Stern Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Jeg har nå satt sammen min første datamaskin . Men når jeg starter den kommer det noen pipelyder og følgende melding opp på skjermen: "CPU fan is not running. Shut down now? (Y/N)". Det rare er at jeg ser med mine egne øyne at vifta går rundt. Hva kan være galt? Kan det være at vifta ikke er skikkeli på plass? (er den ikke skikkeli på plass når den henger med sine 2 klemmer på hver side??). Er en silent viking vifte jeg har på et MSI K7T266PRO2-RU HK. Er en XP1700+ og 256MB TwinMOS ddr ram. Vennligst HJELP!! Sliter... Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Er viften koblet direkte til strømforsyningen? Hovedkortet sjekker koblinge for vifte som er på hovedkortet! Det er bare å disable denne funksjonen i BIOS! Har fått samme melding på min Volcano 7 (der temperatursensoren var koblet til HK's CPU-vifte-strøm-kontakt) Skjønte du det? :smile: Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Kanskje litt dårlig forklart det der.... Poenget er at hovedkortet ser etter en vifte! Den klarer ikke finne noe vifte når denne er koblet direkte til strømforsyningen! Lenke til kommentar
BBC Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Tror du må oppdatere bios for å fjerne den meldingen. Lenke til kommentar
Stern Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Vifta er kobla direkte til HK. Kan det være at den går for seint rundt? At noe hindrer den? Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Sjekk om den er koblet til koblingen som er laget for CPU-viften! (finner ut hvilken dette er i manualen. Men jeg tror det er den som sitter nærmest CPU-ribben! Lenke til kommentar
Stern Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 http://msicomputer.com/product/detail_spec...T266pro2-RU.htm Den mellom ram og sokkel er CFAN1 Den til høyre for ram'en er PSFAN1 Den nede til høyre er SFAN1 Den er kobla til CFAN1. Burde ikke dette være rett? Og må jeg koble PSU-vifta til HK med egen kontakt? Går ikke den inn blant ledningene i strømpluggen til HK? Og er det vikti og først starte med bare skjermkort, så legge til nettverkskort og til slutt legge til lydkort? [ Denne Melding var redigert av: Stern på 2002-02-23 19:17 ] Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Nei nå vet ikke jeg hva som kan være problemet lenger. Men hvid viften går rundt, kan du vel bare disable dette i BIOS'en! Når det gjelder installasjon av kort osv. Starter jeg med skjerkort, men tror ikke rekkefølgen har noe å si! Lenke til kommentar
Stern Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Må jeg koble strømforsyningsvifta til HK med egen kontakt? Går ikke den inn blant ledningene i strømpluggen til HK? Lenke til kommentar
Kane Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Prøv å sette cpu viftekontakta på forskjellige viftekontakter på hovedkortet, slå på maskina innimellom og se hvilken som funker. Det kan jo pgså være noe galt med den dingsen som måler antall runder i minuttet på vifta, eller ledningen dens (svart ledning = -, rød ledning = +, gul/blå ledning = rpm sensor) Lenke til kommentar
Stern Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Prøvde å bytte om strømforsyningsvifta og cpu-vifta sine kontakter.. Samme beskjed.. Har dessuten fått feil prosessor fra komplett. Sitter med en Athlon 1100MHz på 3,3 volt (en tordenfugl går jeg ut fra). Skulle hatt en XP1700!! Syns det var litt rart med en grønn XP-prosessor (skal ikke de være brune?) Lenke til kommentar
ParanoidCat Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 19:28, Kane skrev:Prøv å sette cpu viftekontakta på forskjellige viftekontakter på hovedkortet, slå på maskina innimellom og se hvilken som funker. Det kan jo pgså være noe galt med den dingsen som måler antall runder i minuttet på vifta, eller ledningen dens (svart ledning = -, rød ledning = +, gul/blå ledning = rpm sensor) 3-pins Molex: Rød= +5V Gul= +12V Svart= - Kapp/Jord Lenke til kommentar
Stern Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Tror dere jeg dreper maskina viss jeg ignorerer beskjeden? Vifta går jo rundt som den skal... Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Nei, trokke d sjekk cpu temp så lenge den ikke går over 50 grader i full load skal den gå bra Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 20:01, Stern skrev:Har dessuten fått feil prosessor fra komplett. Sitter med en Athlon 1100MHz på 3,3 volt (en tordenfugl går jeg ut fra). Skulle hatt en XP1700!! Syns det var litt rart med en grønn XP-prosessor (skal ikke de være brune?) XP er brune ja! Hvis du har betalt for en XP1700+, bør komplett få høre det så ørene flagrer! :smile: Har hørt at folk har klaget på service og tid hos komplett, men noe slikt som du sier er absolutt ikke akeptabelt!! Kunne jo anmeldt dem for svindel! :smile: Lenke til kommentar
Stern Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Er en tordenfugl 1,1GHz jeg har.. Fått feil.. Har devserre ikke temp-sensor men tror du det er nok om jeg holder fingen min nedi HK så nermt prosessoren som muli? Og viss jeg synes det blir litt varmt slår jeg av..? Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 Til deg som har fått feil prossesor. Har du stilt inn HK til å kjøre på rett hastighet? Hadde nemlig det samme på et "Aopen ak73" pro a kort, man måtte flytte på en jumper, ellers ble min TB1.2 oppfattet som 900. Dette er for å sette bussen til 266. Lenke til kommentar
Stern Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 21:28, slowcooler skrev:Til deg som har fått feil prossesor. Har du stilt inn HK til å kjøre på rett hastighet? Hadde nemlig det samme på et "Aopen ak73" pro a kort, man måtte flytte på en jumper, ellers ble min TB1.2 oppfattet som 900. Dette er for å sette bussen til 266. Har jo fått en grønn prosessor i steden for brun! Jeg kom meg inn i bios. Der ovrvåker jeg temp'en. Hvor mye skal idle-tempen til en T-bird ligge på etter en time uten vifte? Får la den stå på og se hvordan den reagerer.. Viss den ikke stiger over 45 grader, tror dere det er forsvarlig å gå videre da? Lenke til kommentar
HAG Skrevet 23. februar 2002 Del Skrevet 23. februar 2002 For å få rett prosessor må en inn i Bios på "Hardware Monitor Setup" og sette CPU FSB Clock til 133 når en bruker XP + Athlon T.Bird med 266 BUS - kortet ordner ikkje dette selv - har 100 som default pga. Duron som har 200 Bus. Har kortet "nyere" Bios, 3.2 eller nyere (3,4 siste?) Er det en post med CPU Fan Detection i samme Bios del, der denne alarmen for CPU Fan kan settes ut av funksjon. Ellers må en leve med alarmen ved oppstart og velge å ignorere til en har nyere Bios der den kan slås av. Lenke til kommentar
Stern Skrevet 23. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2002 Jeg gjør et forsøk jeg! Hva tror dere komplett sier viss jeg vil bytte tilbake tordenfuglen når jeg har brukt den? De må jo ta i mot når det er de som har fucka det til! Dessuten tror jeg rpm-overvåkinga på viftene er kaputt på hovedkortet.. Jeg både ser og kjennerr at PSU og CPU viftene går rundt men i bios viser det 0 rpm. Har jeg ikke rett på nytt hk da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå