Cerent Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Hei, En ting jeg ikke liker så godt er å ha mange partisjoner så jeg lurer på om det er noen stor fordel ved å ha /home på egen partisjon på en vanlig stort sett enbruker bærbar pc? Slik jeg har forstått det er hensikten/fordelen at en kan bytte ut OS'et på /-partisjonen og beholde applikasjonsinstillingene sine. Er det andre fordeler? Er det slik at alle konfigurasjonsinstillinger for systemet lagres i /home? Hva med swap-partisjonen. er den nødvendig? Går det ann å bruke swap fil i stedet i Linux og har det noe merkbart å si på ytelsen til systemet? Lenke til kommentar
HawP Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Hei, En ting jeg ikke liker så godt er å ha mange partisjoner så jeg lurer på om det er noen stor fordel ved å ha /home på egen partisjon på en vanlig stort sett enbruker bærbar pc? Slik jeg har forstått det er hensikten/fordelen at en kan bytte ut OS'et på /-partisjonen og beholde applikasjonsinstillingene sine. Er det andre fordeler? Det vanligste argumentet for en egen /home partisjon er som du er inne på å ta vare på applikasjonsinnstillingene ved f.eks. oppgradering vha. "clean-install" Er det slik at alle konfigurasjonsinstillinger for systemet lagres i /home? Nei, kun brukerspesifikke innstillinger. De fleste systeminnstillinger (dvs. som gjelder hele systemet, f.eks. nettverksoppsett) finnes i /etc Hva med swap-partisjonen. er den nødvendig? Går det ann å bruke swap fil i stedet i Linux og har det noe merkbart å si på ytelsen til systemet? Ja, det er mulig å bruke swap-fil i stedet for partisjon, men er ukjent for meg om det finnes noen distroer som gjør det enkelt å ta i bruk swap til fil, eller om det må ordnes manuelt. Uten å ha testet/undersøkt vil jeg tippe det er ca. samme ytelse på swap fil og partisjon, partisjon kanskje ørlite kjappere? Swap brukes også til dvalemodus (aka. hibernate; dvs. lagrer til disk), så hvis du har planer om å bruke den funksjonen så må du ha minst like stor swap-plass som du har minne. Bortsett fra dvale, er vel swap strengt tatt neppe nødvendig for "vanlig bruk", spesielt ikke dersom du har mye minne. "Tradisjonelt" har det allikevel vært anbefalt å ha en liten/medium swap-plass for "sikkerhetsskyld". Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Liten heads up: Kan være greit å justere "vm.swappiness" i /etc/sysctl.conf eller lignende om man kun ønsker å benytte seg av swap for dvale-funksjonen. Har opplevd at swap har blitt brukt hyppigere enn det jeg i utgangspunktet trodde var "nødvendig", selv med 8gb RAM. Et eksempel fra mitt eget oppsett som fungerer veldig bra til mitt bruk: vm.dirty_ratio = 3 vm.dirty_background_ratio = 2 vm.swappiness = 10 vm.vfs_cache_pressure = 50 Du finner mer info om de ulike parameterne på nettet. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Men jeg lurer også på dette, pleier selv ikke å sette opp \swap partisjon på maskinvare med over 8 GB ram. Da jeg tror det har lite betyning. http://www.cyberciti.biz/tips/linux-swap-space.html men ser man der anbefales det minst 8 GB \swap partisjon på en maskin med 16 gb ram. Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Det er i hovedsak for å kunne bruke dvale/hibernation på en laptop, eller dersom det hender du overstiger RAM'en du har på maskinen (mye tunge programmer etc) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Men kunne ikke linux bare konfiguert seg etter å lage en .swap fil på /root partisjonen eller noe slik. Har man flere partisjoner på 250 GB SSD eller lavere blir det lite plass igjen. Derfor hadde det vært bedre løsning. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 (endret) Men kunne ikke linux bare konfiguert seg etter å lage en .swap fil på /root partisjonen eller noe slik. Har man flere partisjoner på 250 GB SSD eller lavere blir det lite plass igjen. Derfor hadde det vært bedre løsning. Det blir vel akkurat like lite plass om man oppretter en partisjon på 2GB swap som en swapfile på 2GB. Endret 9. september 2015 av RattleBattle Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Og med GPT-partisjonstabell er det vel nesten "uendelig" med partisjoner du kan ha uansett. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) Det blir vel akkurat like lite plass om man oppretter en partisjon på 2GB swap som en swapfile på 2GB. I utgangspunktet ja, men om swapfilen bare vokser når det skrives til den (og den ryddes opp i av og til) vil det kun være worst-case i tilfellet fil, men average-case i tilfelle partisjon. På den annen side er det snakk om LMH1, så det er i grunn bare å ignorere alt han skriver. Endret 11. september 2015 av Lycantrophe Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) Eneste ulempen med oppdelt / og /home er større risiko for at systemdisk går full eller at man går fri for inoder på systemdisken. Det er ikke innlysende hvordan man rydder opp i det dersom man ikke er så teknisk. Å lage en liten swap partisjon ser jeg ikke problemet med. Du har alltids plass til å ofre ett par gigs, eller nok plass til å i alle fall matche ram'en dersom du ønsker å benytte dvale til disk. Endret 10. september 2015 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
Nado Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 (endret) Du trenger ikke en swap-paritsjon, som tidligere nevnt i tråden så kan du bruke swap-fil. Ifølge denne wikisiden så støtter dog ike BTRFS swap-fil. https://wiki.archlinux.org/index.php/Swap#Swap_file Synes selv at Arch sin Wiki alltid gir fornuftige råd uavhengig av hvilken distro du bruker. https://wiki.archlinux.org/index.php/Partitioning#Mount_points Endret 10. september 2015 av Nado 1 Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 10. september 2015 Del Skrevet 10. september 2015 Eneste ulempen med oppdelt / og /home er større risiko for at systemdisk går full eller at man går fri for inoder på systemdisken. Det er ikke innlysende hvordan man rydder opp i det dersom man ikke er så teknisk. Å lage en liten swap partisjon ser jeg ikke problemet med. Du har alltids plass til å ofre ett par gigs, eller nok plass til å i alle fall matche ram'en dersom du ønsker å benytte dvale til disk. Godt poeng, og jeg opplevde faktisk det. Jeg kjører LVM-on-Luks med ext4, og selvom ext4 støtter "online resize" så støtter det IKKE online-shrink, som gjorde at ting måtte gjøres offline, altså uten at diskene var mountet. Liten heads up for de som tror at det bare er å gjøre endringer on-the-fly med lvm uavhengig av filsystem. Tok riktignok bare 5min fra en chroot med LiveUSB dog... Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Swap trenger du ikke på moderne maskiner med mer enn 2gb ram. Jeg synes /home er viktig some egen partisjon, da kan du blant annet kryptere /home og bruke /home for flere GNU/Linux distribusjoner. I tillegg slipper du å flytte noe som helst om du installerer en ny versjon av en distro eller en ny distro, du kan enkelt bruke samme /home. Mellom 30gb til 50gb for systempartisjonen bør være nok. Da kan du bruke resten til /home eller la det være igjen en partisjon på 10-20gb til å installere en annen distro eventuelt. Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 12. september 2015 Del Skrevet 12. september 2015 Swap trenger du ikke på moderne maskiner med mer enn 2gb ram. Jeg synes /home er viktig some egen partisjon, da kan du blant annet kryptere /home og bruke /home for flere GNU/Linux distribusjoner. I tillegg slipper du å flytte noe som helst om du installerer en ny versjon av en distro eller en ny distro, du kan enkelt bruke samme /home. Mellom 30gb til 50gb for systempartisjonen bør være nok. Da kan du bruke resten til /home eller la det være igjen en partisjon på 10-20gb til å installere en annen distro eventuelt. Ikke riktig. En maskin med 2GB ram har veldig godt av å ha en swap-fil/partisjon i bakhånd. Jeg har en stasjonær med 4GB ram som stadig vekk skriver til swap-partisjonen... 8GB og oppover så kan det nok diskuteres, med mindre du skal bruke dvale/hibernation - da må du ha det uansett. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Swap trenger du ikke på moderne maskiner med mer enn 2gb ram. Jeg synes /home er viktig some egen partisjon, da kan du blant annet kryptere /home og bruke /home for flere GNU/Linux distribusjoner. I tillegg slipper du å flytte noe som helst om du installerer en ny versjon av en distro eller en ny distro, du kan enkelt bruke samme /home. Mellom 30gb til 50gb for systempartisjonen bør være nok. Da kan du bruke resten til /home eller la det være igjen en partisjon på 10-20gb til å installere en annen distro eventuelt. Ikke riktig. En maskin med 2GB ram har veldig godt av å ha en swap-fil/partisjon i bakhånd. Jeg har en stasjonær med 4GB ram som stadig vekk skriver til swap-partisjonen... 