Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skaffe seg gode vaner for rydding?

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen her som har tips til hvordan man skal skaffe seg gode vaner til rydding? Slik

at leiligeheten ser mer ryddig ut og det er lettere å finne frem til ting.

Har tenkt på følgende:

Sette av et fast tidspunkt i uka hvor jeg rydde.r

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt beste råd: Ha en fast plass til alle ting, å være nøye med å sette tingene tilbake etter bruk.

F.eks. så skal støvsugeren min stå i ett skap. Etter bruk setter jeg den der, istede for å slenge den fra meg en tilfeldig plass

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

Faste plasser løser alt. 

Så får man heller lage smarte faste plasser. 

Enten er tøyet på deg, i skapet, i skittentøyskurven eller i vaskemaskinen eller til tørk. 

Så lenge de er på en av disse stedene , så vil det aldri bli rot. 

Så gjør du sånn med alt. 

Enten er papirreklame i postkassa, i pappsøppelet eller i bunken de skal ligge om du skal lese dem. 

Etter de er lest, så går de i den samme bunken eller rett i papirsøppelet. 

Det skal ikke være behov for å rydde med et slikt system. 

Lenke til kommentar

Å bare ha et fast tidspunkt hvor du rydder, men ellers la alt ligge akkurat der du la dem når du ble ferdig med å bruke tingene vil jo bety at det vil være rotete oftere enn ryddig. Du må hele tiden minne deg selv på at du ikke er ferdig med en aktivitet og at det ikke er lov å begynne på en ny før du har ryddet. Se likevel over hjemmet før du legger deg og spør deg selv "Er det ryddig eller ligger det noe fremme som ikke må være der?". Du kan ha glemt eller oversett noe i løpet av dagen.

Alt må ha en fast plass og hvor ufremkommelig plassen er kommer an på hvor ofte du bruker tingen. Sesongting (vinter/sommerklær, julepynt ol.) kan stues så langt bort som mulig. Har du ting du ikke har brukt på over ett år er det sannsynlig at du egentlig ikke trenger den, legg det ut på finn.no dersom det kan ha verdi for andre. Det er lettere å ha det ryddig dersom man ikke har så mange ting.

Og alt som ikke brukes hver dag, eller ukentlig kan sannsynligvis legges i en oppbevaringsboks eller langt bak i et skap. Jeg liker veldig godt kjempestore bokser i plast som kan stables, merker dem med hva som er inni og legger dem i kott og bod. Når jeg hadde en liten leilighet hadde jeg dem stablet oppover en vegg på gjesterommet. Har du myke ting du skal lagre over tid er det lurt å legge dem i vakuumposer oppi eskene. Støvsugervakuumposer bruker jeg til både sesongklær, reservedyner og madrasser, de komprimerer noe helt fantastisk.

Endret av Flying
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg legger alt tilbake med engang etter bruk. Har også en fast dag i uka hvor jeg rydder grundig i flere timer, dette gjør det lettere resten av uka når man er i jobb og ikke har tid. Har jeg en dag der jeg er tidlig ferdig på jobb og får litt extra tid så rydder jeg i hvertfall i en halv time. Synes alt dette hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...