg til noe lavere frekvens på både kjernen og minnet så betyr det at GTX 980M i praksis bør være svært tett opp mot GTX 970 i ytelse, da de er omtrent like. Og GTX 980M i SLI vil da følgelig komme tett opp mot GTX 970 SLI. 

Så for enkelthets skyld så ville jeg nok bare sagt at de er like gode. 
Og forskjellen i ytelse vil nok påvirkes mer av forskjellig CPU/HK/minne på de forskjellige platformene at det gir noe mer nøyaktig bilde.

Btw: GTX 960 og lavere benytter GM206, og blir i en helt annen kategori. 
Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ytelsen blir ofte beskrevet og testet veldig grundig i sin egen fane. De vanligste spillene, de mest krevende spillene og noen andre målinger blir utført.

Man kan sammenligne med alle tidligere modeller skjermkort, bærbare eller stasjonære kun med et enkelt googlesøk. Det viktigste er å få med de andre bæbare i samme pris/ytelsesklasse.

Bærbare er dyre, og ofte får de dyre modellene kommentarer slengt etter seg. Idiot som kjøper denne istedet for en diger vannavkjølt hjemmepc. Jeg elsker de spreke bærbare, men det kan ha noe med at jeg er godt stilt rent pengemessig. For min del hadde det vært å kaste bort 15k på en stasjonær jeg fikk brukt sjelden. Da er denne et kjempekjøp.

Lenke til kommentar

Det mange av dere glemmer når dere klager på pris etc for en spill-bærbar er at noen av oss (meg blant annet) ikke har mulighet til å bruke sin gamer PC (stasjonære) pga reiser etc. Jeg er vekk fra hjemmet ca 6 - 7 måneder i året og da liker jeg å kunne spille på en skikkelig bærbar PC. Har en Mountain Magma Pro, egentlig en Clevo P370SM-A, med 2 x GTX 880M, 2 x Toshiba mSATA 256 GB og 2 x Crucial MX100 512 GB og 16 GB RAM. Kostet meg ca 26 000 kr i fjor sommer.

Om jeg angrer? Ikke i det hele tatt, jeg har hatt mange spill-bærbare (les slepbare), men det som teller for meg er at de skal være i stand til å dra de nyeste spillene på så høy innstilling som mulig. Har hatt Toshiba Qosmio, Dell XPS, Alienware M17x som tidligere bærbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...