Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor høy straff?

Bluecobra

Anbefalte innlegg

Hvor høy straff kan man få for å ha trimma moped? Jeg vet at man mister skiltene og må få den godkjent og kan få en bot op 4200, men noen sier også at man kan få utsettelse på bil lappen? Men er dette tilfelle? Da mener jeg hvis man ikke bryter noen andre regler for vet at det kan føre til at man får utsettelse. Takk for svar!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikkje autmatisk utsettelse på lappen, men dersom du blir tatt for for dette så kan det føre til at du får vanskeligeheiter med å få godkjent vandelen din når du skal søke om førarkort.

Den høgste straffa du kan få er strengt tatt regresskravet frå forsikringsselskapet dersom du kjem utfor ei ulykke med trimma moped. Sidan dette er eit brudd på forsikringsavtalen så vil forsikringsselskapet kreve at du dekker alle utgiftene, i beste fall så betyr det at du må betale reperasjonen av moped og eventuelt det du har kræsja i sjølv. I værste fall skader du nokon slik at du blir ansvarlig for å dekke den skadelidande sitt behov for pleie og tap av arbeidsfortjeneste.

Dette er vanligvis eit beløp som vil være langt over det du har tjangs til å tjene gjennom vanlig jobb.

Lenke til kommentar

Vi mennesker er jaggu meg rare. Vi prøver hele tiden og se bøtesatser og straff opp mot "nytelsen" det er og bryte loven samt utsette seg selv for store økonomiske krav og ikke minst store fysiske skader.

Dette sier meg bare en ting. Bøtesatsene er for lave.

Hvis man på død og liv må kjøre så fort så ta lappen på lett MC. Da kan man med loven i hånd kjøre helt lovlig i 120km/t (på speedometeret) på E6 i 110-sona.

Man kan også følge annen vanlig trafikk på de norske veier både når det gjelder hastighet og aksellerasjon etc. hvis man har en lett MC. Men selv om du kjører MC av typen lett, så ikke tro at du kjører fra det som er av biler ut fra lyskryss, for det gjør du ikke.

Men med en lett MC så klarer man og holde tritt med vanlig trafikk i normale hastigheter. Men i 120km/t på motorvei så har du ikke mye krefter igjen til forbikjøringer så det kan være greit og ha i bakhodet.

Moped er som jeg har tidligere nevnt intet annet enn en rulestol på to hjul.

Endret av Bjerknez
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Straffen skal virke forebyggende så jeg vil legge meg et sted mellom livstid i fengsel og dødsstraff :grumpy:

Hehe, selv Anders Behring Breivik er ikke i nærheten av dødstraff en gang.

Sansynligheten for å dø i trafikken er nok stor, eventuelt skade for 1 milion om man er uheldig å kjører rett i et hus.

Eller snakk om personskade som er ennå større, men spørs vel om man får mere en noen år i fengsel, særlig hvis man ikke har lappen en gang.

Lenke til kommentar

Vi mennesker er jaggu meg rare. Vi prøver hele tiden og se bøtesatser og straff opp mot "nytelsen" det er og bryte loven samt utsette seg selv for store økonomiske krav og ikke minst store fysiske skader.

Hvis man på død og liv må kjøre så fort så ta lappen på lett MC. Da kan man med loven i hånd kjøre helt lovlig i 120km/t (på speedometeret) på E6 i 110-sona.

Man kan også følge annen vanlig trafikk på de norske veier både når det gjelder hastighet og aksellerasjon etc. hvis man har en lett MC. Men selv om du kjører MC av typen lett, så ikke tro at du kjører fra det som er av biler ut fra lyskryss, for det gjør du ikke.

Men med en lett MC så klarer man og holde tritt med vanlig trafikk i normale hastigheter. Men i 120km/t på motorvei så har du ikke mye krefter igjen til forbikjøringer så det kan være greit og ha i bakhodet.

Hadde jeg hatt rå til lettsykkel så hadde jeg jo hatt det-.- men det er så mye dyrere at det kan jeg ikke. Mopeder går sakte og har nesten ikkeno effekt som gjør at bare det kommer en liten oppover bakke så kjører man vesentlig saktere. Det er farlig å kjøre for sakte i trafikken fordi bilister bare presser mopedene rett ut av veien.
Lenke til kommentar

Hadde jeg hatt rå til lettsykkel så hadde jeg jo hatt det-.- men det er så mye dyrere at det kan jeg ikke. Mopeder går sakte og har nesten ikkeno effekt som gjør at bare det kommer en liten oppover bakke så kjører man vesentlig saktere. Det er farlig å kjøre for sakte i trafikken fordi bilister bare presser mopedene rett ut av veien.

Tror det handler litt om prioriteringer her. Lett mc lappen koster vel ca. 15.000,- og trekker man fra det mopedførerbeviset koster som er rundt 5.000,- så blir det 10.000,-. Man MÅ jo ikke kjøpe seg en klin ny lett mc heller. Husk at man også får igjen verdien på sykkelen ved et salg.

Men, ja, det er mer omfattende, og man må klare oppkjøringen etc.

Hvor mye penger bruker du på og trimme mopeden? Har du råd til å betale en evt. bot på flere tusen kroner og eller betale erstatning til evt. offer?

Som sagt... vi mennesker vurderer hele tiden risiko opp mot straff etc. Moped koster mindre, og det er lettere å gjennomføre førerkurset. Slenger man på et trimsett så har man i sitt eget hode en lett mc for slikk og ingenting. Man trosser risikoen for at man blir tatt... helt til man faktisk blir det.

Helt feil i mitt hode vertfall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...