Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil i sengangivelsen flere år etter skatteåret.

Skribenten_

Anbefalte innlegg

Myndighetene har muligheten til å kreve innbyggere å betale tilbake skyldig skatt selv flere år etter det faktiske skatteåret det gjaldt? Dette kommer gjerne etter at de har fått tilleggsopplysninger og gjort nærmere undersøkelser. 

Det som jeg lurer på er om vi skattebetalere også kan gjøre det samme, dersom vi finner ut av at vi glemte å føre inn viktige poster som ville gjort at vi ville fått redusert skatten det aktuelle året.

Eller er det sånn... gjort er gjort?

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan innbetale skatt helt tilbake til 2010. Du gjør det ved å opprette et KID-nummer og følger prosedyren på skatteetatens egne nettsider: https://www.skatteetaten.no/no/Person/Skatteoppgjor/Restskatt/Lag-KID-nummer/

Vell, nå erdet ikke snakk om at jeg skal innbetale noe. Nå var det mere snakk om at jeg hadde betalt for mye ved at jeg glemte å føre på viktige poster..er fremdeles saken tapt, eller har jeg mulighet til å rette opp det?

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at selvangivelsen er bindende for deg, og ligningen/skatteoppgjøret er bindende for skattemyndighetene. Du har rett til å klage over skatteoppgjøret, og det er den muligheten du har til å kreve at skattemyndighetene tar stilling til nye argumenter du kommer med etter selvangivelsesfristen. Klagefristen er seks uker fra skatteoppgjøret er publisert. Fra de seks ukene og inntil ett år kan det gis dispensasjon mot oversittelse av klagefristen. 

Etter dette tidspunktet er du avhengig av skattemyndighetenes gunst for å få endret en ligning. Skattedirektoratet har uttalt at det bør kreves mye for å få endret en ligning etter at ettårsfristen er utløpt. 

Du har selvsagt en mulighet. Den absolutte fristen er ti år bakover i tid. 

Men du kan vel føre på glemte fradrag fra tidligere år på neste selvangivelse.

Nei. 

Lenke til kommentar

Skatteetaten kan gi deg det (etter reglene om summarisk endring av senere inntektsår i ligningsloven § 9-9), men du har ikke noen større rett til å få det enn du har til å få saken tatt opp etter utløpt klagefrist.

Men du skal aldri kreve et 2013-fradrag i selvangivelsen for 2014 som om det var et 2014-fradrag. Du risikerer tilleggsskatt hvis skattemyndighetene mener du ikke skal få det fradraget og det ikke var tilstrekkelig klart for dem at fradraget gjaldt 2013 og ikke 2014. Skal du gjøre det på den måten bør du ta inn hele beløpet i merknadsfeltet eller i vedlegg til selvangivelsen, ikke i inntekts- og fradragspostene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...