Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk bot på jobb, arbeidsgiver betale?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Fikk i vår en bot i følge av en politikontroll når jeg var på jobb.

Dette var iført jobbtøy, i et jobb kjøretøy og i et jobb ærend. 

Problemet gikk ut på at kjøretøyet, i dette tilfellet en UTV, ikke var registrert og godkjent på vei. 

Fikk derfor et forelegg på 5000,- for kjøring av uregistrert kjøretøy.

Er dette noe som arbeidsgiver skal betale? Jeg er klar over at det er mitt ansvar å forsikre om at kjøretøy er i riktig stand. Men lurer fortsatt på om det er noe regler for det. 

Et annet spørsmål.

Jeg har flere år jobbet på denne arbeidsplassen. Her har jeg fått nektet overtidsbetaling på grunn av at det er sesongarbeid og har blitt fortalt at sesongarbeid er unntatt regler for overtidsbetaling. Er dette noe som stemmer, eller er det arbeidsgiver som prøver å spare penger på intetanende ungdommer? 

Dette siste året, har jeg jobbet spesielt mye. Gjerne 40-50 timer i uken. Har jeg rett til å få evt tilbakebetalt overtidsbetaling?

Anonymous poster hash: 6e78c...509
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kjøretøyet er skiltet og ikke man kan se noen grove synlige feil så kan ikke du vite at kjøretøyet ikke er godkjent ......

Da faller det på eier av kjøretøyet

Han skriver jo "Problemet gikk ut på at kjøretøyet, i dette tilfellet en UTV, ikke var registrert og godkjent på vei". Altså har han selv brutt Norsk lov og må selv svare for sitt valg.

Lenke til kommentar

Bøter for straffbare handlinger utløser ikke regresskrav. For å kunne kreve tilbakebetalt utlegg (regress) må man ha dekket en forpliktelse som egentlig ligger på noen andre. Et straffekrav er personlig, og at noen andre kunne vært straffet for det samme forholdet betyr ikke at forpliktelsen "egentlig" er deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er du blitt "beordret" til å kjøre dette uregistrerte kjøretøyet på vei og arbeidsgiver har vært vel vitende om risikoen, eller har du selv tatt valget for å gjøre ting enklere på jobb? (Typ kjøre til butikken etc....)

Den første stemmer. 

Regner ikke med det er noe man kan gjøre med boten, bare spør for å være på den sikre siden.

Men tilbake til overtiden.

Det er snakk om mye overtid. Dette er noe som gikk over et halvt år og jobbet godt over 40 timer i uken.

Har f.eks 277 timer i mars. 

Fikk som sagt et forelegg på 5000,- og dette er ganske mye penger for en 19 åring. Derfor har jeg hintet litt til sjefen om at han kunne ha dekket endel av boten fordi dette var i arbeid, på arbeidsoppdrag og han viste om det. Men han vil ikke hjelpe, og derfor ser jeg på overtiden som en ''reserveløsning''. 

Burde nok ikke ha gått på påstanden om at jobben var fritatt overtidsbetaling grunnet det er sesongarbeid, men man er vel ''ung og dum''? 

Hva burde jeg nå gjøre? Hvordan kan man kreve tilbakebetalt overtid?

Anonymous poster hash: 6e78c...509

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...