Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Rusmisbruker og rettigheter ift. psykisk hjelp

marpyjones

Anbefalte innlegg

Kjæresten min har kommet til et punkt hvor rusmisbruket har gått over kanten. Hun har bestemt seg for å gjøre noe med det, og har vært i kontakt med fastlegen sin. Hun skal få plass på et senter for avrusning.

Problemet er at hun i de siste dagene har blitt suicidal og alvorlig deprimert. Hun hadde nylig et selvmordsforsøk med stoff. Hun fikk seg en hastetime hos lege hvor dette ble tatt opp. Legen mente at han ikke kunne hjelpe fordi hun var rusmisbruker. Så kjæresten min må rett og slett vente i månedsvis for denne plassen på avrusning, uten å få noe form for hjelp mot depresjonen i mellomtiden.

Jeg synes dette virker litt rart. Hun blir liksom etterlatt til seg selv, ingen kan passe på. Noen som har vært borti dette før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om hun er rusmisbruker har hun rett på helsehjelp som alle andre.  Det er hjemlet i lov. http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/rop/8-roller-og-ansvar/8.2-rett-til-helsehjelp

Enten har dere misforstått legen eller så kan ikke legen regelverket.

Hvis hun er suicidal skal hun ha akutt hjelp. Da kontakter dere legevakt eller fastlege og ber om akuttime. Det er ikke noe dere skal vente og se an. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...