Villi3434 Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 (endret) Hei jeg har fysikk forkurs nå og jeg lurer på hvordan jeg snur denne formelen med hensyn på t. S=V0t+1/2at*t. Jeg har en oppgave der jeg må bruke denne formelen: en syklist og en bil starter samtidig på en rett vei. Syklisten starter 20 m bak bilen og sykler med konstant fart lik 8,0 m/s. Bilen har konstant akselerasjon lik 1,2 m/s2. Endret 8. september 2015 av Villi3434 Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Kunne du vært så snill og postet resten av oppgaven?Det er så vidt jeg vet umulig å finne t ved å gjøre om på formelen når startfarten ikke er 0, for da vil du ha 2 ledd med "t". Om jeg får se oppgaven kan det hende jeg kan hjelpe deg videre Lenke til kommentar
Villi3434 Skrevet 8. september 2015 Forfatter Del Skrevet 8. september 2015 Kunne du vært så snill og postet resten av oppgaven? Det er så vidt jeg vet umulig å finne t ved å gjøre om på formelen når startfarten ikke er 0, for da vil du ha 2 ledd med "t". Om jeg får se oppgaven kan det hende jeg kan hjelpe deg videre Håper dette kan hjelpe? Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Kunne du vært så snill og postet resten av oppgaven? Det er så vidt jeg vet umulig å finne t ved å gjøre om på formelen når startfarten ikke er 0, for da vil du ha 2 ledd med "t". Om jeg får se oppgaven kan det hende jeg kan hjelpe deg videre Håper dette kan hjelpe? Hjalp mye, men har du fasit også?.. Føler meg litt dum her jeg sitter, og ikke på noen måte klarer å skjønne hvordan jeg skal regne ut en såpass enkel oppgave.. lol. Skal se litt mer på den, forhåpentligvis får jeg en åpenbaring snart. Med fasit har jeg hvertfall noe å gå utifra. Kommer sikkert en smarting innom snart; en som kan hjelpe deg mer enn meg. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Dette er en andregradslikning for t. Løs på vanlig måte. Lenke til kommentar
Villi3434 Skrevet 8. september 2015 Forfatter Del Skrevet 8. september 2015 Her har du fasit'en Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Hei jeg har fysikk forkurs nå og jeg lurer på hvordan jeg snur denne formelen med hensyn på t. S=V0t+1/2at*t. Jeg har en oppgave der jeg må bruke denne formelen: en syklist og en bil starter samtidig på en rett vei. Syklisten starter 20 m bak bilen og sykler med konstant fart lik 8,0 m/s. Bilen har konstant akselerasjon lik 1,2 m/s2. Strekningen sykkelen tilbakelegger er 8*t Strekningen bilen tilbakelegger er 0,6*t*t Vi vil vite når sykkelen har kjørt like langt som bilen, i tillegg har bilen 20meter forsprang. 8*t = 0,6*t*t + 20 Vi får en andregradslikning med to løsninger: 0,6*t^2 - 8*t + 20 Løser du denne får du de to tidspunktene begge møtes (på disse områdene vil sykkelen ha beveget seg 20m lenger siden den begynte 20m bak bilen). Løsningene blir 10/3 (3,333s) og 10 sekunder. 8*10 = 80 0,6*10*10+20=80 Bilen tar igjen sykkelen etter 10 sekunder. Vei, fart og tid kan være en forvirrende jungel siden du har flere ulike formler å bruke. Med øvelse lærer du hvilke du skal bruke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå