cooldude727384232 Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Kan noen forklare meg karaktersystemet på vgs, skjønner ikke helt. Betyr standpunkt og eksamen like mye og begge telles på karakterkortet som på ungdomskolen, eller er det bare eksamenkarakterene som telles? (Vet at spørsmålet er formulert dårlig) Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Standpunkt og eksamen teller like mye. Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Kan noen forklare meg karaktersystemet på vgs, skjønner ikke helt. Betyr standpunkt og eksamen like mye og begge telles på karakterkortet som på ungdomskolen, eller er det bare eksamenkarakterene som telles? (Vet at spørsmålet er formulert dårlig) Det er som Horrorbyte skriver, at standpunkt og eksamen teller like mye. Merk deg likevel at ikke alle fagene du har hvert år er avsluttende med karakter det året, men det visste du kanskje? Lenke til kommentar
cooldude727384232 Skrevet 17. september 2015 Forfatter Del Skrevet 17. september 2015 Kan noen forklare meg karaktersystemet på vgs, skjønner ikke helt. Betyr standpunkt og eksamen like mye og begge telles på karakterkortet som på ungdomskolen, eller er det bare eksamenkarakterene som telles? (Vet at spørsmålet er formulert dårlig) Det er som Horrorbyte skriver, at standpunkt og eksamen teller like mye. Merk deg likevel at ikke alle fagene du har hvert år er avsluttende med karakter det året, men det visste du kanskje? Teller begge halvår på standpunkt eller bare andre halvårsom på ungdomskolen? Lenke til kommentar
Archer Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 Det siste halvår teller vel mest, men de kan se tilbake på det første halvåret om de er usikre på karakteren. Hvis du for eksempel står å vipper mellom 5 og 6, og hadde 4 i første halvår, så vil jeg tro du får en 5. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 17. september 2015 Del Skrevet 17. september 2015 (endret) Karakterene bygger opp til ett poengsystem man bruker for å få plass hos Universiteter etc.. Høyest poengsum man kan ha kan bygges på med eksempelvis med fullført Værneplikt eller Folkehøyskole.. Evnt andre tiltak som realkompetanse og diverse fjas man har skaffet seg.. Man teller karakterene, og regner gjenomsnittet. og ganger det med 10... Har man 4 i snitt har man 40 poeng.. Så kan man telle inn andre poeng Kan nevne at man bør ha tilnærmet 65 + poeng i noen sammenheng for å komme inn på noen fag, her krever det at man har eksempelvis har hatt ekstra stuide som eksempelvis elvråds leder etc.. Noe som må godkjennes manuelt.. Eller at man har hatt ekstra studier for å få dette.. Endret 17. september 2015 av Krozmar Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 18. september 2015 Del Skrevet 18. september 2015 Kan noen forklare meg karaktersystemet på vgs, skjønner ikke helt. Betyr standpunkt og eksamen like mye og begge telles på karakterkortet som på ungdomskolen, eller er det bare eksamenkarakterene som telles? (Vet at spørsmålet er formulert dårlig) Det er som Horrorbyte skriver, at standpunkt og eksamen teller like mye. Merk deg likevel at ikke alle fagene du har hvert år er avsluttende med karakter det året, men det visste du kanskje? Teller begge halvår på standpunkt eller bare andre halvårsom på ungdomskolen? Tror lærere praktiserer ulikt her. Selv fikk jeg beskjed om at alle kapitler ville telle like mye til standpunkt, også de kapitlene vi hadde første termin. Grunnen til det er at standpunkt skal baseres på kompetansen i hele faget, ikke bare i de kapitlene du hadde siste termin. Allikevel tror jeg det er mulig å få en "vippeprøve" i de kapitlene du gjorde det dårligst i, hvis man vipper mellom to karakterer. I andre fag, som f.eks. matte, var det avsluttende tentamen som telte mest, mens de øvrige prøvene kun var en liten del av vurderingen. Tipset mitt er å jobbe jevnt og godt gjennom hele året, slik at du slipper skippertak. Da blir det også lettere for deg å score bra på de avsluttende prøvene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå