Gå til innhold

Bilder ser "matte" ut etter lagring i PS?

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg plukket nylig fram speilrefleksen etter mange års opphold, og fant gløden igjen med en gang! Utrolig morsom hobby :)

Uansett, jeg merker at jeg er mildt sagt rusten på Photoshop etter så lang pause.

Men noe som plager meg helt vilt, er jeg finpusser på bildene og bruker tid i PS, for så når jeg har lagret bildet, ser det mye "mattere" ut enn hva det gjør i PS? 

Jeg har stilt inn kameraet på å ta bilder i RAW, som jeg husket var måten jeg gjorde det på back in the day. Jeg lagrer bildene vha. Save for web & devices, sRGB er huket av, og bildene blir lagret i "very high quality" etc. Likevel, bildene ser ræva ut i forhold til når de er i RAW formatet!

Hva gjør jeg galt? Kan jeg lagre som noe annet enn .jpg? De fleste nettsider osv takler vel stort sett kun dette formatet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men noe som plager meg helt vilt, er jeg finpusser på bildene og bruker tid i PS, for så når jeg har lagret bildet, ser det mye "mattere" ut enn hva det gjør i PS?

Vet dessverre ikke hva som er feil, men jpg er et helt greit format å bruke for det ferdige bildet. Det er ikke filformatet som skaper problemet. Sannsynligvis en oppsetssak, men det er del innstillinger å sjekke. Det finnes flere bruksavisninger på nettet som beskriver "fornuftig" oppsett av Photoshop.

Det er også mulig at noen kan hjelpe deg her, men da må du legge ut beskrivelse av oppsettet ditt (f.eks screendumper). Det mest essensielle er "Color settings" i Edit-menyen i PS.

Hvordan du åpner bildet fra RAW (nederst i ACR-dialogen) er også interessant, og eksportoppsett kan også være nyttig (men fra beskrivelsen din hørtes det riktig ut).

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg snakket med en gammel kjenning på facebook nå nettopp, og han spurte om jeg hadde samla layers før jeg lagret. Det hadde jeg ikke, mulig det kan hjelpe.

Kan ta et par screenshots i morra, det blir sikkert lettere å hjelpe meg da ja :)

Lenke til kommentar

Tipper dette er angående fargerom - at det er satt opp i Photoshop til et eller annet fargerom, og at de mer knalle fargene kommer av oversettelse fra et fargerom til et annet.

I det du åpner Raw-fila - velger du sRGB eller Adobe RGB?

Det enkleste er nok å velge sRGB hvis du ikke har stålkontroll på fargerommet hele veien i prosessen - og har Adobe RGB-skjerm.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd alt jeg har blitt tipset om. Åpner fila som sRGB, lagrer i Save for web & devices, merga layers (jeg fikk bare valgt "Merge down"), lagrer fila som sRGB med med kvaliteten innstilt på "Optimal" osv. Aaaaagh!

Legger ved et par screenshots, så kan dere se hva jeg har gjort, og hva jeg mener. 

1.

Eksempel_forum1.jpg

2. 

Eksempel_forum2.jpg

3.

Eksempel_forum3.jpg

Og til sist det ferdige bildet som jeg lagret, i dette tilfellet. Hvis dere ser på trærne skjønner dere kanskje hva jeg mener, jeg synes det ser "grøtete" og lite skarpt ut - forhåndsvisningen i PS ser mye bedre ut. Jævlig frustrerende! 

4.

IMG_3396.jpg

Endret av thyes
Lenke til kommentar

Og til sist det ferdige bildet som jeg lagret, i dette tilfellet. Hvis dere ser på trærne skjønner dere kanskje hva jeg mener, jeg synes det ser "grøtete" og lite skarpt ut - forhåndsvisningen i PS ser mye bedre ut. Jævlig frustrerende! 

Anbefaler og aktivere "output sharpening", og bruke "for screen" når du eksporterer filene til web-visning.

Lenke til kommentar

Har nå endelig fått kikket på bildene dine på ordentlig skjerm - og bildet ditt "ved forhåndsvisning" er på min skjerm dønn likt det du poster som det endelige bildet.

post-71211-0-15441800-1441887012_thumb.png

Tipper problemet er oversettelse mellom fargerom i det bildet skal vises på skjermen din i Windows.

For å gjøre det enklere - i det du åpner ACR - Adobe Camera Raw - velg sRGB i stedet for Adobe RGB - du ser det nederst på skjermen inne i ACR.

201102we_epson_cameraraw2-thumb-504x381-

Angående "grøtete" og "skarpt" - resize heller til ønsket størrelse (typisk bruker du det i mindre størrelse) og skarp opp - og så skal du se skarphet per piksel. Pikselpeeping i 100% blir at bildet er litt uskarpt og grøtete.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ser du har lagt ut screendumper, men dessverre av ting som det ikke er så veldig nyttig å se.

Det du trenger å vise er oppsettet ved åpning av RAW-filen, slik som Trondster har gjort i forrige innlegg.

Og det aller viktigste er (som sagt i første innlegg) dialogboksen som kommer frem når du velger "Color settings" i Edit-menyen i PS.

Det kan også være greit å få sett hvilken profil Windows laster, det ser man i "Color Management" dialogen i Windows (hvis det er Windows du bruker).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Da har jeg fått satt meg ned med Photoshop igjen, og jeg blir like irritert over dette, hehe..

Uansett, her er noen screenshots som muligens er litt mer nyttige:

1. forum1.jpg

2. forum2.jpg

3. forum3.jpg

4. forum4.jpg

5. forum5.jpg

6. forum6.jpg

Jeg tror forøvrig jeg har funnet ut hva feilen er. Fargene jeg ser i Photoshop (og Camera Raw forhåndsvisningen i Photoshop) mens jeg jobber med et bilde, er ikke det som skjermen min faktisk gjengir. Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men bildene blir mye mørkere, og gjerne ikke like skarpe når jeg ser på dem utenfor PS.

Jeg fant noe på et Adobe forum (https://forums.adobe.com/message/3901662) som høres veldig likt ut som det jeg plages med. I denne tråden anbefaler brukerne å kalibrere skjermen, kamera og hele hopprennet slik at fargegjengivelsen blir korrekt. Fant en link der, men det var til noe software som måtte kjøpes - går det ant å komme rundt dette uten å måtte kjøpe noe ekstra? Dette er tross alt bare en hobby for min del. 

Regner med det kanskje kan være interessant å vite hvilken skjerm jeg bruker, det er en BenQ GL2450H. 

Om noen kan hjelpe meg å finne ut av dette blir jeg veldig takknemlig, det irriterer vettet av meg at jeg ikke "får det jeg ser" i Photoshop! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...