Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Excel, sjekke om 2 verdier er like (binær tall)

Anbefalte innlegg

Jeg driver litt med binære tall på fagskolen og skal sjekke om 2 binær tall i hver sin celle er like eller ulike.
Hvis dem er like så skal det skrives 1 i en tredje celle eller 0 hvis dem er ulike.

Noen som er knall gode på excel som kan hjelpe meg med denne formelen?

Har lagt ved et bilde som viser 2 kolonner med binære tall og resultatet jeg vil ha, men trenger formelen som sjekker like/ulike verdier.

post-357826-0-06942200-1441821197.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

0 og 0 blir også 1 og det er ikke riktig i binær sammenheng. så formelen er ikke helt riktig

Åja, du mener at den skal gi "1" kun dersom både A og B er 1, og ikke hvis begge er null.

Legg bare inn en sjekk for om A er 1

Slik :)

=HVIS(A3>0;HVIS(A3=B3;1;0);0)

post-16776-0-12031000-1441825364_thumb.jpg

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

0 og 0 blir også 1 og det er ikke riktig i binær sammenheng. så formelen er ikke helt riktig

trn100 sitt svar er riktig slik du har stilt spørsmålet. Jeg tenkte det kun skulle stå 1 hvis både A- og B-kolonnen inneholdt 1. Hvis det er det du er ute etter funker:

=HVIS(A1+B1=2;1;0)

Lenke til kommentar

trn100 sitt svar er riktig slik du har stilt spørsmålet. Jeg tenkte det kun skulle stå 1 hvis både A- og B-kolonnen inneholdt 1. Hvis det er det du er ute etter funker:

=HVIS(A1+B1=2;1;0)

Vel, hvis man snakker binært er faktisk 0010 + 0001 = 3 eller binært 0011 men i Excel vil det oppfattes som desimaltallet 11 ;-)

Binært 0000 + 0000 er og blir 0 og disse er like, dvs. C1 vil bli 1 slik spørsmålet stilt.

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...