8GB og oppover så kan det nok diskuteres, med mindre du skal bruke dvale/hibernation - da må du ha det uansett. Jeg er helt uening. Med mindre du har spesielle behov trenger du ikke swap på moderne PCer. Swap er et konsept som ble påfunnet når PCer hadde mindre enn 256mb ram, og da var meget nyttig. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Det blir vel akkurat like lite plass om man oppretter en partisjon på 2GB swap som en swapfile på 2GB. I utgangspunktet ja, men om swapfilen bare vokser når det skrives til den (og den ryddes opp i av og til) vil det kun være worst-case i tilfellet fil, men average-case i tilfelle partisjon. På den annen side er det snakk om LMH1, så det er i grunn bare å ignorere alt han skriver. OK, jeg trodde at den ble på 2GB hvis man opprettet en 2GB fil til swap, men jeg har aldri brukt så mye minne at den blir full eller må utvides. Uansett så vil jo en partisjon sette en begrensning og skjønte ikke helt hvordan den skulle være et problem med tanke på total diskplass. Trodde han at disken må deles i tre like partisjoner hvis man partisjonerer den i tre? Jeje... Lenke til kommentar
AM2petterk Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Swap trenger du ikke på moderne maskiner med mer enn 2gb ram. Jeg synes /home er viktig some egen partisjon, da kan du blant annet kryptere /home og bruke /home for flere GNU/Linux distribusjoner. I tillegg slipper du å flytte noe som helst om du installerer en ny versjon av en distro eller en ny distro, du kan enkelt bruke samme /home. Mellom 30gb til 50gb for systempartisjonen bør være nok. Da kan du bruke resten til /home eller la det være igjen en partisjon på 10-20gb til å installere en annen distro eventuelt. Ikke riktig. En maskin med 2GB ram har veldig godt av å ha en swap-fil/partisjon i bakhånd. Jeg har en stasjonær med 4GB ram som stadig vekk skriver til swap-partisjonen... 8GB og oppover så kan det nok diskuteres, med mindre du skal bruke dvale/hibernation - da må du ha det uansett. Jeg er helt uening. Med mindre du har spesielle behov trenger du ikke swap på moderne PCer. Swap er et konsept som ble påfunnet når PCer hadde mindre enn 256mb ram, og da var meget nyttig. En maskin med 2GB RAM er ikke i mine øyne en moderne maskin lenger. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 13. september 2015 Del Skrevet 13. september 2015 Petter3k: Det er selvsagt ikke "det nyeste", men det er en relativt moderne maskin som kan gjennomføre de aller fleste vanlige oppgaver som folk flest har bruk for. Poenget er uansett at du ikke har behov for SWAP på moderne maskiner på samme måte som gamle maskiner med mindre enn 512mb ram. SWAP er tregt og lite effektivt, i tillegg er det en uting på moderne maskiner med SSD disker. SWAP burde i tillegg alltid være kryptert, og skaper en sikkerhetsrisiko uansett ved å skrive midlertidige til HD istedenfor minne, noe som i moderne datasikkerhet er en uting. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 En ting som kan være greit å vite, er at selv om man har masse ledig hurtigminne betyr det ikke at maskinen aldri skriver til vekselminne. Før eller siden vil minne som er lite brukt bli flyttet til vekselminne slik at hurtigminne har masse ledig kapasitet til å ta unna for programmer som brukes mer hyppig. http://unix.stackexchange.com/questions/2658/why-use-swap-when-there-is-more-than-enough-free-space-in-ram Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 14. september 2015 Del Skrevet 14. september 2015 Det blir vel akkurat like lite plass om man oppretter en partisjon på 2GB swap som en swapfile på 2GB. I utgangspunktet ja, men om swapfilen bare vokser når det skrives til den (og den ryddes opp i av og til) vil det kun være worst-case i tilfellet fil, men average-case i tilfelle partisjon. På den annen side er det snakk om LMH1, så det er i grunn bare å ignorere alt han skriver. Ta et eksempel, hvis man har 32/16 GB ram og en 128 til 256 GB SSD. Det er ikke sikkert man trenger /swap større på dette. I dagens operativsystem burde dette stilles automatisk basert på ledig plass etc. Skal man ha windows 10 på samme SSD blir det minimalt plass, har selv kun satt av mellom 40-80 GB til linux. Siste kommentaren din bør helst la være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå