Jannis-15 Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Messier 92 Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 Foe en lekmann blir dette kanskje som å forsøke å forstå en som står og taler på gresk når man ikke kjenner språket. Men flott er det og sikkert interessant når man begynner å sette seg skikkelig inn i det. Har satt inn kanalen Discovery science eller hva den nå heter nå så kanskje man kan bli en mm. mer klokere på fenomenet. Roar 1 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 Imponerende både mht. bilde og følgeinfo! 1 Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 Jeg er over normalt interessert i romfart og verdensrommet, og det er fantastisk at det er noen andre her som deler slikt med oss. Det er imponerende at du får til så fine bilder uten støy. Jeg forstår at det ligger ufattelig mye arbeide bak hvert eneste bilde. Bra jobba! 1 Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 11. september 2015 Forfatter Del Skrevet 11. september 2015 Takker for tilbakemeldinger! DataFMT, det er litt jobb bak hvert bilde ja. Dette spesefikke bilde tok omtrent 1 time å "knipse", men før dette kunne påbegynne måtte teleskopet og et "guide-scope" (et ekstra sett teleskop og kamera som brukes for å gjøre mikroskopiske korrigeringer på stativets tracking av nattehimmelen) fininnstilles ved oppstart, noe som også fort kan ta en times tid. I dette tilfellet brukte jeg eksisterende kalibreringsfiler, men dersom man bruker nye innstillinger (ISO, eksponering, annen temperatur ute, snudd bittelitt på kamera etc.) må man ta nye av disse som fort tar yttligere en time eller 2. Etter alt dette kommer etterbehandlingen, som i dette tilfellet tok omtrent 5 timer. Alt i alt tok det vel 6-7 timer å "ta dette bilde". 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg