esoteric Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Tøft. Helt siden iPad 1gen. har jeg hatt lyst på en latterlig diger iPad, og der er den. Men det er kanskje litt dyrt til å kun ha som leketøy når man sløver på sofaen. Lenke til kommentar
blured Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Ser at endel kommenterer prisen på $99 for "Pencil" (et sted lenger bak i live tråden). Men sammenlikner man med Wacom sine mer ordentlige penner (f.eks Wacom Art Pen), så er de priset nøyaktig det samme. Så om dette er noe som er så bra at det kan erstatte tegnebrettet mitt fra Wacom, så er det definitivt verdt det. Da er det ikke lenger bare snakk om en "stylus". (Tviler riktignok litt på det. Men de presenterte både Autodesk og Adobe som samarbeidspartnere, så da er det håp). Derimot så reagerer jeg negativt på prisen for keyboardet, $160 for noe som burde fulgt med er nesten drøyt. I hvert fall når prisen på iPad Pro er så høy som den er i utgangspunktet. Har forøvrig testet ut Surface 3 endel den siste tiden (vet ikke hvordan den er sammenliknet med Surface Pro). Men kan ikke si jeg er så veldig imponert. Touchpaden er nesten ubrukelig, tastaturet går tregt å skrive på (når jeg må skrive fort under forelesninger, så begynner den etter hvert å misse enkelte bokstaver), og touchen på skjermen er temmelig hakkete. Endret 9. september 2015 av blured 1 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Ser at endel kommenterer prisen på $99 for "Pencil" (et sted lenger bak i live tråden). Men sammenlikner man med Wacom sine mer ordentlige penner (f.eks Wacom Art Pen), så er de priset nøyaktig det samme. Så om dette er noe som er så bra at det kan erstatte tegnebrettet mitt fra Wacom, så er det definitivt verdt det. Da er det ikke lenger bare snakk om en "stylus". S Pen er jo 100% Wacom sin teknologi, Samsung hadde aldri klart å fått den til å være så bra, og fått inn alle funksjonene uten teknologien fra Wacom. Den er priset likt som lignende modeller, og du må ikke betale ekstra for pennen. Når brettet og starter på 7500-8000 kr om ikke mer med kronekursene for tiden, så blir 1000 kr+ for et essensielt utstyr som kreves for å utnytte "pro" delen av brettet for mye. Til den prisen burde det vært inkludert. Det er jo og langt mindre avansert teknologi enn Wacom sin S Pen, selv om den er større. Og jeg tror ikke akkurat materialkostnadene er store. 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Og jeg tror ikke akkurat materialkostnadene er store. Sjekker du materialkostnaden på alt du kjøper? 2 Lenke til kommentar
ZweiNor Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Ser at endel kommenterer prisen på $99 for "Pencil" (et sted lenger bak i live tråden). Men sammenlikner man med Wacom sine mer ordentlige penner (f.eks Wacom Art Pen), så er de priset nøyaktig det samme. Så om dette er noe som er så bra at det kan erstatte tegnebrettet mitt fra Wacom, så er det definitivt verdt det. Da er det ikke lenger bare snakk om en "stylus". (Tviler riktignok litt på det. Men de presenterte både Autodesk og Adobe som samarbeidspartnere, så da er det håp). Derimot så reagerer jeg negativt på prisen for keyboardet, $160 for noe som burde fulgt med er nesten drøyt. I hvert fall når prisen på iPad Pro er så høy som den er i utgangspunktet. Har forøvrig testet ut Surface 3 endel den siste tiden (vet ikke hvordan den er sammenliknet med Surface Pro). Men kan ikke si jeg er så veldig imponert. Touchpaden er nesten ubrukelig, tastaturet går tregt å skrive på (når jeg må skrive fort under forelesninger, så begynner den etter hvert å misse enkelte bokstaver), og touchen på skjermen er temmelig hakkete. Jøss, dette blir veldig anekdotisk, men ingen slike problemer på min(e) surface('er), uten om touch paden selvfølgelig. Skriver ikke altfor mye på tastaturet, jeg noterer heller i onenote med pen, men merker ikke til hakking i skjermen eller dropping av bokstaver. 2 Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Og jeg tror ikke akkurat materialkostnadene er store. Sjekker du materialkostnaden på alt du kjøper? Det er jo tross alt det viktigste når du kjøper noe. Jeg bare mener at om plastpennen veier 5g, 10g eller 20g så utgjør nok ikke det en økning i pris på over 500 kr. På slike penner som dette er jo ikke materialkostnad en faktor i det hele tatt. Det er kvalitet og hvor gode de er. Wacom lager veldig gode penner som er veldig gode å skrive med, og det er folk villige til å betale for. Det er ikke så gale i seg selv at denne pennen koster over 1000 kr hvis den er på et slikt høyt nivå som blured skriver. Problemet er at det er en så essensiell del av produktet, som allerede har en svært høy pris i forhold til alt annet på markedet, inkludert Apples egne produkter. Da blir det blodpris å kreve så mye. Blir som Ryanair prising. Fly koster ikke så mye, men ekstra for dette og ekstra for dette... 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Mhm. Skal den være verdt det så må (1) den være på høyde med kvaliteten med penner en bruker på Wacom Intuos, altså det beste en får på markedet. Og (2) appene en får brukt de med må være like gode som de en får fra Autodesk og Adobe på Windows/OSX (sånn sett positivt at Apple samarbeider med de to nevnte selskapene). Ettersom de matcher prisen på toppmodellene til Wacom, så vil jeg påstå at de først er verdt prisen sin, når en ser profesjonelle faktisk velger å bytte ut tegnebrettet sitt fra Wacom, med en iPad Pro og denne pennen. (Hvilket jeg tviler ganske sterkt på. Men blir spennende å se, hadde vært fantastisk om så var tilfelle). Endret 9. september 2015 av blured Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Ser at endel kommenterer prisen på $99 for "Pencil" (et sted lenger bak i live tråden). Men sammenlikner man med Wacom sine mer ordentlige penner (f.eks Wacom Art Pen), så er de priset nøyaktig det samme. Så om dette er noe som er så bra at det kan erstatte tegnebrettet mitt fra Wacom, så er det definitivt verdt det. Da er det ikke lenger bare snakk om en "stylus". Til den prisen burde det vært inkludert. Det er jo og langt mindre avansert teknologi enn Wacom sin S Pen, selv om den er større. Og jeg tror ikke akkurat materialkostnadene er store. At den burde vært inkludert tatt i betraktning prislappen er jeg helt enig i, men å konkludere med at noe helt garantert er langt mindre avansert teknologi når vi knapt vet noe om produktet enda er vel litt drøyt? Hovedgrunnen til at S-Pen er billigere å kjøpe separat er vel at "Apple Pencil" er blåtannbasert, noe S-Pen ikke er. Om dette er en fordel eller ulempene kan man sikkert diskutere i det uendelige, men blåtannbaserte penner har da alltid vært dyrere i innkjøp om jeg ikke tar skammelig feil? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Liker, denne har jeg lyst på. Begynner å spare ... Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Kan jo tenkes at pennen er en custom Wacom pen, slik at Apple har vært inne og sagt akkurat hvordan de vil ha det, og fått Wacom til å bruke sin ekspertise til å realisere det. Jeg har en følelse av at dette er et felt Apple kunne brukt mye penger på for å få det beste. Det finner vi nok ut når testene begynner å komme inn. @Ramguy S pen er ikke basert på touch. Den har ikke noe batteri heller. Det er lagt inn deler i Note enhetene som skaper elektromagnetisk felt over skjermen. Deretter induserer dette feltet strøm inn i S Pen, og registerer posisjon og avstand til skjerm osv. Den kan dermed altså gjøre ting som hover view, for den registreres flere cm over skjermen. Legger du noe over kan den tegne gjennom dette. Legger du en mynt f. eks så forstyrrer det feltet, og du klarer det ikke. Pennen er absolutt ubrukelig på alt annet av skjermer som ikke har EM-felt. Apple sin pen er en ganske standard pen derimot. Så jo, jeg kan vite det. Hvis du ellers skal prøve å forsvare pennens 1000 kr prislapp med en enkel bluetooth enhet må du nok prøve hardere. Den koster ikke mange kroner akkurat... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 At kun 128GB utgaven kommer med cellular (4G) til 1000USD var litt dårlig. Det er mange grunner til å ønske cellular/4G som ikke er synonymt med mengden internminne. Jeg har 64GB iPad med cellular/4G idag og har noen og tretti gigabyte ledig fremdeles. Men det skiller kun ~ 100$ fra pro 64 -> pro 128 . Det blir vel en tusenlapp her tenker jeg. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Kan jo tenkes at pennen er en custom Wacom pen, slik at Apple har vært inne og sagt akkurat hvordan de vil ha det, og fått Wacom til å bruke sin ekspertise til å realisere det. Jeg har en følelse av at dette er et felt Apple kunne brukt mye penger på for å få det beste. Det finner vi nok ut når testene begynner å komme inn. @Ramguy S pen er ikke basert på touch. Den har ikke noe batteri heller. Det er lagt inn deler i Note enhetene som skaper elektromagnetisk felt over skjermen. Deretter induserer dette feltet strøm inn i S Pen, og registerer posisjon og avstand til skjerm osv. Den kan dermed altså gjøre ting som hover view, for den registreres flere cm over skjermen. Legger du noe over kan den tegne gjennom dette. Legger du en mynt f. eks så forstyrrer det feltet, og du klarer det ikke. Pennen er absolutt ubrukelig på alt annet av skjermer som ikke har EM-felt. Apple sin pen er en ganske standard pen derimot. Så jo, jeg kan vite det. Hvis du ellers skal prøve å forsvare pennens 1000 kr prislapp med en enkel bluetooth enhet må du nok prøve hardere. Den koster ikke mange kroner akkurat... Jeg vet hvordan S-Pen fungerer, men som du selv sier så ligger teknologien i nettbrettet og ikke pennen noe som da naturligvis betyr at prislappen for selve pennen separat blir svært lav da det ikke er dyre greiene å produsere. Men Apple Pencil så ser jo langt mer av teknologien ut til å ligge i pennen, noe som naturligvis betyr høyere prislapp. Om den ene eller andre løsningen er bedre eller mer "avansert" enn den andre kan ikke jeg si noe på jeg prøver bare å forklare hvorfor det å sammenligne prisen for en S-Pen kontra Apple Pencil blir noe skjevt. Ikke prøver jeg å forsvare prislappen på 1000 kr heller, det er fryktelig dyrt for en penn, det er det ingen tvil om. At jeg forsøker å gjøre er å forklare hvorfor en slik pen gjerne er noe dyrere enn en S-Pen, eller en simpel kapasiv penn fra Wacom til et 200-300 kr. Vi har jo mange "aktive penner" fra Adobe, Wacom og andre som koster det samme, om ikke mer så man skal vel være forsiktige med å dømme produkt og prislapp før man faktisk vet litt mer om teknologien bak, hvor bra den faktisk fungerer osv.. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 At kun 128GB utgaven kommer med cellular (4G) til 1000USD var litt dårlig. Det er mange grunner til å ønske cellular/4G som ikke er synonymt med mengden internminne. Jeg har 64GB iPad med cellular/4G idag og har noen og tretti gigabyte ledig fremdeles. Men det skiller kun ~ 100$ fra pro 64 -> pro 128 . Det blir vel en tusenlapp her tenker jeg. Madammen kunne nok tenkt seg iPad Pro da hun går tredjeåret på høgskole hvor det nå går i mye kunst osv.. Tegning blir det mye av for å si det sånn og hun elsker sin iPad Air 2 og bruker den konstant og foretrekker den stortsett fremfor ultrabook. iPad Pro blir på mange måter midt i blinken, dog kanskje noe stor. Men hun trenger så definitivt ikke 128GB, men hun trenger modell med simkort da det hender at den benyttes på vei til og fra skolen osv så 3G / 4G / LTE er fryktelig praktisk. Så det å bli tvunget opp på 128GB modell bare for å få simkortstøtte er totalt meningsløst spør du meg.. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Madammen kunne nok tenkt seg iPad Pro da hun går tredjeåret på høgskole hvor det nå går i mye kunst osv.. Tegning blir det mye av for å si det sånn og hun elsker sin iPad Air 2 og bruker den konstant og foretrekker den stortsett fremfor ultrabook. iPad Pro blir på mange måter midt i blinken, dog kanskje noe stor. Men hun trenger så definitivt ikke 128GB, men hun trenger modell med simkort da det hender at den benyttes på vei til og fra skolen osv så 3G / 4G / LTE er fryktelig praktisk. Så det å bli tvunget opp på 128GB modell bare for å få simkortstøtte er totalt meningsløst spør du meg.. Sett opp et delt nett med iPhone, da vel...:-) Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Poenget mitt er at Note 4 med en S Pen kommer til samme prislapp som en iPhone 6+. Det er altså ingen ekstrakostnad forbundet med pennen. Apple sin iPad Pro koster ALLEREDE ekstra mye, og så må du kjøpe pennen, som er ganske essensiell, i TILLEGG. Ja selve pennen er dyrere, men når du ser på totalprisen så gir ikke prislappen for pennen noe mening. Det hadde vært greit hvis pen var inkludert, og hvis du mistet den/ødela den så måtte du betale 1000 kr for en ny. Greit nok, slike høy kvalitets penner av denne sorten koster mye. Det er totalprisen for å kjøpe en ny iPad Pro med pennen som jeg synes blir problematisk. Den er priset som om pennen er med + ekstra mye premium, men pennen selges separat. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Madammen kunne nok tenkt seg iPad Pro da hun går tredjeåret på høgskole hvor det nå går i mye kunst osv.. Tegning blir det mye av for å si det sånn og hun elsker sin iPad Air 2 og bruker den konstant og foretrekker den stortsett fremfor ultrabook. iPad Pro blir på mange måter midt i blinken, dog kanskje noe stor. Men hun trenger så definitivt ikke 128GB, men hun trenger modell med simkort da det hender at den benyttes på vei til og fra skolen osv så 3G / 4G / LTE er fryktelig praktisk. Så det å bli tvunget opp på 128GB modell bare for å få simkortstøtte er totalt meningsløst spør du meg.. Sett opp et delt nett med iPhone, da vel...:-) Been there done that.Har du engang hatt tablet med datakort vil man ikke gå bort fra det igjen. Dessuten konserveres mobilens batteri. 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Madammen kunne nok tenkt seg iPad Pro da hun går tredjeåret på høgskole hvor det nå går i mye kunst osv.. Tegning blir det mye av for å si det sånn og hun elsker sin iPad Air 2 og bruker den konstant og foretrekker den stortsett fremfor ultrabook. iPad Pro blir på mange måter midt i blinken, dog kanskje noe stor. Men hun trenger så definitivt ikke 128GB, men hun trenger modell med simkort da det hender at den benyttes på vei til og fra skolen osv så 3G / 4G / LTE er fryktelig praktisk. Så det å bli tvunget opp på 128GB modell bare for å få simkortstøtte er totalt meningsløst spør du meg.. Sett opp et delt nett med iPhone, da vel...:-) Been there done that.Har du engang hatt tablet med datakort vil man ikke gå bort fra det igjen. Dessuten konserveres mobilens batteri. Har iPad med sim-kort jeg, fungerer bra. Blir det iPad Pro, og jeg vil ha eget sim på den, så kjøper jeg vel en som har det, tenker jeg. Eller sparer noen kroner, kjøper en uten, og setter opp datanett via iPhone. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Endelig et spennende nettbrett igjen! Nå er jeg bare spent på hvordan det er på gjenkjenning av håndskrift, og om en kan lagre notater med tegninger på det. Om det virker prikkfritt så kjøper jeg. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Betaler ikke for datakort (inngår i mobilbedrifts abonnement).Har fire SIM kort tilkoblet samme hoved abonnement . To kort med tvilling (2 mobiler , en Apple og en Android hvor IPhone er primær) og to reine datakort. Ett i laptop og ett i iPad. Ganske naturlig å ikke gidde å styre med wifi Internett deling da ) Databruk er felles på hoved abbonnement samme hvilket av de fire SIM som brukes. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Endelig et spennende nettbrett igjen! Nå er jeg bare spent på hvordan det er på gjenkjenning av håndskrift, og om en kan lagre notater med tegninger på det. Om det virker prikkfritt så kjøper jeg. De har vel ikke lanser noe som gjenkjenner håndskrift? Det kan godt være et bra produkt, men jeg sliter med å se hva som er spennende med å bare ha en stor skjerm?? Ellers er det jo fult mulig å kjøpe seg et trådløs modem for et par hundrelapper å bruke den som nett til din iPad pro. Da bruker du ikke strøm på iPhone. Likevel en dårligere løsning enn å ha det integrert. En bør ikke måtte komme opp med løsninger som dette for dyre produkter. Ellers rogkas, du sier du vil velge non-celluar for å spare et par kroner. Jeg var ikke under inntrykk av at den typiske Apple kjøperen kjøpte Apple for å spare et par kroner? Jeg husker du har snakket om veldig god brukeropplevelse osv. Det å måtte bruke iPhone som hotspot for iPad Pro kan umulig gi den beste opplevelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg