Gå til innhold

[Løst] Innkalt til tilfeldig kjøretøykontroll

vxlvx

Anbefalte innlegg

Hei, fikk i dag dette hyggelige brevet i postkassa:

Innkalling til kjøretøykontroll

Eier av kjøretøy eller den som på eiers vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet blir framstilt til kontroll når politiet eller regionvegkontoret krever det, jf. vegtrafikkloven av 18. juni 1965 nr. 4 § 19.

Vi ønsker å kontrollere ditt kjøretøy med kjennemerke XX12345.

Vi ber om at du eller den som har rådighet over kjøretøyet snarest foretar en timebestilling for kjøretøykontroll. Kontrollen må være foretatt innen [dato] ved en av Statens vegvesen sine trafikkstasjoner.

Dersom kjøretøyet innen ovennevnte dato ikke framstilles til kontroll, kan Statens vegvesen forby bruk av kjøretøyet, jf. vegtrafikkloven §36 nr. 1 b.

Statens vegvesen, politi eller tollmyndighet kan etter dette avskilte kjøretøyet, jf. vegtrafikkloven §36 nr. 3. Avskiltes kjøretøyet må du betale et gebyr for å få utlevert skiltene igjen, jf. forskrift om bruk av kjøretøy §2- 11.

Time for kjøretøykontroll kan bestilles på telefonnummer 02030.

Med hilsen

[distrikt] trafikkstasjon

Dårlige nyheter nå som bilen for et halvt år siden ble EU-godkjent, og håpet om å ha bilen til 2017 ble litt svakt nå.

Dette er en eldre Volvo 460 personbil og har følgene modifikasjoner fra min side:

• Bakre lyddemper er fjernet og byttet ut med rett rør. Satt på en falsk Biltema endestuss av rustfritt stål i 3" størrelse.
  • Klistremerker av typen "slowasf*ck" "got rice?" "+5HP Sticker" "hellabroke" i bakruta og en fin doge på panseret.

Resten er 100% stock. Hele bilen er en parodi på rånere og ricers som tror de har en rask 1,8 med eBay turbo, powerfilter, aftermarket intercooler og chrome pipes under panseret. Høres dumt ut, og det er meninga.

Til poenget: det er klart min feil at jeg tiltrekker meg oppmerksomhet med utseendet på bilen, og at den høres godt. MEN, når de kontrollerer bilen, er de kun ute etter å se hva som er under panseret og at støynivået og effekten er under grensa? Eller vil dette være en full kontroll av hele kjøretøyet?

Uansett skal jeg bytte om eksosen til original (gjort på fem min) og muligens fjerne alle klistremerkene, så slipper jeg kanskje å måtte vise den enda flere ganger i senere tid.

Enten har noen tipset om bilen etter å ha blitt skremt av backfire etter litt slakk på gassen, eller så er det de to Statens vegvesen-ansatte som kom ut fra McDonalds i lunsjen og gikk forbi bilen min med mistenkelige blikk da jeg sto og bestilte meg en Big Tasty Bacon i drive-in. 

Tror nok det er det siste, men det er en god stund siden. Grunnlaget deres er vel da mistanke om trim.

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar det er en full vanlig EU-kontroll. Det høres ut som du må reparere potta i hvert fall før du drar dit. Sikkert mer også. Aner ikke hvor du finner full detaljert liste over kravene i kontrollen, men den finnes sikkert på nett. Anbefaler på det sterkeste å ha den i godkjent stand til en hver tid så du ikke blir overrasket over teknisk kontroll når du er ute og kjører. Poenget med EU-kontrollen er jo ikke å gjøre SVV og politiet glade, men det viste du vel?

Lenke til kommentar

Rekner med at det er nokon som har sett eit eller anna som ikkje var heilt etter boka på bilen din, mest sannsynleg har du no fått innkallinga på bakgrunn av eit publikumstips og muligens ein overflatisk verifikasjon frå vegvesenet.

Kva kontrollen innebærer vil nok være litt varierande, men som minimum er det full EU-kontroll. I tillegg rekner eg som sagt med at dei har fått tips om eit eller anna slik at dei vil sjekke om bilen ellers er i den stand som den skal være. Her vil nok sjekk av støymengde nok være veldig aktuelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar! Regner med at det blir original godkjent bil her fremover, selv om det er litt kjedeligere enn når bilen høres ut som en rallybil i nedoverbakker.

Bytt eksos. thats it.
Klistremerker osv har null å si.

En kompis var nettopp inne og godkjennte en Civic med bagasjeluka full av pokemonkort, fremskjermene stickerbombed, og rust på hele panseret. Godkjennt :)

Såpass hahahaha! Ja det kosmetiske skal ikke ha noe å si så lenge fargen er riktig i forhold til vognkortet.

Da blir det å bytte eksos nå snart, så får jeg håpe det ikke blir mange foringer som må byttes da budsjettet er lavt.

Lenke til kommentar

Bare av ren nysgjerrighet. De tvinger deg altså til å vise bilen, må du betale for den timen som du skal vise bilen på?

Det er jeg usikker på, men jeg regner med at jeg må betale for den timen. Skal oppdatere når jeg vet det sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg sier nei. Selvfølgelig skal man ikke betale for en kontroll som blir utført av Statens vegvesen.

Vanligvis må man det (når det eksempelvis gjelder godkjenning av ombygging o.l.), men i dette tilfellet, når det er de som kaller deg inn, så nekter jeg å tro man i tillegg må betale.

Det er normalt bare timer som krever "komentarene" i vognkortet endret som utløser betalende timer, som f.eks motorendring o.l, senk og felger ++

Ting som fargeendring gjør ikke det.

Det høres her ut som trådstarter har blitt kalt inn til en full teknisk, og dette koster ikke noe for den innkalte med mindre endringer i vognkortet evt. gjøres innenfor denne timen, noe som normalt sett ikke gjøres med mindre de har god tid og usedvanlig godt humør ;)

Lenke til kommentar

Takknemlig for svar, bestilte time i dag og fikk en langt ut i oktober, så har god tid på å få eksosen original igjen. De sa det var en vanlig stikkprøve og at det ikke var noen merknader på innkallingen.

Veldig tilfeldig tenker nå jeg, men det får nå være. Blir nok til at jeg setter på den modifiserte delen av eksosen igjen etter kontrollen. Men en del av meg sier det ikke er så lurt..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Var på biltilsynet idag og fikk bilen godkjent uten problemer, den var tydeligvis innkalt på grunn av støy, så de målte bare verdiene og det var det.

Heldigvis hadde jeg bytta tilbake til bakre lyddemperen, så den gikk som et snikende ullteppe. 

Da blir det vel å beholde originalt eksosanlegg, siden sure folk som skal ødelegge liker å ringe inn til Statens vegvesen bare det brommer litt godt i bilen.

EDIT: Det kostet heller ingen ting å få den kontrollert

Endret av vxlvx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da blir det vel å beholde originalt eksosanlegg, siden sure folk som skal ødelegge liker å ringe inn til Statens vegvesen bare det brommer litt godt i bilen.

Det er faktisk mulig at det du kaller "brommer litt godt" kan oppfattes som unødvendig støy av andre(de du benevner som "sure folk")...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...