svenal34 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 hvis jeg overklokker cpu og gpu, hvor mye watt increase vil jeg ha få da? la oss si at iikke overklokket så trekker pcen 500 watt. hvis jeg overklokker, hvor mye watt kan det øke da Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Skaff deg en Multifunksjonell energimåler så finner du ut av dette. Da det har litt å si hvor mye volt du settet delene til, og hvordan systemet du har, f.eks SLI oppsett vil ha stor betyning. Sokkel 2011 og 1366 vil nok trekke en del mere strøm en LGA 1151. Lenke til kommentar
otl Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Ingen som kan svare deg på ett slikt spørsmål. Hvis jeg tråkker gassen i bånn på bilen min hvor mange liter bruker den pr mil? Ingen som vet hvilken bil det er snakk om så veldig veldig vanskelig å avgi ett ca svar. Her er det kjekt å komme med litt mer informasjon om hvilken cpu++ det er snakk om 2 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Mener å huske at et enkelt estimat for brikker er at effekten er proporsjonal med frekvens og kvadrat av spenning. Altså at effekt i en CPU/GPU grovt sett kan tilnærmes med. W = a*f*V^2 Der a er en konstant, V er spenning i Volt og f er frekvens. Hvis en antar at CPU normalt bruker 90W på 1 V og 2 Ghz så kan en estimere at a = 90/(2*1^2) = 45 Så med overklokk til 2.2 GHz (10%) øker effekten til: W = 45*2,2*1^2 = 99 Altså en 10% overklokking (av denne fiktive CPUen) øker effektforbruket med 10%. Øker du spenningen i tillegg blir økningen fort mye mer! Dette er ingen eksakt beregning, men et greit overslag. Edit: Rettet til proporsjonal med frekvens og kvadrat av spenning. Endret 9. september 2015 av Thorsen 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Man kan også bruker hardware monitor for måle av de fleste komponentene, problemet det gir ikke alltid korrekt målinger. Man ser jo det ut i fra hvor mye man overklokker. Ellers er det nok mulig å skaffe PSU som har strømålere er nok veldig dyrt i så fall. Lenke til kommentar
svenal34 Skrevet 9. september 2015 Forfatter Del Skrevet 9. september 2015 Hei LMH1 Kan du linke til en på clas ohlolson Hvordan bruker man den Lenke til kommentar
War Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Sett ledningen til veggen gjennom en slik. http://www.clasohlson.com/no/Energim%C3%A5ler/36-2897 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Min daua etter et par mnd. Jæ*** clas dritt. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 God kvalitet er det ikke, mine også døde eller viste feil etter noen uker. (er det ikke uflaks asa?) Kjøpte 10 av disse som viser i A http://www.nextron.no/main.php3?PI=info&PNO=31489 Bakdelen er at de har c13 mot c14 , perfekt rett fra psu med mindre man har ax1500 som har schuko til c19 Har en egen fra c19 til schuko som også viser A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå