moby_duck Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Jeg hadde et friår etter vgs og jobbet. Min siste arbeidsdag var 1. august i år. Da jeg oppdaterte skattekortet mitt i januar, satt jeg forventet inntekt til 110,000. Jeg jobbet litt mer enn forventet, og har nå tjent 137,000. Men jeg ser på lønnslippen at jeg har totalt blitt trukket nesten 35,000 i såkalt forskudstrekk i år. Den siste måneden hadde jeg bruttolønn på ca 25,000 og ble trukket nesten 50% i tabelltrekk. Hvorfor så mye? Og vil jeg få dette tilbake neste sommer? Når jeg bruker skatteetatens kalkulator, sier de at med 140,000 i inntekt skal jeg betale 18,000 i skatt. Har altså betalt nesten 20k for mye! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Jeg hadde et friår etter vgs og jobbet. Min siste arbeidsdag var 1. august i år. Da jeg oppdaterte skattekortet mitt i januar, satt jeg forveyntet inntekt til 110,000. Jeg jobbet litt mer enn forventet, og har nå tjent 137,000. Men jeg ser på lønnslippen at jeg har totalt blitt trukket nesten 35,000 i såkalt forskudstrekk i år. Den siste måneden hadde jeg bruttolønn på ca 25,000 og ble trukket nesten 50% i tabelltrekk. Hvorfor så mye? Og vil jeg få dette tilbake neste sommer? Når jeg bruker skatteetatens kalkulator, sier de at med 140,000 i inntekt skal jeg betale 18,000 i skatt. Har altså betalt nesten 20k for mye! Ja om du har betalt for mye skatt vill du få dette tilbake neste sommer en gang. Hvor mye får du ikke vite før du har sjekket og oppdatert selvangivelsen for 2015. Umulig for oss å vite hvorfor de valgte å trekke deg så mye i skatt, hør med bedriftens lønnsansvarlig. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Er du sikker på at du har blitt trukket i henhold til tabell? Står det hvilken tabell som er brukt på lønnsslippen din eller står det bare en skattesats og du forveksler dette med tabelltrekk? Det høres nesten ut som at arbeidsgiver ikke har fulgt noe tabell i det hele tatt for du skal tjene veldig mye mer enn enn 25.000 før skattesatsen i det hele tatt nærmer seg 50%. Du sier at du oppdaterte skattekortet i januar. Ba du da sjefen din om å hente det på nytt? Dette må sjefen selv inn å hente så en mulighet er at h*n har brukt det du hadde tidligere (dersom du oppdaterte ditt etter at sjefen var inne). Uten at jeg tar dette regnestykket i hodet (det er også noen variabler som kan påvirke dette), men 18.000 på 140' i inntekt høres ca. riktig ut. Dette vil du, som du sier, få igjen ved skatteoppgjøret neste år. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 10. september 2015 Forfatter Del Skrevet 10. september 2015 Tabelltrekk: Sats 7103. Hadde vært veldig greit med litt ekstra penger til studiene i stedet for å få dem om et år, men men... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Tabelltrekk: Sats 7103. Hadde vært veldig greit med litt ekstra penger til studiene i stedet for å få dem om et år, men men... Hør med bedriften, mulig de kan gi deg forskudd eller noe slikt og trekke deg neste år. Det er trossalt de som har gjort noe feil(virker det som) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå