Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

GB SWITCH

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Offtopic:

Så vidt jeg vet så er det veldig vanskelig å få tak i GB switcher, ettersom at dette blir ca 8000 Mbit :grumpy:

Skulle du få tak i en likevel så er det ikke noe poeng i det, ettersom at man ikke kan skrive mer enn ca 50MB i sekundet til harddisken. Det eneste måtte i så tilfelle være 8000Mb hastighet mellom to switcher men jeg tviler på at man har bruk for det.

Ontopic:

3Com switchene er gode de.

Lenke til kommentar
Hei

Corega switch er billig og fungerer bra.

NB! har ikke brukt denne 8 ports varianten, men bruker daglig samme switch i 4 ports versjon i "server delen" av et større nettverk.

Har selv 2 stk 8 porter Corega, disse funker veldig fint.. Men du vil ikke ha den på rommet ditt eller noe sånt, da 40mm vifta bråker ca. like mye som en delta vifte.

Hadde problemer med å connecte med Pro1000CT kort fra intel, men det løste seg med en gang driveren ble oppdatert.

Den har dog ikke uplinkport i tillegg, men alle porter kan brukes til dette formålet da den støtter Auto MDIX.

--

Morten

Lenke til kommentar

ok, takk. Virker som en helt OK switch, men skulle som sagt hatt en med separat uplink port, men ser ikke ut som det er så enkelt å skaffe på de switchene.

Men foreløpig virker det som et godt kjøp, billig var den og.

Takker for tipset, kom gjerne med fler :)

Lenke til kommentar

Det er jo 6-7x raskere enn 100MB så jeg kan godt forstå hvorfor privatpersoner vil ha Gb switcher. Eller.... Gb hub eller switch med lav indre båndbredde blir kansje billigere. Du trenger nok ikke Gb hastighet ut gjennom alle ni portene på en gang.

Et prisguide søk viste bare 3Com, CNet og Corega. (selv om det er flere bla SMC)

Corega svitsjen (flott ord) koster halvparten av det 3Com'en koster, så jeg tror det er bedre å la lommebokan velge hvilken du vil kjøpe.

2000,- på komplett. Den har 7 vanlige porter + 1 som er både vanlig og uplink.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Disse "billige" gigabit switchene har ikke nok intern overføringshastighet til at alle portene kan kjøre max hastighet samtidig. Ofte er det bare innmaten fra en 10/100 mbit switch som det er satt 1000 mbits porter på.

Så til et hjemmenettverk vil det nok fungere helt utmerket, men som "backbone" i et litt større nett med flere servere, ville jeg ha valgt noe annet.

Lenke til kommentar

Disse "billige" gigabit switchene har ikke nok intern overføringshastighet til at alle portene kan kjøre max hastighet samtidig. Ofte er det bare innmaten fra en 10/100 mbit switch som det er satt 1000 mbits porter på.

Kan du dokumentere dette noe sted ? Jeg stiller meg svært tvilende til en slik påstand. Switcher uten management er da ikke så forbasket dyre å produsere. It's just electronics. Forskjellen mellom dyre og billige switcher uten management er ofte manualen, supporten og utseendet.

Så til et hjemmenettverk vil det nok fungere helt utmerket, men som "backbone" i et litt større nett med flere servere, ville jeg ha valgt noe annet.

Spiller vel fint liten rolle hvor mange servere du dytter på en slik switch. Det er sjelden en server har behov for Gbit, kommer jo helt an på hva den står å serverer det da. For w*rez og p*rno må man nok lete lenge etter kraftige nok piper.

my thoughts exactly.

Lenke til kommentar
Off topic

jeg synes han skulle få bestemme selv hvilket behov han har for en Gb svitsj, siden han selv har bedt om en slik svitsj synes jeg vi skal svare på hva slags produkter som er å anbefale istedenfor å fortelle han hva slags hastighet han trenger og ikke trenger.

Takk abarhaugen, jeg skulle akkurat til å skrive selv at nå blir denne tråden bare pusha lenger og lenger ut til at folk begynner å diskutere hastigheter og alt mulig annet som ikke har noe å gjøre med hva jeg spurte om i første omgang.

:nice:

Lenke til kommentar
Kan du dokumentere dette noe sted ? Jeg stiller meg svært tvilende til en slik påstand. Switcher uten management er da ikke så forbasket dyre å produsere. It's just electronics. Forskjellen mellom dyre og billige switcher uten management er ofte manualen, supporten og utseendet.

Hvem snakker om managed/unmanaged switcher?

Det har ingenting med saken å gjøre. Og ja, du har helt rett, forskjellen er ofte bare litt ekstra software (+ mange ekstra 1000-lapper).

Det jeg snakker om er intern båndbredde. En skikkelig gigabit-switch har nok båndbredde til å kjøre full hastighet på alle porter. Dette er kanskje ikke så viktig på en internet server (warez og pron får du holde for deg selv). På et internt nettverk, der du feks skal ta daglig backup av flere hundre GB, har man behov for hver en kbit man kan presse ut av switchen.

Jeg har ingen dokumentasjon (ikke gidder jeg lete heller), men jeg har jobbet med nettverk i noen år, og har lagt merke til mye rart. Kjenner også mange i bransjen som har de sammen meningene som meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...