Gå til innhold

Spørsmål om å kjøre med tilhenger, samt hvor mye den og bilen kan lastes med.

ns

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har førerkort klasse B og en bil der det står følgende i vognkortet:

Egenvekt    1170 kg
Egenvekt med fører    1245 kg

Tillatt totalvekt    1720 kg
Maks nyttelast    475 kg
Maksvekt tilhenger m/brems    1230 kg
Maksvekt tilhenger u/brems    620 kg
Maksvekt på tilhengerkobling    75 kg
Maks vogntogvekt    2950 kg

Jeg skal straks kjøpe meg en henger med bremser og tillatt totalvekt på 1300 kg og egenvekt 490 kg.

Ut i fra opplysningene over så tenker jeg at:

- Jeg kan kjøre hengeren, siden 1720 + 1300 = 3020 < 3500 (kg)

- Dersom jeg laster hengeren full med 1230 - 490 = 740 (kg), så kan jeg laste bilen med 2950 - (1245 + 1230) = 475 kg.

- Disse reglene er nå like over hele EU (jeg kommer til å bruke den i flere EU-land)

Stemmer mine betraktninger?

Jeg er rimelig sikker, men husker en gang da jeg skulle låne henger på IKEA for å frakte sofa hjem med denne bilen, og de sa at at jeg ikke kunne! Dette var rundt 2010, har reglene endret seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lettaste er å bruke tilhengarkalkulatoren til vegvesenet (krever at du har reg.nummer på bil og henger). http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator

Du kan trekke ein tilhenger med tillat totalvekt på meir enn 750 kg dersom den totale vekta av bil og henger er under 3500 kg

I ditt tilfelle betyr det derfor at med ei totalvekt på 1300 kg kan bilen vege maks 2200 kg.

Men fordi bilen ikkje er godkjent for meir enn 1230 kg så betyr det at du ikkje kan trekke denne hengaren på din bil, dette sjølv om hengaren ikkje har last. Dette fordi ein tar utgangspunkt i maksvekta til hengaren, ikkje den faktiske vekta.

Nei, sidan hengaren sin tillatte totale egenvekt overgår det som bilen kan trekke så kan du ikkje bruke denne hengaren 1300 kg > 1230 kg.

- Dersom jeg laster hengeren full med 1230 - 490 = 740 (kg), så kan jeg laste bilen med 2950 - (1245 + 1230) = 475 kg.

Ja det stemmer.

- Disse reglene er nå like over hele EU (jeg kommer til å bruke den i flere EU-land)

Reglane rundt om i Europa er forholdsvis like, men eg er usikker på om dei er identiske.

Lenke til kommentar

Nei, sidan hengaren sin tillatte totale egenvekt overgår det som bilen kan trekke så kan du ikkje bruke denne hengaren 1300 kg > 1230 kg

Hmm, er du sikker? Jeg trodde feltet Maksvekt tilhenger m/brems i vognkortet gjelder faktisk vekt, og ikke tillatt totalvekt på hengeren, dvs at jeg kunne ha kjøpt en henger med tillatt totalvekt 1700 kg for den del, men den kan ikke veie mer enn 1230kg.

Jeg gikk på finn.no og fant en henger med tillatt totalvekt 1300 kg: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64035245

Deretter tastet jeg inn mine skilter, førerkortklasse og hengerskilter i vegvesenets tilhengerkalkulator: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator:

post-249390-0-52987800-1441900017_thumb.png

Er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Endret av ns
Lenke til kommentar

Men fordi bilen ikkje er godkjent for meir enn 1230 kg så betyr det at du ikkje kan trekke denne hengaren på din bil, dette sjølv om hengaren ikkje har last. Dette fordi ein tar utgangspunkt i maksvekta til hengaren, ikkje den faktiske vekta.

Stemmer ikke. Det eneste situasjonen hvor man tar utgangspunkt i maksvekta (tillatt totalvekt) er når man sjekker om summen av bil og henger er under 3500kg. Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Reglene er endret for ikke så lenge siden. For førerkort klasse B var det tidligere et krav om at tilhengerens tillatte totalvekt måtte være mindre enn bilens egenvekt inkl. fører.

Vet du når? Når jeg leser hengerregler for f.eks. tyskland og frankrike så virker det som at denne regelen gjelder fortsatt der, med referansepunkt vekt uten fører, dvs. at jeg ikke kan kjøpe en henger med tillatt totalvekt > 1170 kg siden bilen min veier 1170 kg uten fører.

Men jeg vet da fanken, jo mer jeg sjekker om dekke jo mer forvirra blir jeg. Mulig utdatert informasjon ute å går også...

Endret av ns
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Det er helt garantert mye utdatert og feil informasjon ute og går. Hvorfor ikke bare gjøre det enkelt og ta E, det gjør livet mye enklere (og lovligere) ;p

Lenke til kommentar

For førerkort klasse B var det tidligere et krav om at tilhengerens tillatte totalvekt måtte være mindre enn bilens egenvekt inkl. fører.

Og der var det (tidligere) mange som rotet. Tillatt totalvekt på henger lavere enn bilens egenvekt, som du sier; men var heller ikke tidligere noe krav om at den måtte være lavere enn bilens tillatte hengervekt. (ofte er tillatt hengervekt og bilens egenvekt mer eller mindre like, men ikke alltid...)

Vet du når? Når jeg leser hengerregler for f.eks. tyskland og frankrike så virker det som at denne regelen gjelder fortsatt der, dvs. at jeg ikke kan kjøpe en henger med tillatt totalvekt > 1170 kg siden bilen min veier 1170 kg uten fører.

Sannsynligvis ved den siste endringen i §3-5 i førerkortforskriften, altså 1. mars 2013.

Lenke til kommentar

Joda, han kan fint trekke en henger som tar 4t, så lenge det ikke overskrider vekten han har lov til å trekke med førerkort og bil. Det er førerkortet og bilen som bestemmer hvor mye du kan laste, så lenge dette er under maksgrensen til hengeren. Det er opp til politi/vegvesen å bevise at du lastet hengeren mer enn du har lov til!

Med B har du 'kun' lov til maks 3500kg. (som TS sier han har)

Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Denne begrensningen på 750 kg gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Regelen gjelder selvsagt for alle typer tilhengere (dvs. varehenger, båthenger, hestehenger og andre spesialhengere), men regelen har størst praktisk betydning for campingvogn. Fra 19. januar 2013 kan man dessuten få påført kode 96 (klasse B 96) etter å ha gjennomført minst 7 timer obligatorisk opplæring uten påfølgende førerprøve.

Campingvogn-regelen for klasse B

Med klasse B kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt.  Tillatte totalvekter finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Klasse B 96

Med klasse B 96 kan man trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg når summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er i området 3501-4250 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 4250 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt.  Tillatte totalvekter finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.

[kilde]

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Sorry, jeg har alltid trodd at så lenge egenvekta har vært under 750kg så spiller det ingen rolle hva tillatt totalvekt er så lenge du ikke laster mer enn hva du har lov til å trekke. Men dette er ikke en problemstilling jeg har måtte forholde meg til, da jeg er dekket på førerkort.

Lenke til kommentar

Hva som overrasker meg er at dette skjedde på eksakt samme tidspunkt som nye regler ble innført i eurosonen. Jeg finner det sannsynlig at reglene ble skrevet av EU og innført i Norge. Likevel har Norge tatt det steget å tillate å trekke en bil med egenvekt mindre enn hengerens tillatte totalvekt, med førerkort klasse B.

Dette i motsetning til EU-reglene:

Article 3

1. The driving licence provided for in Article 1 shall authorize the driving of vehicles in the following categories:

Category A

-motorcycles with or without side-car;

Category B

-motor vehicles with a maximum authorized mass not exceeding 3 500 kilograms and having not more than eight seats in addition to the driver's seat; motor vehicles in this category may be combined with a trailer having a maximum authorized mass which does not exceed 750 kilograms;

-combinations of a tractor vehicle in category B and a trailer, where the maximum authorized mass of the combination does not exceed 3 500 kilograms and the maximum authorized mass of the trailer does not exceed the unladen mass of the tractor vehicles;

Så dersom jeg leser dette viktig, så er følgende scenario lovlig i Norge, men ulovlig i Sverige (med mindre hvert enkelt eu-land har egne regler, noe jeg tviler på):
- Førerkort klasse B
- Bil med egenvekt 1000 kg og tillatt totalvekt 1500 kg
- TOM henger med egenvekt 500 kg og tillatt totalvekt 1300 kg

Dette på grunn av at "maximum authorized mass of the trailer" (1300 kg) er høyere enn "the unladen mass of the tractor vehicles" ( 1000 kg ).

EDIT: Skrivet jeg fant var fra 2001, og ikke tilstrekkelig for å bevise det jeg sier. Prøver å finne et nyere skriv som kan bevise det jeg sier. Når det er sagt så ville jeg ha satt STOR pris på å ha blitt motbevist!!

Endret av ns
Lenke til kommentar

Så dersom jeg leser dette viktig, så er følgende scenario lovlig i Norge, men ulovlig i Sverige (med mindre hvert enkelt eu-land har egne regler, noe jeg tviler på):

- Førerkort klasse B

- Bil med egenvekt 1000 kg og tillatt totalvekt 1500 kg

- TOM henger med egenvekt 500 kg og tillatt totalvekt 1300 kg

Denne diskusjonen her tilsier at egenvektskravet ("tjänstevikt") på "dragbilen" forsvant i Sverige også i begynnelsen av 2013.

Lenke til kommentar

Joda, han kan fint trekke en henger som tar 4t

Slutt å spre feilinformasjon vedr. hva som kan trekkes med førerkort klasse B!

Han kan vel fint trekke en henger som kan ta 4tonn, han kan bare ikke utnytte mer lastevekt enn det som vognkort og sertifikatet tilsier. Eller?

Lenke til kommentar

Joda, han kan fint trekke en henger som tar 4t

Slutt å spre feilinformasjon vedr. hva som kan trekkes med førerkort klasse B!
Han kan vel fint trekke en henger som kan ta 4tonn, han kan bare ikke utnytte mer lastevekt enn det som vognkort og sertifikatet tilsier. Eller?

Med førerkort kl. B skal en ta utgangspunkt i bare tillatt totalvekt på bil og henger, overstiger henger mer enn den normale regelen på 750kg (tillat totalvekt) kan ikkje vogntoget samla ha meir enn 3500kg TILLAT TOTALVEKT.

Aktuell vekt er uinteressant i denne førerkortklassen, så en henger som har lov å laste 4 tonn, men har en egenvekt på 400kg så er det fortsatt langt over grensa på tillatt totalvekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så til trådstarter:

Med bilen du tar utgangspunkt i, i første post så kan du kjøre en tilhenger med tillat totalvekt høgst 1780kg. Då er bil 1720 + henger 1780 = 3500. Dette går akkurat opp med det begrensninger førerkortet ditt har.

Så er det bruken sammen med bilen din som har lov til å trekke henger høgst 1230 kg.

Det vil sei at aktuell vekt på henger ikkje kan overstige 1230 kg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...