Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Dama sliter veldig med matten hun tar opp fra vgs. Matte har alltid vært noe hun har slitt med og hun bruker lang tid på å gå gjennom stoffer og henger fort etter de andre. Når hun er ferdig med en ting har hun glemt det andre hun har lært. Æ Finnes det noen gode og oversiktlige hjelpemidler for vgs matten på nettet? Ligger pensumet ute? Et ark med oversikt over over alle regler og noen eksempler på utregninger på alt av pensum hadde sikkert hjulpet mye. Kun stikkord og lite tekst for å få presset inn mest mulig på en oversiklig måte. Da er det lettere å se på utregningen og tenke åja sånn var det en skulle gjøre det samtidig som er har oversikt over hva hun skal lære. Jeg lurer på om det er 1P og 2P?? hun tar. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Det finnes formelhefter, og det er de som er godkjent på prøver og eksamener, så hun må bruke de. Den beste måten å lære seg matte er gjennom forståelse og øving. Hvis man ikke forstår hvorfor ting gjøres som de gjør blir det tungt, og man glemmer. Ofte forstår man ikke det før man prøver seg en del ganger. I korte trekk behøves en forståelig forklaring og øving, øving og øving Lenke til kommentar
Skole? Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) Helt enig med Chris93. Be henne også gjennomgå oppgaver hun har svart feil, og senere klart. Ved å analysere oppgaven kan hun hindre å gjøre den samme feilen igjen. I tillegg så lærer hun hvorfor hun gjorde den feilen. Be henne også bruke litt ekstra tid når du klarer en oppgave med engang, med å tenke gjennom hvordan hun klarte den. En annen god metode er å spørre om hjelp på de litt mer krevende oppgavene, men igjen dersom hun får svaret på sølvfat, MÅ hun gjennomgå oppgaven grundig for å være sikker på at det sitter! Når hun har kontroll på det meste, så er det bare å begynne med eksamen. www.matematikk.net har tidligere eksamen liggende ute med løsningsforslag. Edit: Be henne også se på dette: http://udl.no/1p-matematikk http://ndla.no Endret 10. september 2015 av Skole? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Jeg fikk selv 6 i standpunkt på matte på vgs (men 2 i Norsk?) så for meg kom det veldig lett. Jeg syntes trossalt det var spennende å prøve å finne ut hvordan jeg skulle løse det. Kom over denne: http://matematikk.net/side/Hellerud Så jeg tror det vil hjelpe. Min hypotese når det kommer til læring er at det hjelper veldig når en får oversikt over hva en skal lære og bruke minst mulig tid på å måtte lete frem til informasjonen for å repetere når en står fast. +prøve å forstå hvorfor en gjør det en gjør. Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Vet det finnes mattevideoer på nett, har selv bare hatt erfaring med R1, men det kan godt hende det ligger noe ute i 1P og 2P også hvis du søker det opp på Google/Youtube Mattevideoer er nok til stor hjelp Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 https://nb.khanacademy.org/ Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 16. september 2015 Del Skrevet 16. september 2015 (endret) Dessverre så er det slik at for å forstå avansert matte, så er du nødt til å kunne de få grunnleggende byggesteinene i matten. For eksempel holder det ikke å kunne derivere, integrere og løse diff.likninger eller tegne opp vektorer hvis man ikke vet hva formålet med de forskjellige er. Jeg har hatt masse matte på ingeniørhøgskolen og selv om det er noen år siden nå, så har jeg et par tips: - Du må vite hvorfor man bruker de forskjellige mattemetodene, hva er vitsen med å kunne de og hva kan de brukes til å finne ut? - Det finnes mange små enkle regler i formelsamlinger for derivasjon og integrasjon av diverse ledd, de er svært viktig å kunne - Ikke hopp over et kapittel bare fordi du ligger litt etter. Ta deg tid til å gjøre ALT. Hopper du over en liten delkapittel, kan du gå glipp av hele poenget. Til slutt: - Den eneste måten å lære seg matte på, er å regne MASSE oppgaver. Før eksamen, kan man gjerne regne på eldre eksamener. Endret 16. september 2015 av baBuShKa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå