Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre med defekt turbo?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en billlig bil til og fra jobb og til å trekke båten med. Fant en suv, men det står at turboen er gåen. Går det an å kjøre med defekt turbo eller må den repareres? Hva er eventuelt ulempen eller faren med defekt turbo uten om at bilen går dårligere enn med en som virker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ihvertfall ikke finne på å kjøpe bilen og tro du kan bruke den daglig uten å fikse turboen på verksted snarest mulig. Sannsynligvis går bilen svært dårlig, turboen forbrenner oljen (blårøyk ut av eksos), og du risikerer å havarere motoren når den går tom for olje. Beste er vel å se etter en annen bil som funker.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

En defekt turbo kan bli ennå mer defekt og gå i oppløsning og du kan få metalldeler der du ikke ønsker dem.

 

En defekt turbo kan også begynne å lekke mye motorolje i turboen. Denne oljen kan bli sugd inn i motoren og forbrennes der. Når dette skjer mister du kontroll over motoren som går fortere og fortere rundt mens den bruker opp all motoroljen. Til slutt stanser den. Da trenger du ikke lenger å bytte turbo. Da må du bytte hele motoren.

 

Søk på runaway diesel engine på youtube.com.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En defekt turbo kan betyr veldig mye. En runaway diesel kommer av en slitt turbo som pumper olje. Jeg opplevde det en gang på 3 år gammel Magirus Deutz.
En defekt turbo kan også være en turbo med havarerte lagre eller en der spjeldene er kokset fast.

Lenke til kommentar

Jeg hadde mye turboproblemer på min gamle 2006 passat 2.0 tdi. 

Den lagde høyfrekvent suselyd ved pådrag.. kosta 18000 å skifte.. 

 

Hadde også en gammel bensinbil med turbo for en del år tilbake. Der sa turboen bare "poff" plutselig så brant den opp all olja i turboen og brukte litervis med olje på 2 minutt.. røykla vel alt i mils omkrets da.. folk trodde bilen faktisk hadde tatt fyr. 

Lenke til kommentar

Det kan jo være at du får tak i en brukt turbo til en rimeligere pris enn en ny enhet, men kanskje greit å sjekke rundt først.

 

Som nevnt av andre så kan den i værste fall knuse og havarere motoren hvis den brukes og da blir det jo fryktelig dyrt.

 

du kjøper ikke brukt turbo å setter inn ass.. 

Skal man samtidig skifte turbo så vær sikker på å få skiftet oljetilførselsslanger/rør også

Lenke til kommentar

Brukt turbo er greit så lenge den er overhalt.

 

Det kan være et mareritt å bytte turbo på eldre biler med høy km. Det er kun rustne bolter som var 14mm før i tiden, men er 11,5 mm ish runde nå osv. Spesielt japser er kjipe.

 

Åssen bil er det snakk om?

 

Jeg tror trådstarter fort ville skjønt at det ikke er mye kjørbart med defekt turbo. Spørs jo selvsagt hvordan den har ryki, men stort sett så er det helt ubrukelig å kjøre med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På dieselbiler er det en ventil som stenger luften inn når motor stoppes. Da stopper motor pent uten rystelser. Vil tror dette også hindrer runaway

Anti-shudder valve heter ventilen men ikke alltid den virker. En venn av meg fikk maks turtall og det hjalp ikke at han slo av tenningen. Han havnet i en grøft på taket. Bilen var en 6 år gammel Skoda diesel.

Lenke til kommentar

På dieselbiler er det en ventil som stenger luften inn når motor stoppes. Da stopper motor pent uten rystelser. Vil tror dette også hindrer runaway

På søstra mi sin V50 tok det mange sekunder. Full run-off, før den døde hen i svartrøyk. Uavklart sak, men det er antagelig kun skrapmetall under panseret på den, turtelleren gikk visst ikke langt nok...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...