Gå til innhold

Selge eller Leie ut Leilighet

norsemanGrey

Anbefalte innlegg

Hei,

La oss si at jeg skal kjøpe meg et nytt hus, men har allerede en leilighet fra før av. Vil det være mest økonomisk lust å leie den ut eller selge den for å ta opp mindre lån på nytt hus? Det er jo mye som spiller inn her; bl.a. skatt på utleie, formueskatt, skatt av gevinst ved senere salg osv, og jeg har vanskelig med å få helt oversikt.

Si at lieligheten kan selges for 1.500.000 og kan leies ut for 7.000. Et lån på 1.500.000 vil som jeg ser med 3% rente over 25 år bety ca. 2200 kr. i måneden. Dvs. at med en beskatning av leieintekter på 29% vil jeg sitte igjen med 2700 i gevinst i måneden på utleie.Sånn sett ser det jo ut til å lønne seg, men hvilke andre ting må jeg ta med i bergeingen her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og de 2700 kronene skal da dekke faste utgifter (Vann, kloakk, renovasjon, forsikring ++), i tillegg skal de også dekke vedlikehold av boligen. Dette kan selvfølgelig trekkes av fra inntektene, så du skatter mindre, men du har ikke mye å gå på. 

Og så blir plutselig noe i leiliigheten ødelagt. Komfyren slutter og virke. Varmtvannsberederen tar kvelden. 

Lenke til kommentar

Og de 2700 kronene skal da dekke faste utgifter (Vann, kloakk, renovasjon, forsikring ++), i tillegg skal de også dekke vedlikehold av boligen. Dette kan selvfølgelig trekkes av fra inntektene, så du skatter mindre, men du har ikke mye å gå på. 

Og så blir plutselig noe i leiliigheten ødelagt. Komfyren slutter og virke. Varmtvannsberederen tar kvelden. 

Dette er antatt i utleieprisen, 7000 er etter utgifter.

Lenke til kommentar

Hei,

La oss si at jeg skal kjøpe meg et nytt hus, men har allerede en leilighet fra før av. Vil det være mest økonomisk lust å leie den ut eller selge den for å ta opp mindre lån på nytt hus? Det er jo mye som spiller inn her; bl.a. skatt på utleie, formueskatt, skatt av gevinst ved senere salg osv, og jeg har vanskelig med å få helt oversikt.

Si at lieligheten kan selges for 1.500.000 og kan leies ut for 7.000. Et lån på 1.500.000 vil som jeg ser med 3% rente over 25 år bety ca. 2200 kr. i måneden. Dvs. at med en beskatning av leieintekter på 29% vil jeg sitte igjen med 2700 i gevinst i måneden på utleie.Sånn sett ser det jo ut til å lønne seg, men hvilke andre ting må jeg ta med i bergeingen her?

Et lån på 1,5 millioner over 25 år med 3% rente blir litt over kr 7000,- i mnd, ikke kr 2200,-

Lenke til kommentar

Hei,

Et lån på 1,5 millioner over 25 år med 3% rente blir litt over kr 7000,- i mnd, ikke kr 2200,-

Det blir 2200 i renter. Det er det som teller da detter er de faktiske kostnadene med lånet. Resten er sparing.

Lenke til kommentar

Boligmarkedet kan synke så det er hovedrisikoen. 

La oss si du betalte 1 mill for den og den kan selges for 1.5 i dag

Går ut fra at du bor der nå.  

Dersom du leier ut og du f.eks får ytterligere 100000 i prisstigning de neste 2 årene for å så bestemme deg for å selge. 

fremtidig verdi/salg: 1600000.-

Lån:                         1000000.-

-----

gevinst                       600000.- 

SKATT 28%               168000.-

Netto:                         432000.- 

Dette på grunn av at du ikke har bodd i leiligheten selv det siste året, så om du faktisk leier ut leiligheten så må du flytte tilbake og bo der minst et år før du kan selge uten å måtte betale skatt. 

Har du bodd der et år i dag og ønsker å selge så betaler du ingenting i skatt og kan fint putte overskuddet rett i lomma. 

Da taper du faktisk penger om ikke verdistigningen er såpass høy at den alene dekker skatten inn. 

Bare til illustrasjon. Regn med enda mer minus uansett på grunn av annonseringskost/meglerhonorarer etc på minst 50000.- 

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...