Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bevegelseslikning

Anbefalte innlegg

Hei jeg har fysikk forkurs nå og jeg lurer på hvordan jeg snur denne formelen med hensyn på t. S=V0t+1/2at*t. Jeg har en oppgave der jeg må bruke denne formelen: en syklist og en bil starter samtidig på en rett vei. Syklisten starter 20 m bak bilen og sykler med konstant fart lik 8,0 m/s. Bilen har konstant akselerasjon lik 1,2 m/s2.

Endret av Villi3434
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne du vært så snill og postet resten av oppgaven?

Det er så vidt jeg vet umulig å finne t ved å gjøre om på formelen når startfarten ikke er 0, for da vil du ha 2 ledd med "t". Om jeg får se oppgaven kan det hende jeg kan hjelpe deg videre :)

Håper dette kan hjelpe?

post-388663-0-36979400-1441734596_thumb.jpg

post-388663-0-07748300-1441734669_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kunne du vært så snill og postet resten av oppgaven?

Det er så vidt jeg vet umulig å finne t ved å gjøre om på formelen når startfarten ikke er 0, for da vil du ha 2 ledd med "t". Om jeg får se oppgaven kan det hende jeg kan hjelpe deg videre :)

Håper dette kan hjelpe?

Hjalp mye, men har du fasit også?.. Føler meg litt dum her jeg sitter, og ikke på noen måte klarer å skjønne hvordan jeg skal regne ut en såpass enkel oppgave.. lol. Skal se litt mer på den, forhåpentligvis får jeg en åpenbaring snart. Med fasit har jeg hvertfall noe å gå utifra.

Kommer sikkert en smarting innom snart; en som kan hjelpe deg mer enn meg. 

Lenke til kommentar

Hei jeg har fysikk forkurs nå og jeg lurer på hvordan jeg snur denne formelen med hensyn på t. S=V0t+1/2at*t. Jeg har en oppgave der jeg må bruke denne formelen: en syklist og en bil starter samtidig på en rett vei. Syklisten starter 20 m bak bilen og sykler med konstant fart lik 8,0 m/s. Bilen har konstant akselerasjon lik 1,2 m/s2.

Strekningen sykkelen tilbakelegger er    8*t

Strekningen bilen tilbakelegger er 0,6*t*t

Vi vil vite når sykkelen har kjørt like langt som bilen, i tillegg har bilen 20meter forsprang.

8*t = 0,6*t*t + 20

Vi får en andregradslikning med to løsninger:

0,6*t^2 - 8*t + 20

Løser du denne får du de to tidspunktene begge møtes (på disse områdene vil sykkelen ha beveget seg 20m lenger siden den begynte 20m bak bilen).

Løsningene blir 10/3  (3,333s)  og 10 sekunder.

8*10 = 80

0,6*10*10+20=80

Bilen tar igjen sykkelen etter 10 sekunder.

Vei, fart og tid kan være en forvirrende jungel siden du har flere ulike formler å bruke. Med øvelse lærer du hvilke du skal bruke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...