Gå til innhold

[Løst] Hvorfor velge i5-4690k istedenfor 6600k?


sprintball96

Anbefalte innlegg

Har vært å lest litt rundt her og ser at de fleste anbefaler x99 hovedkort og i5-4690k eller i7-5820k isteden for i5-6600k og z170 HK. Hvorfor er de bedre enn den nyeste generasjonen Skylanke?
ER ikke også mer fremtidsrettet å bruke 1151 Socket enn å kjøpe seg 1150/2011 socket nå idag?

kom gjerne med gode meninger eller personlige meninger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X99 hovedkort fungerer ikke sammen med 4690K (vet ikke om du bare har skrevet det krøkkete, eller om du tror de er kompatible).

 

Anbefalingene er:

Socket 1150 og 4690K eller

Socket 2011-3 og 5820K eller

Socket 1151 og 6600K

 

Grunnen til at 2011-3 og 5820K er en anbefaling er at man ser mange vurderer socket 1151 og i7 6700K, og da kan man heller altså ta 5820K siden 6700K er relativt dyr (og 5820K er bedre).

 

Forskjellene mellom 6600K og 4690K er relativt små, og siden da plattformen med 4690K er billigere så kan man like så godt ta den.

 

Så hvis du vil ha siste skrik og er villig til å betale litt ekstra for det så går du for socket 1151 og 6600K.

Vil du opp enda ett hakk går du for socket 2011-3 og 5820K. Begge disse nevnte plattformene skal ha DDR4, fortrinnsvis 2 eller 4 brikker for socket 1151 og 4 eller 8 brikker for socket 2011-3.

Hvis du vil ha mest mulig bang-for-the-buck mhp spill tar du socket 1150 og 4690K. Denne skal ha DDR3, 2 eller 4 brikker.

 

Håper dette var oppklarende.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Z97 er det lureste.

 

Du kunne valgt Z87A men da kan du risikere du får problemet med bios ikke er oppdatert og de nyeste prosessorene ikke funger.

 

USB 3.1 har vel en del driverproblemer f.eks windows 7 så ikke regn med bedre ytelse der, har ikke sjekket hvordan det er med windows 8.1 og windows 10.

 

Så må være ærlig å si det er litt tidlig standard ennå.

 

Med mindere du har: USB 3.1 to 7+15P SATA 3.0 III Adapter Card Cable Jack HDD SSD Driver Converter

 

Så er det få enheter som er raskere med usb 3.1 sist jeg testet er USB 3 fra intel kontroller raskere en usb 3.1.

Lenke til kommentar

Tja ... Hva slags formfaktor ønsker du? Skal du ha et standard ATX kort eller har du kanskje et mindre kabinett (mATX, ITX)?

Har du noe prisklasse du ønsker å holde deg i?

Ser du for deg at du skal overklokke mest mulig?

Skal du bare ha ett skjermkort, eller ser du for deg SLI i fremtiden?

Og hvis du gjør dette skal du ha luftkjølt SLI eller vannkjøling?

Har du noe krav til antall SATA porter? Eller m.2 støtte?

 

Mye å tenke på her.

 

For å komme med et helt konkret forslag som ikke kan gå mye feil så er Asus Z97-A er solid valg på socket 1150

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2635987

 

Edit:

Når det kommer til USB 3.1, hvis hovedkortet ikke støtter dette og du mener du trenger det, finnes det egne kontrollere til slikt.

http://www.prisjakt.no/category.php?&b=s235245103#prodlista

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

I7-4790K   :love:

 

Er vel den prosessoren idag som kan klokkes høyest? Nå kan vel aldri det ferdigdiskuteres, men det menes at man i de fleste spill bør man prioritere klokkehastighet fremfor en masse kjerner. Og har man bruk for alle pcie-lanes som X99/Z170 byr på?

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Klokkefrekvens er viktigere til spill da de ikke bruker alle kjernene. Kommer det spill som bruker f.eks 8 kjerner effektivt så trenger vi ikke høy klokkefrekvens.

 

PCI-lanes trengs om man har et verstingoppsett som trenger dem for å kunne utnytte skjermkortet bedre. GTX 970 trenger nok ikke det.

 

Edit; Er overklokkingen av 6700K på èn eller alle kjernene?

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Klokkefrekvens er viktigere til spill da de ikke bruker alle kjernene. Kommer det spill som bruker f.eks 8 kjerner effektivt så trenger vi ikke høy klokkefrekvens.

 

PCI-lanes trengs om man har et verstingoppsett som trenger dem for å kunne utnytte skjermkortet bedre. GTX 970 trenger nok ikke det.

 

Edit; Er overklokkingen av 6700K på èn eller alle kjernene?

7Ghz-klokken er med flytende Nitrgoen og én kjerne.

 

Dersom 5.2Ghz på luft er "bruksklokk", er det imponerende...

Lenke til kommentar

Tja ... Hva slags formfaktor ønsker du? Skal du ha et standard ATX kort eller har du kanskje et mindre kabinett (mATX, ITX)?

Har du noe prisklasse du ønsker å holde deg i?

Ser du for deg at du skal overklokke mest mulig?

Skal du bare ha ett skjermkort, eller ser du for deg SLI i fremtiden?

Og hvis du gjør dette skal du ha luftkjølt SLI eller vannkjøling?

Har du noe krav til antall SATA porter? Eller m.2 støtte?

 

Mye å tenke på her.

 

For å komme med et helt konkret forslag som ikke kan gå mye feil så er Asus Z97-A er solid valg på socket 1150

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2635987

 

Edit:

Når det kommer til USB 3.1, hvis hovedkortet ikke støtter dette og du mener du trenger det, finnes det egne kontrollere til slikt.

http://www.prisjakt.no/category.php?&b=s235245103#prodlista

 

post-209475-0-20355200-1441791541_thumb.jpg

 

Slik ser listen ut nå. Mangler da HK og PSU.

Pris klassen er rundt 10-11k uten skjerm, tastatur og mus.

Skal planen bare ha et GPU og tipper at ikke blir å kjøe noe SLI iframtiden.

luftkjøling på CPU, hvis ikke om det finnes billige løsning på vannkjøling.

 

Ønsker også helst at PSU har en lang hovedkabel som går ann å legge det fint i kabinettet. Noen som vet om kabinettet(NZXT S340 Midi Tower) har et egent rom bak HK å legge kabler rundt?

også vil jeg helst ha Hvit/svart tema.

Overklokking er ikke noe jeg har tenkt å gjøre noe med med det første.

 

Er PC til søsken min jeg har planer til.

Lenke til kommentar

Anbefaler å hoppe over Win10 foreløpig, det er ganske mange som har opplevd en del bugs relatert til spilling og andre ting. Du får ikke bedre ytelse med Win10 heller. Personlig så kommer jeg til å vente ca et halvår til før jeg tar steget og installerer Win10.

Har windows 10 på min egen maskin og der fungerer alt uten noe problemer for min del.

Men uansett, tror jeg går for Windows 10 nå siden da har man mulgiheter å oppdragere til maskinen uten å få noe problemer med aktivering av den gratis versjonen av W10.

Endret av sprintball96
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvit/svart HK

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2824454

 

Corsair har kabelsett som er hvite, som passer til flere av dems PSU'er

https://www.komplett.no/product/777835/datautstyr/casemods/strmforsyning/corsair-professional-sleeved-cable-white

https://www.komplett.no/product/777841/datautstyr/casemods/strmforsyning/corsair-individually-sleeved-cable-white

 

Når det gjelder GPU så er det jo undersiden du ser. Skal den være hvit så kan du evt. kjøpe ett skjermkort med baplate og sprøytelakkere det selv.

 

Ang kabinett er det en del plass bak hovedkortbrettet på de fleste nye (litt dyrere) kabinett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...