Gå til innhold

Helgejobbing i helsevesen og politi


Anbefalte innlegg

Nå sett i lys av diskusjonen angående søndagsåpne butikker, så kom jeg til å tenke på en ting. Det har (og er sikkert) partier, blant annet Høyre, som har tatt til ordet for ansatte i tidligere nevnte bransjer skal jobbe annenhver helg mot dagens hver 3dje helg.

 

Hvilke partier støtter denne ideen? Og hva synes folket her inne? Hvordan kan dette forsvares når søndagsarbeid i butikkbransjen er så farlig?

 

Jeg jobber i helse, jobber hver 3dje og alt av helligdager og høytider. Jeg har ingen garanterte fridager i løpet av ett år. Noe som forsåvidt er helt greit. Jeg visste hva jeg gikk til.

 

Men å øke frekvensen på helgejobb er helt uaktuelt for min del.

 

Innspill og meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sett i lys av diskusjonen angående søndagsåpne butikker, så kom jeg til å tenke på en ting. Det har (og er sikkert) partier, blant annet Høyre, som har tatt til ordet for ansatte i tidligere nevnte bransjer skal jobbe annenhver helg mot dagens hver 3dje helg.

 

Hvilke partier støtter denne ideen? Og hva synes folket her inne? Hvordan kan dette forsvares når søndagsarbeid i butikkbransjen er så farlig?

 

Jeg jobber i helse, jobber hver 3dje og alt av helligdager og høytider. Jeg har ingen garanterte fridager i løpet av ett år. Noe som forsåvidt er helt greit. Jeg visste hva jeg gikk til.

 

Men å øke frekvensen på helgejobb er helt uaktuelt for min del.

 

Innspill og meninger?

Forskjellen fra butikk/dagligvare til helsevesen/brann/politi ligger i det samfunnsøkonomiske.

 

samfunnsøkonomiske verdien av å ha søndagsåpent i butikk/dagligvare er minimal. verdien av å kunne handle fritt på søndager går opp i opp med verdien av å ha en felles "fridag". 

 

samfunnøkonomiske verdien av å ha et helsevesen/brann/politi på søndager er enorm, kontra den "kostnaden" det er for samfunnet å ha folk som må ofre fridagen for å jobbe.

 

kort forklart: om du ikke får handlet på søndag så koster det samfunnet lite. Om personer mister livet fordi behandlingen ble forsinket med en dag, så koster det samfunnet mye. Derfor rettferdiggjør vi det ene, men ikke det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at disse bransjene skal settes opp mot hverandre. Men argumentene til nei til søndagsåpent-siden er at søndagsarbeid er så forferdelig. Og samtidig så jobber enkelte for at andre brasjer skal jobbe mer helger enn i dag. Og det er ingen som snakker om.

 

Jeg trives godt med det som det er i dag, men ikke om det blir mer. Tipper det jevnt over blir en ganske liberal bruk av egenmeldinger da....

Lenke til kommentar

Ja det gjelder å holde de operative. Men det bør også handle forsvarlig drift og ikke drive rovdrift på de ansatte.

 

Allerede nå er det gjort unntak fra Arbeidsmiljøloven ift hviletid mellom vakter. Ikke uvanlig at det ikke er mer enn 7,5t hviletid mellom vakter.

 

Hvordan skal slike arbeidsvilkår sikre rekruttering til yrket?

Lenke til kommentar

Det handler vel i stor grad om at man skal minske arbeidspresset så mye som mulig. Ideelt sett burde vi jobbe mindre og bruke mer tid på oss selv. Disse bransjene derimot er helt nødvendige at er operative også i helgene, det gjelder ikke akkurat for Bunnpris eller Dressmann.

Hva med de som ønsker å jobbe på søndager for å tjene seg litt ekstra? De som jobber i butikk er heller ikke de rikeste i samfunnet og bør få muligheten til å tjene seg mer ved overtidsjobbing eller søndagsjobbing. Da blir det for dumt at bedrevitere skal tvinge fra dem den muligheten fordi de ser på søndag som en slags absurd helligdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men når søndagen blir ein vanlig kvardag så vil også den lønnsmessige fordelen med å gå på jobb på søndag forsvinne. Kvifor skal arbeidsgiver betale deg betre for å jobbe på den sjuande arbeidsdagen i motsettning til dag en til fem?

Hvorfor betaler arbeidsgiver bedre den sjette arbeidsdagen?

Lenke til kommentar

 

Men når søndagen blir ein vanlig kvardag så vil også den lønnsmessige fordelen med å gå på jobb på søndag forsvinne. Kvifor skal arbeidsgiver betale deg betre for å jobbe på den sjuande arbeidsdagen i motsettning til dag en til fem?

Hvorfor betaler arbeidsgiver bedre den sjette arbeidsdagen?

 

 

Sorry, meinte sjølvsagt dag en til seks.

 

Med søndagen som vanlig arbeidsdag så vil mykje av fordelane med søndagsarbeid forsvinne.

Sjølv er eg ikkje så forferdelig glad i å stå opp på mandagar, men eg får ikkje ekstra betalt for denne ulempen likevell.

Lenke til kommentar

Sorry, meinte sjølvsagt dag en til seks.

 

Med søndagen som vanlig arbeidsdag så vil mykje av fordelane med søndagsarbeid forsvinne.

Sjølv er eg ikkje så forferdelig glad i å stå opp på mandagar, men eg får ikkje ekstra betalt for denne ulempen likevell.

 

 

Jeg hadde bedre betalt om lørdagen enn de andre dagene. Hvorfor blir ikke det aa gjelde søndagen og?

Lenke til kommentar

 

 

Hva med de som ønsker å jobbe på søndager for å tjene seg litt ekstra? De som jobber i butikk er heller ikke de rikeste i samfunnet og bør få muligheten til å tjene seg mer ved overtidsjobbing eller søndagsjobbing. Da blir det for dumt at bedrevitere skal tvinge fra dem den muligheten fordi de ser på søndag som en slags absurd helligdag.

 

 

Og  dette tror du på, at de skal få overtidsbetalt og søndags tillegg? Åpenbart at du ikke har særlig erfaring med å jobbe på butikk.

Det er heller ikke slik at folk får velge selv når de skal jobbe, altså blir det mange som blir tvunget til å jobbe søndager pga arbeidslister som de gjerne har tradisjon for å gjøre andre ting. Det er ikke greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva med de som ønsker å jobbe på søndager for å tjene seg litt ekstra? De som jobber i butikk er heller ikke de rikeste i samfunnet og bør få muligheten til å tjene seg mer ved overtidsjobbing eller søndagsjobbing. Da blir det for dumt at bedrevitere skal tvinge fra dem den muligheten fordi de ser på søndag som en slags absurd helligdag.

 

 

Og  dette tror du på, at de skal få overtidsbetalt og søndags tillegg? Åpenbart at du ikke har særlig erfaring med å jobbe på butikk.

Det er heller ikke slik at folk får velge selv når de skal jobbe, altså blir det mange som blir tvunget til å jobbe søndager pga arbeidslister som de gjerne har tradisjon for å gjøre andre ting. Det er ikke greit.

 

De tjener uansett mer penger ved å jobbe en søndag enn å ikke jobbe på søndager, så det er ikke greit at noen på politisk eller religiøst grunnlag skal frata folk den muligheten. Folk jobber for å tjene inn penger, det var ihvertfall mitt formål da jeg jobbet på elkjøp for et par tre år siden, og jeg hadde gledelig jobbet søndag om det hadde vært muligheten for det.

Lenke til kommentar

De tjener uansett mer penger ved å jobbe en søndag enn å ikke jobbe på søndager, så det er ikke greit at noen på politisk eller religiøst grunnlag skal frata folk den muligheten. Folk jobber for å tjene inn penger, det var ihvertfall mitt formål da jeg jobbet på elkjøp for et par tre år siden, og jeg hadde gledelig jobbet søndag om det hadde vært muligheten for det.

 

 

 

så ett fårtall av mennesker(ut i fra målinger) skal altså få bestemme over majoriteten? Det er ditt syn på frihet altså? 

 

Altså jeg jobber søndager jeg, jobber til alle døgnets tider. Men jeg har en stilling som tilsier det. Min samboer som jobber i butikk har jeg helst lyst å se når jeg ikke jobber. Men siden du og ett fåtall andre har ett så stort behov for å enten tjene ekstra denne dagen, eller handle denne dagen så skal vi liksom bøye oss, hvor er logikken i det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De tjener uansett mer penger ved å jobbe en søndag enn å ikke jobbe på søndager, så det er ikke greit at noen på politisk eller religiøst grunnlag skal frata folk den muligheten. Folk jobber for å tjene inn penger, det var ihvertfall mitt formål da jeg jobbet på elkjøp for et par tre år siden, og jeg hadde gledelig jobbet søndag om det hadde vært muligheten for det.

 

 

 

så ett fårtall av mennesker(ut i fra målinger) skal altså få bestemme over majoriteten? Det er ditt syn på frihet altså? 

 

Altså jeg jobber søndager jeg, jobber til alle døgnets tider. Men jeg har en stilling som tilsier det. Min samboer som jobber i butikk har jeg helst lyst å se når jeg ikke jobber. Men siden du og ett fåtall andre har ett så stort behov for å enten tjene ekstra denne dagen, eller handle denne dagen så skal vi liksom bøye oss, hvor er logikken i det? 

 

 

Det var også i sin tid flertall mot at andre kanaler enn NRK skulle få lov å sende TV-sendinger i Norge. Det viser jo bare hvor gammaldagse enkelte mennesker er.

 

Det er ingen som tvinges å jobbe på bedrifter som driver om søndager. Om man ikke liker å jobbe søndager, eller andre dager, så kan man finne seg en annen jobb der man spør om å få fritak fra å jobbe søndager. Man kan evt. legge ut søknad på finn.no der man ber om jobb uten søndagsarbeid.

 

Om man er kristen og mener at søndager skal være hviledag, så kan man søke å få fri søndager på religiøst grunnlag. Men det er ikke alle bedrifter som vil godkjenne slik særbehandling.

 

Det er med andre ord helt fritt om man ønsker å jobbe på en arbeidsplass der det jobbes på søndager, samtidig som det er helt frivillig å holde seg unna butikkene på søndager. Det er det som er frihet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er ingen som tvinges å jobbe på bedrifter som driver om søndager. Om man ikke liker å jobbe søndager, eller andre dager, så kan man finne seg en annen jobb der man spør om å få fritak fra å jobbe søndager. Man kan evt. legge ut søknad på finn.no der man ber om jobb uten søndagsarbeid.

 

Om man er kristen og mener at søndager skal være hviledag, så kan man søke å få fri søndager på religiøst grunnlag. Men det er ikke alle bedrifter som vil godkjenne slik særbehandling.

 

Det er med andre ord helt fritt om man ønsker å jobbe på en arbeidsplass der det jobbes på søndager, samtidig som det er helt frivillig å holde seg unna butikkene på søndager. Det er det som er frihet.

 

 

Nei der ikke frihet i det heletatt. Arbeidsmarkedet er vanskelig nok som det er. 

 

Det er MYE lettere for dere få som har ett så ekstremt stort ønske om å jobbe søndager å bytte jobb. Det finnes i dag mange jobber og yrker som jobber hver søndag eller noen søndager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker selv da jeg jobbet i matbutikk, jeg skulle så gjerne ønske at den var søndagsåpen. Veldig gunstig å kombinere med skole/studier.
 

Slik vi har det idag er jo nokså tåpelig. Restriksjoner på butikkstørrelse? Maks 100kvm for butikker, for at de skal få lov til å være søndagsåpne. Resulterer i at flere butikker i større byer bygger egne små "brunstad-bu-"butikker for å kunne være søndagsåpne? Hva er den samfunnsøkonomiske argumenteringen bak dette?

 

Jeg er ikke for at alle butikker skal være søndagsåpne, men det burde være valgfritt for hver enkelt butikk. Butikker i byer av en viss størrelse har plenty av unge ansatte, som mer enn gjerne vil jobbe søndager.

 

Og jeg er helt enig med trådstarter. Alle forstår at helsevesen er søndagsåpent. Allikevel er det litt skremmende hvordan det nærmest forventes av samfunnet, at de ansatte skal jobbe annenhver helg. 

Endret av Martin H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker selv da jeg jobbet i matbutikk, jeg skulle så gjerne ønske at den var søndagsåpen. Veldig gunstig å kombinere med skole/studier.

 

Slik vi har det idag er jo nokså tåpelig. Restriksjoner på butikkstørrelse? Maks 100kvm for butikker, for at de skal få lov til å være søndagsåpne. Resulterer i at flere butikker i større byer bygger egne små "brunstad-bu-"butikker for å kunne være søndagsåpne? Hva er den samfunnsøkonomiske argumenteringen bak dette?

 

Meningen var vel at kiosker og bensinstasjoner skulle kunne ha åpent. Disse små dagligvarebutikkene er bare en omgåelse av regelverket. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Men når søndagen blir ein vanlig kvardag så vil også den lønnsmessige fordelen med å gå på jobb på søndag forsvinne. Kvifor skal arbeidsgiver betale deg betre for å jobbe på den sjuande arbeidsdagen i motsettning til dag en til fem?

Nå er vel ekstrabetalingen en kompensasjon for at man jobber på en dag man egentlig skal ha fri. Om denne fridagen er på søndag, tirsdag eller onsdag er vel strengt tatt ikke så viktig. I dag er det søndag, men om dagens forbud oppheves så kan det jo like så godt være at man får ekstrabetaling for å jobbe på fredager (om det er fredagen man har fri).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...