Frepz Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) Hei! Jeg har planer om å oppgradere pcen min, men lurer på om jeg kan bruke min nåværende PSU. Jeg har en Corsair HX1000W som er ca. 5 år gammel nå. På det systemet den kjører på nå, så har jeg ikke opplevd noe særlig problemer med strømforsyningen, men er usikker fordi den begynner å bli litt gammel nå. Hvis psu'en plutselig skulle slutte å fungere imens den er i den nye riggen så kan den potensielt ødelegge flere komponenter også, og er litt redd for å risikere dette. Er derfor jeg henvender meg hit. Kan jeg beholde den uten å bekymre meg, eller bør jeg bytte den siden den er så gammel? Den kjører for øyeblikket på følgende specs: i7-2600k DDR3 16GB ram Asus P8z77-V Pro nVidia 770 GTX 128 GB SSD 1 TB HDD 70GB HDD 350GB HDD og en eller annen billig CD-ROM. OS: Win7 Endret 10. september 2015 av Frepzy Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Er ikke noe poeng å bytte hvis den ikke er ødelagt, noe den antagelig ikke vil bli på mange år ennå. Corsair lager meget god psuer. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) Utifra spesifikasjonene på maskinvaren din så har du brukt kanskje 350Watt maks i noen korte perioder (kanskje litt mer avhengig av last til skjermkortet ) så akkurat overbelastet har den trolig ikke blitt. Jeg tipper at den trolig har minsket maks i effektivitet med 5% til 10% , hovedsakelig pga aldring til kapasitorene , utifra det kan jeg tippe at du har den i trolig 5 år til om du ikke øker wattage forbruket. Edit : Avhengig av kvaliteten til komponentene som er brukt i en strømforsyning er det ikke uvanlig at man kan ha den i opp til 15 - 20 år ( Men da må man gjøre litt vedlikehold og bytte vifter). Endret 10. september 2015 av Malvado Lenke til kommentar
Frepz Skrevet 10. september 2015 Forfatter Del Skrevet 10. september 2015 Tusen takk for svar! Da beholder jeg den til denne oppgraderingen og skifter den ut neste gang igjen jeg må oppgradere (Pleier å gjøre dette ca. hvert 3-5år) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå