tho_kva2 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Jeg ønsker at excel skal telle antall toere som er etter hverandre i raden og vise meg maks antall. I dette tilfellet skal det da stå 2 siden det høyeste antallet med toere etter hverandre er 2. Håper dette ga mening. Endret 9. september 2015 av tho_kva2 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Du kan løse dette ved å bruke en eller 2 hjelpekolonner. Se løsningsforslag. antall-toere.xlsx 1 Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Her har du en liten funksjon som gir resultatet: Se eksempel her: http://www.excelguru.no/download/1467/ Funksjonen ser slik ut: Function LengsteTallRekke(R As Range, tall As Double) As Long Dim x As Long Dim Maks As Long With R For x = 1 To .Rows.Count If .Cells(x, 1) = tall Then a = a + 1 Else If a > Maks Then Maks = a a = 0 End If Next x End With If a > Maks Then Maks = a LengsteTallRekke = Maks End Function 1 Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 10. september 2015 Forfatter Del Skrevet 10. september 2015 Takk for begge innlegg, tanken var å slippe å bruke flere rader/celler enn nødvendig så da har ExcelGuru full kontroll ser jeg! Akkurat det jeg var på utkikk etter Vet jeg er til bryderi nå, men er det mulig å få en liste på dette som viser antall på rad og hvor mange ganger det har vært så mange på rad? Min liste begynner nemlig å bli ganske lang, så hadde vært fornuftig å sett hvor ofte de lange rekkene gjentok seg. Om dette blir for mye bryderi så kan du si det! Så får jeg prøve å leke meg frem selv etterhvert som jeg lærer. En litt mindre ting som sikkert er lettere å svare fort på. Jeg har to rader A og B, når A+B er over 0,5 vil jeg ha 1 som svar i rad C eller om det er under 0,5 så vil jeg har svaret 0. Ikke veldig viktig at det blir 1 og 0, men dette må fungere med funksjonen du lagde over så da må det vel være tall og da er 1 og 0 enklest. Samme for D 1,5. Men går en rad så går jo den andre. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 En måte: =--((A2+B2)>0,5) Beste hilsen Harald 3 Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 10. september 2015 Forfatter Del Skrevet 10. september 2015 En måte: =--((A2+B2)>0,5) Beste hilsen Harald Fantastisk, takk! Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 11. september 2015 Del Skrevet 11. september 2015 (endret) Hei igjen. Jeg har laget to nye funksjoner. Visantall viser antall like tall på linjen - altså tall på rader over og under som er likt tall på linjen der formelen står AntallAvRekker viser hvor mange forekomster det er av f.eks 4 enere eller 2 toere. Og så er jeg steike nysgjerrig på hva du bruker det til!!! Nedlastingen er oppdatert ned de nye funksjonene http://www.excelguru.no/download/1467/ Function VisAntall(Kolonne As Long, Rad As Long) As Long Dim x As Long Dim Maks As Long x = Rad: While Cells(Rad, Kolonne) = Cells(x, Kolonne) And x > 1 Maks = Maks + 1 x = x - 1: Wend x = Rad + 1: While Cells(Rad, Kolonne) = Cells(x, Kolonne) Maks = Maks + 1 x = x + 1: Wend VisAntall = Maks End Function Function AntallAvRekker(r As Range, Tall As Double, Rekke As Long) As Long Dim x As Long Dim Antall As Long With r For x = 1 To r.Rows.Count t = .Cells(x, 1) If t = Tall Then a = a + 1 Else If a = Rekke Then Antall = Antall + 1 End If a = 0 End If Next x End With If a = Rekke Then Antall = Antall + 1 End If AntallAvRekker = Antall End Function Endret 11. september 2015 av ExcelGuru 1 Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 13. september 2015 Forfatter Del Skrevet 13. september 2015 Fantastisk svar som alltid, ikke fått satt opp på mine regneark enda, men det så bra ut på den du sendte meg! Jeg vil at rute A skal ganges med rute B om rute C viser 1(eks 1,46*1=1,46), men om rute C viser null så vil jeg at den skal vise -B(-1). Er dette lett å bruke vanlige formler på eller må det litt magi til på dette også? Lenke til kommentar
ExcelGuru Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Her trenger vi ikke så mye magi Du kan prøve denne i D1: =HVIS(C1=1;A1*B1;-B1) Vennlig hilsen Ketil Lenke til kommentar
tho_kva2 Skrevet 14. september 2015 Forfatter Del Skrevet 14. september 2015 (endret) Perfekt Takk! Da tror jeg at jeg begynner å nærme meg haha Endret 14. september 2015 av tho_kva2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå