Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Linux: Nødvendig med hjemmepartisjon og vekselminnepartisjon på laptop?

Cerent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

En ting jeg ikke liker så godt er å ha mange partisjoner så jeg lurer på om det er noen stor fordel ved å ha /home på egen partisjon på en vanlig stort sett enbruker bærbar pc? Slik jeg har forstått det er hensikten/fordelen at en kan bytte ut OS'et på /-partisjonen og beholde applikasjonsinstillingene sine. Er det andre fordeler?

Det vanligste argumentet for en egen /home partisjon er som du er inne på å ta vare på applikasjonsinnstillingene ved f.eks. oppgradering vha. "clean-install"

Er det slik at alle konfigurasjonsinstillinger for systemet lagres i /home?

Nei, kun brukerspesifikke innstillinger. De fleste systeminnstillinger (dvs. som gjelder hele systemet, f.eks. nettverksoppsett) finnes i /etc

Er celan-install noe en må regne med å benytte seg av ofte?

Da er det vel lurt å ta vare på og gjenbruke /etc også dersom en skal installere på nytt?

Lenke til kommentar

Må og må .... de fleste(?) distroer har vel oppgradering som et valg under installasjon dersom den finner en eksisterende regner jeg med. Så da blir det helst hvordan en selv foretrekker å gjøre det. Noen velger å gjøre en "clean-install" mens andre velger å "oppgradere over" eksisterende.

Selv pleier jeg å "oppgradere over" siden jeg har blitt bedagelig ang. dette og ikke gidder å styre så mye med å få tilbake gammel konfig jeg vil beholde :p. Så jeg sørger bare for å ha klar pakkebrønner å bruke for ting som er installert fra utenfor de offisielle (legger disse til under oppgradering/installasjon), og dermed går det som regel veldig greit.

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Da er det vel lurt å ta vare på og gjenbruke /etc også dersom en skal installere på nytt?

Clean install? Det er vel mest en smakssak ... det er ikke noe enklere å oppgradere enn å re-installere clean egentlig - forutsatt at man har et minimum av orden i kaoset. Det er f.eks. smart å ha en home-partisjon og en local-partisjon (jeg jukser og har kun en /home, og så linker jeg /usr/local til /home/local), slik at disse ikke blir overskrevet, samtidig som man kan reformatere /root, og man må ha en enkel måte å tilbakeføre de konfigurasjonsendringene man har gjort i /etc. Jeg vil ikke anbefale å re-installere, og så overskrive alt i /etc med gammelt innhold, da trenger man en god porsjon flaks i tillegg. Nye versjoner inneholder ofte nye komponenter som trenger nytt oppsett.

Hva som er problemet med å ha swap-partisjon kan jeg virkelig ikke forstå, men det går fint å swappe til fil også.

Lenke til kommentar

8GB og oppover så kan det nok diskuteres, med mindre du skal bruke dvale/hibernation - da må du ha det uansett.

Det er avhengig av hva maskinen skal brukes til, og kunnskap om dét har TS vært så vennlig forskåne oss for. 

Det greieste er kanskje å opprette en swapfil og holde øye med hvor mye den blir brukt. Er den stort sett tom kan man antagelig klare seg uten swap (annet enn til dvale), er den stort sett full, lager man en dobbelt så stor og ser hva som skjer da. Når man har funnet ut sånn ca hvor landet ligger, kan man opprette en swappartisjon eller fil med passelig størrelse, evt. la være, hvis det viste seg å ikke være bruk for den. 

Lenke til kommentar

8GB og oppover så kan det nok diskuteres, med mindre du skal bruke dvale/hibernation - da må du ha det uansett.

Det er avhengig av hva maskinen skal brukes til, og kunnskap om dét har TS vært så vennlig forskåne oss for. 

Det greieste er kanskje å opprette en swapfil og holde øye med hvor mye den blir brukt. Er den stort sett tom kan man antagelig klare seg uten swap (annet enn til dvale), er den stort sett full, lager man en dobbelt så stor og ser hva som skjer da. Når man har funnet ut sånn ca hvor landet ligger, kan man opprette en swappartisjon eller fil med passelig størrelse, evt. la være, hvis det viste seg å ikke være bruk for den. 

Helt klart. 

Vil allikevel anbefale å ha det med mindre du garantert vet at du ikke kommer til å bruke dvale/hibernation eller aldri overstiger tilgjengelig minne.

Fleste moderne distroer lar deg vel også kryptere swap med Luks(+ lvm) allerede fra installasjonen.

Det fine med LVM er at hvis du finner ut at det ikke trenger swap allikevel, kan du alltids fjerne den og bruke plassen til bedre ting.

Lenke til kommentar

Helt klart. 

Vil allikevel anbefale å ha det med mindre du garantert vet at du ikke kommer til å bruke dvale/hibernation eller aldri overstiger tilgjengelig minne.

Fleste moderne distroer lar deg vel også kryptere swap med Luks(+ lvm) allerede fra installasjonen.

Det fine med LVM er at hvis du finner ut at det ikke trenger swap allikevel, kan du alltids fjerne den og bruke plassen til bedre ting.

Kommer til å bruke dvalefunksjon. LVM har jeg forsøkt på flere ganger på forskjellige maskiner og pleier å rote det til på et eller annet vis. Skal ha tre forskjellige OS på maskinen så da blir det mye å holde styr på...

Lenke til kommentar

Ja har lurt på det, men det er en 1,8GHz Centrino Duo maskin med 4GB minne så jeg vet ikke om det blir noe greie på det. Kan jo prøve...

Tja, da vil det kanskje snurre litt langsomt med virtualisering. Ifm. swap ville jeg da også satt av 8GB swap-partisjon, det er nok noe raskere med partisjon enn fil (og du skal ha dvale uansett har jeg fortstått).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...