Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ulovlig kjøring A1


UngOgDum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei :)

Skal ta lappen til lett mc om en måndes tid, lurte på hva sjangsen er for å bli tatt hvis man kjører uten lappen, og eventuellt hva straffen blir. Har kjørt alle øvelseskjørings timene jeg trenger, mangler bare praktisk prøve

Ikke tenk på og kjøre uten lappen engang.. 1 mnd igjen, bare å holde deg i skinnet :)

Lenke til kommentar

Hei :)

Skal ta lappen til lett mc om en måndes tid, lurte på hva sjangsen er for å bli tatt hvis man kjører uten lappen, og eventuellt hva straffen blir. Har kjørt alle øvelseskjørings timene jeg trenger, mangler bare praktisk prøve

Ikke regn med å ha like mye flaks som meg. Jeg kjøpte meg ny motorsykkel før jeg var ferdig med lappen. En natt etter jeg hadde lagt meg klarte jeg bare ikke å motstå fristelsen så jeg sto opp mitt på natten og måtte bare ha en liten prøvetur i nærområdet. Jeg tror klokka var rundt 4 om natta så jeg tenkte jeg var ganske trygg når det gjaldt politiet.

 

Etter å ha nytt kjøreturen et par kilometer så ble jeg selvfølgelig stoppet av politiet som ba om å få se førerkortet. Jeg leverte nervøst ifra meg førerkortet og var selvfølgelig sikker på at dette kom til å ende i forferdelse. Svaret jeg fikk fra politiet var at det ser bra ut dette, god tur videre. Og jeg hadde som sagt ikke sertifikat for tung motorsykkel. Mer flaks kan man vel ikke ha. Enten så studerte han ikke sertifikatet nøye nok til å se at jeg ikke hadde sertifikat for motorsykkel, eller så var han bare utrolig grei med meg. :)

 

Mitt tips er at du venter med kjøreturen :)

Lenke til kommentar

Hei :)

Skal ta lappen til lett mc om en måndes tid, lurte på hva sjangsen er for å bli tatt hvis man kjører uten lappen, og eventuellt hva straffen blir. Har kjørt alle øvelseskjørings timene jeg trenger, mangler bare praktisk prøve

Dersom du kjører som en sjåfør som har lappen (noe jeg tviler på) så er sjansen for å bli stoppet svært liten dersom du følger trafikkreglene.

 

Dersom du ønsker å "øvelseskjøre" alene vil jeg anbefale å bruke landlige og lite traffikerte veier etter kl 23 kun på ukedager.

 

Hadde jeg vært deg ville jeg uansett ta en seriøs vurdering av dine egne kunnskaper. Greit nok å få bot/utsettelse, men det er mye verre å krasje.

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Sjansen er relativt liten for å bli stoppet så lenge du kjører som folk og tar hensyn til andre. Har litt erfaring med at politiet liker å stoppe ting på 2 hjul spesielt hvis de tror det er trimmet moped f eks. En ting til som er verdt å nevne i tilegg til utsettelse er at hvis du blir påkjørt eller kjører på noe/noen så gjelder ikke forsikringen heller. 

Lenke til kommentar

Forsikringen gjelder, men forsikringsselskapet vil kreve regress fra sjåføren.

 

Her er et eksempel på en som kjørte ned en bomstasjon i fylla:

 

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Odela-bomstasjon_-kreves-for-2_5-mill-1841996.html

 

Jeg vil heller snudd problemstillingen på hodet. Har du råd til å betale regress hvis det skulle skje en ulykke? 

 

At du blir stoppet av onkel politi fører bare til en liten bot og sperrefrist. Altså en liten reaksjon i forhold til hvis det skulle skje en ulykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...