Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Av og på hoste i nesten 2 måneder?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har slitt litt med hoste helt siden jeg kom hjem fra en festival i sommer i juli. Rett etter jeg kom hjem hadde jeg ganske gjevnlig hoste i nesten 2 uker. Ble så relativt frisk og har hatt litt av og på perioder. Var siste hos legen i begynnelsen av august og lungene ble lyttet på osv uten at de fant noe gærnt, fikk noe sterke hoste tabeletter og ble frisk. Så har jeg vel gått og små harket litt helt til nå ,med noen verre perioder. Akkurat nå er det verre enn noen sinne; hoster ikke så mye om dagen, men helt umulig om nettene eller hvis jeg ligger nede, har ikke sovet mer en 5-6 timer på 48 timer nå. 

Jeg lurer på om dette bare er å presse seg gjennom eller om jeg burde dra til legen asap? Jeg mistenker egentlig mest at det bare er fordi kroppen ikke har fått hvilt ordentlig etter jeg kom hjem (vært mye drikking i sommer, så nesten har blitt frisk blir jeg dårlig igjen av et par fuktige netter på byen), samtidig begynner jeg å mistenke lungebetennelse ... 

tanker? 

Anonymous poster hash: af6f0...a9d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min første mistanke er inneklimaet på soverommet ditt som forhindrer deg fra å bli frisk. Bytt sengetøy og rengjør grundig samt fjern alt av klær og andre ting fra soverommet slik at du får sove i ren og frisk luft. Det gjør underverker for slik gjenstridig hoste. Bruk curamed eller andre melkesyretabletter om natten. Unngå for store mengder alkohol og unngå sterk mat en stund. Spis sunt med masse grønnsaker og la kroppen få tid til å reparere seg selv. Dersom det blir værre selv om du tar disse forholdsreglene så er det på tide å dra til legen igjen.

Lenke til kommentar

Opplever du  tungpustethet og blir andpusten av relativ rolig fysisk aktivitet? I så fall bør du i hvert fall ta en tur til legen. Dette kan være tegn på bronkitt eller lungebetennelse som du beskriver. Jeg slet selv med langvarig hoste for noen år siden hvor jeg på et tidspunkt ikke klarte å slappe av fordi jeg var så tung i pusten og hostet så mye. Å gå opp trapper kjentes ut som hard fysisk aktivitet. Etter å ha omsider vært hos legen fikk jeg konstatert bronkitt og etter å ha medisin som åpnet luftveiene klarte jeg endelig å sove ordentlig om nettene igjen.

Hvis du kun har hoste som symptom er det ikke godt å vite hva som forårsaker det, men f.eks. allergier (støvmidd, husdyr) kombinert med dårlig innemiljø om natta kan forårsake det. Også kald og rå luft kan være årsak. Alkohol og lite søvn gjør nok ikke saken bedre heller. Siden du plages av det i den grad du beskriver er det kanskje greit å få sjekket det om det ikke blir bedre snart.

Lenke til kommentar

yeppyepp okay, takk til begge. Dere har nok veldig rett: sengetøyet har ikke vært byttet på halvannen uke, litt støvete i leiligheten. Skal ta noen skippertak og fikse opp i det. Tror bare jeg har litt svakere immunforsvar enn mange andre og derfor må begynne å ta litt flere forholdsregler / passe bedre å meg selv. 

Lenke til kommentar

sannsynligvis har du såkalt "hypersensitive slimhinner"... det gjør at hostingen din, i seg selv, forårsaker hosting.... altså irriterer du slimhinnene dine ved å faktisk bare hoste. Så det går ikke over av seg selv. Jeg har samme greia, hver gang jeg blir forkjøla går jeg til legen og får en stor flaske cosylan som jeg drikker i løpet av en ukes tid etter forkjølelsen er over og bare hosten henger igjen, det døyver hosten og fikser saken for meg. Funker hver gang. 

Lenke til kommentar

Har nesten ikke hostet noen ting i dag og føler meg mye bedre (får krysse fingrene for at det ikke kommer utover natta). Har vasket leilighet og sengetøy, støvsugd og luftet. Merker nå hvor jeg har hatt 3 dager hvor jeg virkelig har tatt vare og lyttet på kroppen hvor mye det hjelper: tatt 2 C-vitmain tabletter om dagen , gått gjennom 2 kartonger juice på 3 dager, spist masse klementin, drukket te med raspet ingefær og honning i, gurglet saltvann, dampet ansiktet, repsils, en kvart flaske cosylan og 3 noskapin om dagen. Sikkert litt overkill, men trengte å bli frisk ASAP. satser på at jeg er i grei form innen fredag. 

Takk for hjelpa folkens :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...