Gå til innhold

Nordlys over Godøya


Anbefalte innlegg

Veldig bra dette, passe lang lukkertid til "å stoppe" nordlyset sånn at det ikke blir bare en grønn grøt :)

Fint utsnitt også, og så litt pirk..det heller litt til venstre.

Mvh Oddmund

Hei Oddmund!

JA JEG SER DET HELLER MOT VENSTRE..ÅH! SÅ IRRITERENDE! :eek:Lukkertiden var bevisst faktisk, vil beholde stripene i nordlyset og runde stjerner. :wee:

Skal legge ut en litt bedre variant senere i dag.

 

Hvis du har muligheten så prøv med en kaldere versjon ved å dra hvitbalansen mot venstre (lavere verdi)

Om du ikke har redigeringsprogram kan du kanskje gjøre det på/med kameraet..om du fremdeles har bildet på brikka.[/quote

 

Jeg har ikke bildet i RAW format, da kan jeg vel ikke gjøre noe mer med det på kameraet så vidt jeg vet?

Jeg har prøvd meg på en ny variant. Hva synes du om den? Ble den litt lys igjen kanskje?

Ser at jeg nok har en annen hvitbalanse enn Kjell Stian. Hans er litt kaldere ja, men om den egentlig er riktigere, er jeg ikke sikker på..

]

 

Syns det ble bedre, men som du sier litt for lyst. Jeg ville heller ikke ha kuttet fullt så mye i toppen.

Jeg la bildet ditt inn i mitt redigeringsprogram, og justerte hvitbalansen der for å se hvordan det funket og det gikk greit å justere.

Personlig liker jeg "kalde" nordlysbilder..sånn rundt 3500-4500

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+0987123

Fantastiske nordlysbilder , liker best v1 med den flotte kontrasten.

Flott fanget og formidlet.

Dette har jeg også håpet på få til , men den natten var jeg ikke klar over at det skulle være nordlys selv her "sørpå" . Ser ikke bort fra at jeg kan bruke stjernespor -appen til dette også.

 

Mvh

Alec

Lenke til kommentar

 

Kanskje tramper jeg respektløst i den grønne salaten når jeg foreslår en beskjæring sånn noenlunde under et mørkt felt oppe i høyrekanten for å få ytterligere spenst i bildet. Da havner blikket mer direkte på "stråleorgelet" og dybdefølelsen kommer også mer fram. Scroll opp, dekk til og se virkningen.

Det er en klassisk feil at man ofte vil ha med mest mulig i bildene sine og ikke ser de mulighetene som ligger i riktig beskjæringer. Her havner blikket lett i den grønne suppa og trenger å senkes noe. Da kommer det flotte fargelyset i horisonten bedre til sin rett også.

Roar

Hei Roar! Jeg tenkte faktisk et toppkutt før du sa det, så det bedre når jeg fikk det opp på storskjermen min på jobb. ;)

Hva synes du om V2? Ble det litt too much av alt annet? :D

Jeg har lært endel om beskjæring av deg, prøver jo å ta det til meg. Nå la jeg ut dette bildet helt ubesudlet for at dere skulle gi meg råd om hva jeg burde gjøre med det, og litt tips har jeg fått. :)

Jeg forsøke å dekke til enda et par cm sp strålene kuttes og synes det blir enda bedre. men så er det denne smaken og baken da for jeg synes ikke du skulle økt lyset i forhold til den første utgaven din.

 

Roar

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...