Gå til innhold

Forsterker til KEF Q-500 surround anlegg

UriasX

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et 5:2 surroundanlegg i stua med følgende komponenter:

-Pioneer VSX-LX55 Reciever

-KEF Q-500 fronter

-KEF Q-200c center

-KEF Q-100 bakhøyttalere

-2x 10" XTZ subwoofer (intern forsterker)

Frontene er bi-ampet fra recieveren, men jeg lurer på å skaffe meg en ekstra forsterker da jeg mistenker at recieveren ikke er kraftig nok til å drive alt sammen, i hvertfall ikke hvis man trykker litt på +knappen på volumkontrollen.

Alle 5 høyttalerene har mulighet for bi-amp, spørsmålet er om det er nødvendig på alle sammen?

Er uerfaren når det gjelder forsterker så jeg vil gjerne få noen tips og anbefalinger om hva jeg bør se etter. Budsjett vil være <5000 kr hvis mulig, og er ikke fremmed for å kjøpe brukt hvis det kan gi noe bedre enn man får nytt.

Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under 5000 vil jeg uansett anbefale deg å kjøpe brukt. Du kan finne deg et effekttrinn f.eks. Men en integrert forsterker med HT Bypass vil være mer fleksibelt, den kan du også kjøre selvstendig i et vanlig stereo-oppsett osv.

Liste over integrerte med HT bypass finner du her: http://audiophile.no/resurssenter/forsterkere-med-ht-bypass/item/208-oversikt-over-forsterkere-med-prosessorinngang

En god start er å sjekke bruktmarkedet med utgangspunkt i denne lista.

Men du må gjerne først av alt bestemme deg for om det er stereo du vil ha mer futt på, eller om det er alle kanalene.

Lenke til kommentar

Under 5000 vil jeg uansett anbefale deg å kjøpe brukt. Du kan finne deg et effekttrinn f.eks. Men en integrert forsterker med HT Bypass vil være mer fleksibelt, den kan du også kjøre selvstendig i et vanlig stereo-oppsett osv.

Liste over integrerte med HT bypass finner du her: http://audiophile.no/resurssenter/forsterkere-med-ht-bypass/item/208-oversikt-over-forsterkere-med-prosessorinngang

En god start er å sjekke bruktmarkedet med utgangspunkt i denne lista.

Men du må gjerne først av alt bestemme deg for om det er stereo du vil ha mer futt på, eller om det er alle kanalene.

Hei og takk for svar. 

Anlegget brukes 90% til film/tv/spill og 10% til musikk. Bør jeg da lete etter stereoforsterker eller surround? 

Ikke sikker på om jeg forstod helt hva HT bypass gjør, forsøkt å google litt men er for ny i HiFi verden til å forstå alle begrepene. Fant dette:

Hook all of your video gear up to the Av receiver as normal. Use the AV receiver to power the centre and rear channels. Use a standard interconnect between the AV receivers pre-outs for the left and right channels and the input to the home theatre bypass on your stereo amp.

When you engage the HT Bypass, the volume levels are entirely controlled by the AV receiver, bypassing the volume control in your stereo amp.

Lenke til kommentar

Hehe, liker du best rød eller blå? Men det kan vel høres ut som en multikanals effekt er det rette for deg siden forskjellen på film og musikk er såpass stor. Når det er sagt, jeg hadde full surround tidligere selv siden jeg ville ha best mulig lyd til film. Fordeling 50-50, men kravet til lyd på musikk er 95-5 i forhold til filmlyden. Så jeg byttet ut alt surround, kjører nå vanlig stereo, men i gode kvalitetskomponenter, Og føler ikke at filmene taper noe på det, selv uten sub.

Beskrivelsen du fant av HT (home theater) bypass er riktig den ja. Du kobler en integrert etter surroundforsterker, slik at den integrerte benyttes som et effekttrinn, hvor all styring skjer i surroundforsterkeren.

Lenke til kommentar

Hehe, liker du best rød eller blå? Men det kan vel høres ut som en multikanals effekt er det rette for deg siden forskjellen på film og musikk er såpass stor. Når det er sagt, jeg hadde full surround tidligere selv siden jeg ville ha best mulig lyd til film. Fordeling 50-50, men kravet til lyd på musikk er 95-5 i forhold til filmlyden. Så jeg byttet ut alt surround, kjører nå vanlig stereo, men i gode kvalitetskomponenter, Og føler ikke at filmene taper noe på det, selv uten sub.

Beskrivelsen du fant av HT (home theater) bypass er riktig den ja. Du kobler en integrert etter surroundforsterker, slik at den integrerte benyttes som et effekttrinn, hvor all styring skjer i surroundforsterkeren.

Blå er bedre, er rødt-grønt fargeblind ;)

Så hvis jeg forstår det riktig så vil en HT bypass forsterker kunne kobles på pre-out fra recieveren og deretter i høyttaleren (fra forsterker). Recieveren bestemmer effekten høyttalerene drar fra forsterker, uten å selv levere effekt til høyttalerene?

Hvordan er det forskjellig fra forsterkere uten HT-bypass, må man manuelt regulere noe der?

Lenke til kommentar

Korrekt.

Uten HT bypass, får du problemer med å integrere frontene i surround-lyden, så de vil da spille stereo, mens de høyttalerne som er koblet til surroundforsterken spiller... ja surround. Og det blir en snål blanding.

Du vil heller ikke kjøre pre-out til en en vanlig line-in på integrert, det blir kaos i lyden (høyt-lavt-skurring osv). Så uten HT vil du ikke bruke en integrert, om du da ikke bytter høyttaler-kabler fra surround til integrert hver gang du går fra film til musikk. Noe jeg vil kalle tungvint. 

Som sagt, med et godt stereo-oppsett er det ikke sikkert du vil savne noe på film heller. Jeg er bare skeptisk til å anbefale det så lenge du benytter dette i så mye større grad til film.

Lenke til kommentar

Korrekt.

Uten HT bypass, får du problemer med å integrere frontene i surround-lyden, så de vil da spille stereo, mens de høyttalerne som er koblet til surroundforsterken spiller... ja surround. Og det blir en snål blanding.

Du vil heller ikke kjøre pre-out til en en vanlig line-in på integrert, det blir kaos i lyden (høyt-lavt-skurring osv). Så uten HT vil du ikke bruke en integrert, om du da ikke bytter høyttaler-kabler fra surround til integrert hver gang du går fra film til musikk. Noe jeg vil kalle tungvint. 

Som sagt, med et godt stereo-oppsett er det ikke sikkert du vil savne noe på film heller. Jeg er bare skeptisk til å anbefale det så lenge du benytter dette i så mye større grad til film.

Er nok ikke audiofil nok til å gå til stereo for å få best mulig musikk, så da bør jeg kanskje se etter en surround forsterker da? Er det viktig at den har 5 kanaler, eller holder det med 2 eller 3 sånn at frontene og center får forsterker? Så lenge recieveren får avlastet frontene bør den ha nok kraft til å håndtere de tre siste uten problemer, spørsmålet er om det vil påvirke lydbildet i noen større grad, kanskje de resterende 3 "drukner" i frontene?

Lenke til kommentar

Ikke viktig med 5 kanals effekt etter min mening. Får du effekttrinn på de 3 frontkanalene står strømforsyning på surroundforsterkeren igjen med bakkanalene å levere til, det går veldig fint.

F.eks. Primare A33 i en eller annen utgave kan du nok finne rundt budsjett. Men altså, for film som hovedsak bør også senter ha like mye futt som fronter, det går mye info der, så og si all dialog bl.a.

Bruk romkorreksjonen og målingen til Pioneer SCLX55 når det er ferdig koblet, så setter den opp lydens volumer slik at bakkanaler får den styrke de skal ha og ikke drukner. Etter målingen justerer du bassen litt opp, Pioneer har en merkelig tendens til å tune den ned.

PS. Du burde ha en returmulighet på effekttrinnet. Det er faktisk mulig du ikke vil merke nevneverdig forskjell om du ikke pleier spille veldig høyt. Spesielt siden du har satt av dypbassen til 2x suber. Hvor deler du? 80Hz?

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Ikke viktig med 5 kanals effekt etter min mening. Får du effekttrinn på de 3 frontkanalene står strømforsyning på surroundforsterkeren igjen med bakkanalene å levere til, det går veldig fint.

F.eks. Primare A33 i en eller annen utgave kan du nok finne rundt budsjett. Men altså, for film som hovedsak bør også senter ha like mye futt som fronter, det går mye info der, så og si all dialog bl.a.

Bruk romkorreksjonen og målingen til Pioneer SCLX55 når det er ferdig koblet, så setter den opp lydens volumer slik at bakkanaler får den styrke de skal ha og ikke drukner. Etter målingen justerer du bassen litt opp, Pioneer har en merkelig tendens til å tune den ned.

PS. Du burde ha en returmulighet på effekttrinnet. Det er faktisk mulig du ikke vil merke nevneverdig forskjell om du ikke pleier spille veldig høyt. Spesielt siden du har satt av dypbassen til 2x suber. Hvor deler du? 80Hz?

Riktig at Pioneer auto romkorreksjonen er veldig konservativ på bassen, har måtte stille den opp selv. Deler på 80Hz hvis jeg ikke husker feil.

Merker nevneverdig forskjell på hva da? Med og uten forsterker?

En ting jeg har merker et at når jeg spiller relativt høy musikk så begynner internvifta i Recieveren og blåse, så jeg har tatt det som et tegn på at den jobber hardt.

Lenke til kommentar

Under en kjapp titt på Finn tidligere fant jeg denne som en 3-kanals forsterker:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=63018242&searchclickthrough=true&searchQuery=amc

På diverse forum på nettet ser det ut som om AMC er omtrent det samme som NAD, at det skal være en tidligere NAD anstass som laget dem eller noe sånt. Har du noen erfaring med disse, kunne en slik vært en mulighet? Er ikke så mye å lese om de på nett..

Lenke til kommentar

Riktig at Pioneer auto romkorreksjonen er veldig konservativ på bassen, har måtte stille den opp selv. Deler på 80Hz hvis jeg ikke husker feil.

En ting jeg har merker et at når jeg spiller relativt høy musikk så begynner internvifta i Recieveren og blåse, så jeg har tatt det som et tegn på at den jobber hardt.

Jeg tenkte på forskjellen med og uten effekttrinn ja. Så lenge jeg hadde aktiv sub kom jeg aldri til nivået der min LX-76 fikk problemer, men jeg spilte heller ikke film spesielt høyt. Kom aldri til et nivå hvor vifte måtte inn. Om det skjer hos deg aner jeg potensialet for en vel utnyttet effektforsterker ja.

AMC kan jeg dessverre ikke si noe om. 

Har sett Primare sine 3-kanals relativt ofte, derfor jeg nevnte den. Ligger noen Parasound A31 innimellom også, men da tredobler du vel budsjettkravet.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på forskjellen med og uten effekttrinn ja. Så lenge jeg hadde aktiv sub kom jeg aldri til nivået der min LX-76 fikk problemer, men jeg spilte heller ikke film spesielt høyt. Kom aldri til et nivå hvor vifte måtte inn. Om det skjer hos deg aner jeg potensialet for en vel utnyttet effektforsterker ja.

AMC kan jeg dessverre ikke si noe om. 

Har sett Primare sine 3-kanals relativt ofte, derfor jeg nevnte den. Ligger noen Parasound A31 innimellom også, men da tredobler du vel budsjettkravet.

Tredobling av budsjettet ligger nok greit utenfor rekkevidde, så må prøve å finne noe under 5 lapper tenker jeg. 

Har du noen eksempler på Primare 3-kanals forsterker ute for salg nå? Ser ut som det er lite på finn, men det finnes kanskje bedre steder å lete? :)

Lenke til kommentar

Tredobling av budsjettet ligger nok greit utenfor rekkevidde, så må prøve å finne noe under 5 lapper tenker jeg. 

Har du noen eksempler på Primare 3-kanals forsterker ute for salg nå? Ser ut som det er lite på finn, men det finnes kanskje bedre steder å lete? :)

Jepp, sjekk http://www.hifisentralen.no/forumet/torgetmed jevne mellomrom. Og bruktmarkedet på avforum.no er vel fortsatt oppe, men det er svært lite varer der.

Du kan se etter

Primare A30.3

Rotel RMB 1075 og sikkert flere derfra

ATI har flere, alle som slutter på 03, eks 1803, 3003 osv

Lenke til kommentar

Jepp, sjekk http://www.hifisentralen.no/forumet/torgetmed jevne mellomrom. Og bruktmarkedet på avforum.no er vel fortsatt oppe, men det er svært lite varer der.

Du kan se etter

Primare A30.3

Rotel RMB 1075 og sikkert flere derfra

ATI har flere, alle som slutter på 03, eks 1803, 3003 osv

Takk for hjelpen! Da blir det å rote rundt der fremover :p

Lenke til kommentar

Må spørre om en ting til når jeg først er i gang. Antall Watt fra forsterker, må de matche eller være større enn oppgitt range på høyttaler? 

F.eks:

Electrocompaniet ECI-3 har oppgitt 2x70W ved 8 Ohm

Kef Q500 har oppgitt "Amplifier requirements: 15-130W" ved 8Ohm

Betyr det at denne forsterkeren er for svak til å drive høyttalerene skikkelig?

Går det eventuelt an å bi-ampe dem med en ledning fra reciever og en fra forsterker?

Lenke til kommentar

Anbefalt effekt på høyttalerne angir hvor omtrent forsterkeren bør ligge. Men watt er langt ifra bare watt, står mye om dette rundt om. Hvordan man bør måle, hva mer som må være av god kvalitet (strømforsyning f.eks).

Du bør se mer på hvor effektive høyttalerne dine er. De er oppgitt med 87db, som ikke er veldig effektivt for store gulvstående. Da vil jeg si at en EC med 2x70w ikke vil gi deg fullt potensiale fra høyttalerne. Du burde nok gå over 100w, da med høyde for at dette er watt målt ved 20-20khz og ikke èn kanal med 1k hz.

Bi-amp med to ulike forsterkere, som en surroundreciever og en stereoforsterker, som skal ta bunn og topp hver for seg og få dette fint integrert i lydbildet ser jeg på som en vanskelig jobb. Jeg ville ikke prøvd meg på det i hvertfall.

Lenke til kommentar

Hva skal du med større forsterker? Den du har nå kjører oppsettet ditt uten problemer når du bi-amper frontene og har 2 aktive subber (jeg regner med frontene ikke går så dypt i hz og derfor ikke trekker så mange W som vanlig.)

Hvor mange watt du trenger kommer ann på hvor høyt du ønsker å spille. Med sens. på 87db trenger du 1watt for 87, 2 for 90, 4 for 93 osv. Mao om du ofte spiller på grensen av hva ht klarer bør du ha mye effekt på lager, spiller du moderat holder det med betydelig mindre.

Her får du en følelse av hva sensitivitet har å si, JBL Paragon på nærmere 100dB spiller like høyt som dine KEF med 5-6W....

Lenke til kommentar

Jeg har først og fremst tenkt slik at det virker som recieveren jobber ganske hardt når man drar litt på med anlegget, viften går og det utvikles en del varme, så jeg skulle tro det ville vært sunt for den og få en forsterkerkompis til å dra en del av lasset. Utover dette har jeg ikke tenkt så hardt ;)

Lenke til kommentar

Det er helt naturlig med varme UriasX. Du hører når forsterkeren ikke klarer mer når klippingen kommer og lyden blir merkbart dårlig.

Noen spm., hvor langt unna frontene sitter du? Si du ønsker 95dB ved 1m, dette krever 6W, setter du deg 3m unna øker effekten til 57W om du ønsker samme volum.

Hva er delingsfrekvensen på frontene? Med 2 aktive subber kan du sette delingen ganske høyt på frontene så slipper forsterkeren å jobbe så hardt når du drar på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...