agvg Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Fikset en PC her med en oppgradering som ikke lot seg aktivisere, ringte inn og snakket med en supportmedarbeider og etter og ha forklart problemet og han hadde fått win7 nøkkelen så var det greit og jeg skulle få en win10 nøkkel. Det sære var at A. man var tomme for nøkler. B. De hadde ikke lov til og sende de pr mail eller SMS, jeg vil bli oppringt i løpet av de nærmeste dagene og få nøkkelen opplest over telefonen, man må da rett og slett gå rundt med penn og papir i standby i påvente av samtalen. Servicen var utmerket, men metoden for og overlevere informasjonen var kanskje ikke helt 2015.... Man kan jo lure litt på hvem som kunne finne på og lage en slik ordning, åpenbart er det fortsatt folk som trygt kan sparkes i MS sine lag av ledere, uhørt og utsette kunder og ansatte for slike ordninger. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 God grunn for å ikke betale for windows, er en grunn for jeg går kun for technet lisenser, når det tok slutt tapte microsoft penger på dette. Har selv opplevd kundservicen hos microsoft ikke er noe å skryte over. De skulle ha tatt i bruk digital aktivering som gjør at man ikke skulle trenge produktnøkkel lengere. Der man logger på epost + passord istedenfor men finner ikke igjen siden hvor det skulle være. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Trenger ikke sitte klar med pen og papir. Det er en robot som ringer deg, trykk # så mange ganger du vil får å få repetert koden. 2 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Og om jeg ikke husker feil så kan man bli oppringt på ny senere og få den samme koden lest opp igjen... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. september 2015 Forfatter Del Skrevet 9. september 2015 Nå har ikke jeg tenkt og sitte i flere dager foran denne maskinen og vente. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Men er det ikke mulig i dag siden epost eller brev ikke er mulig. Å fjernaktivere windows? Man må vel ha produkt ID og muligens installasjons ID. Eller er microsoft så lite teknisk ikke klart å finne en løsning der? De kunne sikkert fjernstyre maskinen istedenfor å måtte ringe microsoft? Endret 9. september 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. september 2015 Forfatter Del Skrevet 9. september 2015 Er jo flott og se at MS har kommet så langt at de behersker automatiserte oppringninger med repetisjon, dog må det sies at endel andre foretak har funnet nyere måter og overbringe informasjon på, er jo opptil flere som har våget seg så langt at de har tatt i bruk elektronisk post. Hey, har en gammel faks her og analog linje, det er jo en uendelig bedre metode og litt i samme gate som dette her........ Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. september 2015 Forfatter Del Skrevet 9. september 2015 Nå ble jeg oppringt av samme supportmedarbeider og han hadde koden klar, så jeg er fornøyd jeg. Dog kan de med fordel forenkle ting for sine kunder, legge ut ISO-er av sine OS-er ville være en fin ting. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Er vell sikkerhet de er bekymret for da... Om de sender SMS eller E-post kan kunden i senere si mobilen er stjålet eller mailen er hacka, noen bruker koden min, HJELP! Om de ringer den til deg, og du mottar den er det fort du som er ansvarlig om HVOR du lagrer koden. Og til deg over; her har du windows 10 iso: https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10 (Skjønner at de ikke legger ut ALLE OS`ene sine som iso til hvermansen. Alle bedrifter har tilgang til volume license center hvor man kan laste ned hva man måtte ønske). Endret 9. september 2015 av PerAndre123 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. september 2015 Forfatter Del Skrevet 9. september 2015 Er nok heller en haug med gamle menn enten av alder eller mentalt som ikke helt forstår at MS ikke eier verden lengre, hvis du kjøper ett produkt av de har de ikke noe problem med og gi deg nøkkelen pr mail så det bør ikke være grunnen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. september 2015 Forfatter Del Skrevet 9. september 2015 ISOene er bare filer, det er lisensen de tar betalt for. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Ja, men du spurte etter ISO fil.... Du får sende inn en klage til Microsoft... Ser ikke helt den store krisen med å få den over telefon men... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Sikkert en del som installer windows, og ikke aktiver den, problemet før var det snakk om at det skulle bli verre å ikke aktivere, men lite har skjedd, så hvis folk aldri aktiver men å ha windows installert, mister man kanskje få oppdateringer, men for fremdeles sikkerhetoppdateringer og kan bruke alle windows funksjoner. Særlig de som har technet lisens eller er med microsoft developer networks. Hvis du har prøvd http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-8-1-enterprise så er det ikke mulig å nedgradere den eller aktivere den etter prøveperiden er utgått. Da må man reinstallere. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. september 2015 Forfatter Del Skrevet 9. september 2015 Ja, men du spurte etter ISO fil.... Du får sende inn en klage til Microsoft... Ser ikke helt den store krisen med å få den over telefon men... Tja, klage kan jeg tenke meg og gjøre, hvor mange timer kastes bort på dette tullet i løpet av ett år? MS eier ikke respekt for folks tid med antikvariske løsninger som dette. Både brukerne og supporten som helt sikkert har andre ting de kan benytte tiden til. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 God grunn for å ikke betale for windows, er en grunn for jeg går kun for technet lisenser, når det tok slutt tapte microsoft penger på dette. Har selv opplevd kundservicen hos microsoft ikke er noe å skryte over. De skulle ha tatt i bruk digital aktivering som gjør at man ikke skulle trenge produktnøkkel lengere. Der man logger på epost + passord istedenfor men finner ikke igjen siden hvor det skulle være. Produktnøkkel er å blir det enkleste. F.eks om de skulle kobles opp mot en epost konto. Hvordan skulle jeg forholdt meg til det med noen hundre produktnøkler til ulike Microsoft produkter. Hvordan skulle den riktige koden bli bruk på den riktige pcen? Skulle jeg da hatt like mange Microsoft kontoer (eposter) som nøkler? Hvordan skulle den skille mellom OEM, oppgradering, fullversjon, MSDN retail, MSDN MAK osv og vite hvilken nøkkel du nå ønsker å bruke? Du ser utfordringene ikke sant? Helt OK om man bare har en nøkkel, men finnes mange i verden som har mange flere nøkler enn en. Personlig ser jeg ingen problemer med å lage seg en fil, der man skriver ned lisenser. Jeg har jo som sagt hundrevis av Microsoft lisenser, og minst hundre om ikke to hundre lisenser til andre programmer jeg har kjøpt gjennom alle de årene jeg har holdt på med data. Lagrer denne filen i en kryptert kontainer, og har da enkel tilgang til lisens filen, den er lagret trygt, og jeg kan f.eks holde oversikt over hvor mange aktiveringer jeg har gjort per nøkkel, på hvilken pc, når jeg har gjort den osv. Så bare huske gode backup rutiner. 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) Det gjøres ved når man installerer et operativsystem blir vel følgende informasjon sendt til microsoft aktivering server. Produkt ID og muligens installasjons ID, Ipadresse, produktnøkkel som blir sjekket opp ved aktivering. Dette blir størst sansynlig lagret i en database selv om er usikker på om det er oracle eller hva slags type. Det de kunne gjort er å lage en side, der man manuelt kan logge på å fjerne maskinen fra den listen, betyr at man frigir nøkkelen. Men da blir også maskinen stemplet som priatperson (Ikke aktivert). Det som er problemet i så fall, må det være låst for andre nøkkler så man kan kun deaktiver de som man har aktivert tidligere. Ellers kunne man stjålet nøkler fra andre. Men vet ikke om slik system kun ville vært mulig å hatt for microsoft technet kunder eller MSDN retail, MSDN MAK. Siden de som kjøper programvare i microsoft store har vel kun mulighet å hente kode får et produkt. Men er egentlig ikke beregnet for 10 maskiner eller flere. Endret 10. september 2015 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå