Gå til innhold

Reklame i spill

Anbefalte innlegg

Kom over denne spennende artikkelen på Gamespot. Den sier hvordan tv industrien har mistet unge menn som seere og at de tror det skyldes dataspill. Dataspill vil derfor i fremtiden bli et mulig satsingsområde for merkevarbygning av produkter. Det står allerede noen eksempler i artikkelen om spill hvor de har begynt med dette.

Hva synes dere om at spilll blir brukt til å "hjernevaske dere" med reklame og merkevarbygging? Vi har jo allerede sett mye reklame i sportsspill, med de har blitt satt inn gratis for å øke realismen. Vil det ta helt overhånd og vi vil få ladeskjermer sponset av McDonalds? Reklame pauser med filmer i ishockeyspill? Eller vil de greie å holde det på et lavere nivå som de lover.

Min mening: Jeg tror denne utvilking faktisk er bra, selv om jeg er sterkt imot for sterk kommersialering av spill. Coca Cola reklamen som var laget fra Final Fantasy IX syntes jeg var avskylig. :gretten: Spill blir i dag dyrere og dyrere å lage. Budsjettene kan bli uhovervelig store på noen spill, og det er spådd at utviklingen en gang vil ta slutt fordi spillerene krever så mye detaljer at spillene blir altfor dyre å lage. Dessuten er undergangen spådd for mindre spillutviklere. Gjennom at firmaer kan plassere sitt produkt i spill og nå ut til unge menn, og av og til kvinner, tror jeg er viktig for at vi skal få de spillene vi vil ha, siden det gir et større inntjeningspotensiale. MEN det aller viktigste er at vi kan fortsatt få frem små uavhengige utviklere som lager litt mere spennende spill enn av og til kjedelige giganter som EA.

Så hva synes du?

(vær snill å diskuter, ikke bare si kjipt, kult, sux osv... en seriøs diskusjon her folkens :grumpy: )

Endret av Grums
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kult.....

:p:

Men seriøst, dette ser jeg på som positivt - så lenge det ikke blir "loadingen sponses av MacDonalds" :lol:

Hvis reklamen kan holdes på et anonymt nivå, men samtidig være merkbar kan det ikke skade. Høyere inntekter til utviklerne kan åpne mulighetene for lavere pris i butikken.

Det finnes svært gode muligheter til å få reklame på plass i et spill. La oss ta et eksempel: GTA: Las Vegas (som kanskje skal lages). Se for dere muligheten til å plassere et reklamebanner for Coca-Cola i en slik storby. Det er faktisk realistisk å se reklame i en by som det.

:woot:

Lenke til kommentar

Det er en ting at det er en liten notis nede i hjørnet med "dette spillet fungerer bra på blant annet Intel p4", en annen ting er når hver 100. frame er ett bilde av "Coca Cola" logen. framen går så fort at det menneskelige øyet ikke oppdager det, men hjernen oppfatter det fortsatt og vi får lyst på cola.. dette ble gjort med kinofilmer før, men har blitt ulovlig, og de var bare ett eksempel.

Lenke til kommentar

Hadde vært greit med litt "realistisk" reklame i spill, som vice city (f. eks Coca Cola banner i byen), eller i FIFA spillene. I tillegg kunne jo utviklerne ta betalt for det, så spillene koster mindre for utvikleren og dermed også for oss forbrukere. :nice:

Lenke til kommentar

Loading game... RFSU ønsker deg en god dag! hmmm neee kan ikke se det for meg :lol:

Har jo vært "reklame" i spill en stund på en måte, i rallycross, formel 1, motoracer, og sånnt er det jo overalt...det er så gjennomsyret i hodene våre at det "skal være sånn" en formel 1 bil uten Marlboro reklamen blir ikke det samme...

Bring it on, kan ikke bli værre enn det er.

Lenke til kommentar

Zool var jo veldig basert rundt Chupa Chups også, var ikke en gang det ikke var en chupa på skjermen..

Den realistiske reklamen favoriserer fortsatt ett eller flere firmaer, og det er derfor lukrativt for større firmaer å være på de nevnte "realistiske" reklamebannerne. så derfor vil de fortsatt selge reklameplass i spill, og det er vel hvor mye penger MacDonalds blar opp som bestemmer hvor den kjente M'en deres befinner seg, tilfeldig på ett høyhus i GTA:LV eller i bootskjermen til Windows Longhorn (hvis det til slutt går så langt).

I steam (CS 1.6 online f.eks) så er det lagt inn mulighet for sponsor bannere når du kobler til en server, i tillegg til diverse bannere som befinner seg andre steder i dette programmet

Loading game... RFSU ønsker deg en god dag! hmmm neee kan ikke se det for meg 

hovedsponsor til Lula-3D eller Playboy: The Mansion? :D

Bring it on, kan ikke bli værre enn det er.

tror ikke det er så lurt å utfordre reklamebransjen, de kan finne på ganske mye bøll, og det kan bli ganske mye værre :)

Endret av Tx3
Lenke til kommentar
"loadingen sponses av MacDonalds"

haha.. det hadde vel vært en bommert. Personlig hater jeg loading, og hvis mcdonalds hadde sponset loadinga mi så hadde jeg bygget opp et hatforhold mot mcdonalds. DYYYYPT hat.

mcdonalds hadde sikkert bedt spillutviklerne om å lage loadingen lengre :D

Lenke til kommentar

Tenk på at dette kan bety slutten for mindre firmaer. Det er de største og mest velkjente firmaene/spillene som hadde klart å dra inn reklamepenger i bøtter og spann, mens de mindre spillene (og de trenger vi, det er ofte de som er nyskapende) ville hatt problemer med å skaffe sponsorer. Det siste vi trenger er at de største får enda større fordeler i forhold til de mindre.

Lenke til kommentar

Jeg tipper på at reklame VIL komme til spill, og på samme måte som til film. Altså snikreklame.

I spill lignende Max Payne f. eks kunne hatt hatt et par Cola-bokser stående i leiligheten, reklame for noe annet mjøl på radioen og som nevnt: Reklmebannere i byene i GTA osv, der hvor det faktisk er reklmae i virkligheten.

Tror nok faktisk ikke at det hadde vært for ille.

Det jeg derimot synes er VIRKELIG ille, det er den som er nevnt i Planetside hvor du får opp "Denne loadingen sponses av Intel"-reklamer. Blir gal av det. "nVidia - The Way It's Meant To Be Played" er noe jeg heller ikke er fan av :/

Edit: Alle sier at ting kommer til å bli så mye værre for småprogrammerere i fremtiden pga dette her. Jeg mener vi ER der i fremtiden, at ting ikke kommer til å bli værre. Og *bra* småpill greier jo faktisk i dag å få tilhengere, som bla. Trackmania (Har du ikke hørt om det enda så er det fordi det bare finnes en tidlig beta der ute eller noe. Allikevel er det blitt veldig populært i undergrunnsmiljøer, som forumet her)

Endret av Blib
Lenke til kommentar

Tenkte med en gang på alle slags idrettsspill som er på markedet, de har jo vært gjennomsyra av dette fra starten av, og vi legger ikke merke til det bare fordi det er en naturlig del av atmosfæren.

På den annen side så tror jeg ikke Terje Høili kommer til å betale EA Sports så veldig mange ører for at de skal trykke logoen hans på draktene til FFK i FIFA 2005, kan vel hende de litt større aktørene er inne og smører litt for å bli litt ekstra eksponert men alt i alt er vel dette som sagt bare for å skape atmosfære.

Lenke til kommentar
Tenk på at dette kan bety slutten for mindre firmaer. Det er de største og mest velkjente firmaene/spillene som hadde klart å dra inn reklamepenger i bøtter og spann, mens de mindre spillene (og de trenger vi, det er ofte de som er nyskapende) ville hatt problemer med å skaffe sponsorer. Det siste vi trenger er at de største får enda større fordeler i forhold til de mindre.

Men de mindre kommer til å gå konken uansett siden spillene fremover vil kreve så vanvittig mye ressurser. Men med en god ide, gode selgere osv.. så mener jeg at et lite firma har større muligheter til å nå opp til dette nivå ved å få finansiert spillet med reklame.

Lenke til kommentar

Og hvorfor går de mindre potensielle utvikleselskapene dunken? Fordi utrolig mange av dere piratkopierer spill. Disse selskapene har kanskje på skissene et utrolig fett spill, men ettersom de ikke har råd til å finansiere det velger de først å slippe et middels bra spill for å få økonomien opp på et greit nivå. Ettersom de fleste bare laster ned dette spillet, tjener de ingenting på det, og må legge ned i stedenfor å gå videre på drømmespillet.

Det fungerer akkurat som musikkbransjen, hvor tusenvis av band og artister får gjennombruddet først med deres tredje album.

Mitt inntrykk er at dere egentlig selv kan velge om dere vil ha reklame i spill eller ikke. Fortsetter dere å laste ned spill, blir ikke spillene bedre uten at penger blir spyttet inn fra nye kilder. Det er jo veldig forståelig. Dere blir mer kravstore, men samtidig gidder dere ikke bruke et rødt øre på produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...