TKongen Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 (endret) Jeg burde kanskje spesifisert at det var Macbook (pro?) jeg snakket om Jeg mener det har kommet såppas mye nytt at det rettferdiggjør en oppdatering. En ting som Skylake(eller Iris) tar med er Hevc. 265. Grafikken skal tydligvis også klare 3 4k displays istedet for 1. Det er også Skylakeplattformen som inkluderer trådløs lading. Jeg tror trådløs lading kan være nyttig i mange tilfeller (i min hverdag). Thunderbolt 3 tar jo med seg 4k@120hz eller 2 * 4k, så jeg tror denne kablen kan være nyttig nå som skjermer får høy oppløsing og refresh rate. Jeg liker når dyre pc-er er fremtidssikre. Du har ganske rett i at Skylake bringer veldig lite hvis du bare ser på prosessorkraft. Det er mer en kombinasjon av mange "små" forbedringer som gjør at jeg har lyst på en oppdatering. Da kommer det jo helt an på nåværende modell. Hvis den er Sandy brigde eller Broadwell er jo forskjellen enten stor eller liten. 120 Hz er jo noe du aldri kommer til å trenge. Power point i 120 Hz? Det kommer ikke til å være noe Intel HD graphics kan gjøre som kan oppnå 120 Hz, der du faktisk får utbytte av det. Hvis du ikke trenger Hvec nå, og hvis du ikke har 3 4K skjermer, men vil kjøpe for fremtiden, hvorfor ikke bare kjøpe i fremtiden når du trenger det? Jeg er godt klar over at trådløs lading ligger i Skylake, men problemet er at Apple ikke kommer til å legge inn trådløs lading. Samsung har jo trådløs lading som standard i sine high end produkter nå. Det har ikke denne gen iPhone, og det får ikke neste heller. Som sagt, de jobber nok med det. Likevel anser jeg det for usannsynlig at de kommer med det denne generasjonen. Ikke umulig, og hvis det viser seg at den får og du finner det nyttig så helt klart. Bare vil påpeke at støtte fra Intel sin side betyr ikke implementering fra Apple. Det er jo den vanskelige biten. Spesielt i disse altomdekkende alu-skallene. Det er og mer naturlig å legge det inn i de små håndholdte enhetene når det kommer, enn å starte med de store Macbookene. Macbook kommer tidligst en gang i Q1 2016. rMBP kan jo sånn sett komme når som helst. Sist refresh var vel i sommer med broadwell, så da spørs det om Apple vil lansere nå eller vente litt før de kommer med ny. En veldig interessant ting angående Thunderbolt er at de skal komme med USB Type-C kontakt til den. Så den vil altså kunne fungere som en USB kabel og kunne brukes mellom thunderbolt og USB. Forhåpentligvis fører det til at Thunderbolt tar over og knuser USB.... en kan alltids håpe. Endret 8. september 2015 av TKongen Lenke til kommentar
cassve Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 12 mpx i 2015? Ler meg skakk av de som gidder å betale for dette... (ja det er bare å kommentere at jeg tenker bare på mpx, men specsa til iphone har aldri vært noe bra til prisen... Min lumia 920 som er 3 år eldre har optisk bilde stabilisator noe ingen iphone har hatt!) Gleder meg til å se den nye ipaden though... Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 12 mpx i 2015? Ler meg skakk av de som gidder å betale for dette... (ja det er bare å kommentere at jeg tenker bare på mpx, men specsa til iphone har aldri vært noe bra til prisen... Min lumia 920 som er 3 år eldre har optisk bilde stabilisator noe ingen iphone har hatt!) Gleder meg til å se den nye ipaden though... bare å le, hvem bryr seg? 12 mpx er nok så fremst selve sensoren er av høy kvalitet ogopptar tilstrekkelig stort areal for å effektivt fange opp lys. iPhone er som regel benchmark vinner eller blant topp 3 om dette er viktig for deg. iPhone 6 plus har optisk bildestabilisator. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Det er vel fortsatt de som tror mpx er alt i et kamera. Ler meg skakk Lenke til kommentar
blured Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Folk som ser seg blind på megapixler... Trodde man var ferdig med det i 2004. 12 MP tilsvarer 4,000 x 3,000 pixler. En MBP 15" har 2880 x 1800 pixler, altså er det rom for at en beskjærer bildet i ganske stor grad. I cm så tilsvarer 12 MP (ca) 33.9cm x 25.4cm. Et A4 ark er til sammenlikning 29.7 x 21.0 cm, altså er det rom for en god del beskjæring her også. Ønsker man å printe større, burde også optikken vært bedre for at kvaliteten skal bli noe bra. Men det er som kjent vanskelig å få til når mobilene er så små som de er. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 TKongen, hva har AMOLED skjermpaneler med safir vs herdet glass / gorilla glass å gjøre? Var da ikke måte på å snike inn Samsung propaganda i en diskusjon som handlet om hvorvidt safirglass egner seg i mobiltelefoner eller ikke. Det å komme drassende med dokumentasjon fra Corning, produsenten av Gorilla Glass vitner om mangel på kildekritikk. Nå sier jeg ikke at safirglass nødvendigvis vil være noen fordel, vi har ikke sett safirglass fra Apple eller på noen øvrige mobiltelefoner før så her er det ikke mye statistikk å ta utgangspunkt i men min erfaring fra klokker med safirglass er at de tåler endel støtskader da jeg har smelt klokkene mine borti det ene og det andre som garantert ville kunst skjermen på en mobiltelefon uten at det har knust. Men denne sammenligningen blir jo urettferdig ettersom arealet er mye mindre, og glasset i klokker generelt er langt tykkere enn på mobiltelefoner. Når det er sagt så har jeg aldri kunst en mobilskjerm i hele mitt liv, ei heller har jeg fått noen merkbare riper og jeg har aldri kjørt skjermbeskytter eller noe deksel som beskytter skjermen. Lenke til kommentar
hanfar2 Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Apple?`Yakk... ikke skal jeg støtte Apple, kommer aldri til å eie en heller. !!!!!!!! Hvorfor støtter jeg ikke Apple? Vel, arbeidsforholdene i kina hvor Apple har fabrikken er korrupte 1 pund i timen? ingen PAUSE ??? laaange arbeidsdager !!! Forresten, 1 døde der, hva gjorde Apple? De betalte familen men de måtte skrive under på at de aldri måtte snakke om saken. !!! WTF: Så hvordan vet du om saken? Siden de ikke fikk snakke om det å sånt mener jeg. Tror du det er bare apple sine fabrikk levrandører som har elendige arbeids forhold? Ikke det at jeg forsvarer slave srbeidet som blir praktisert flere plasser. Men å være så selektiv blir en smule flaut i mine øyne. Skal du la "rettferdigheten seire" må du kutte ut alt av addidas, nike, samsung å massssssse mere. Lenke til kommentar
cassve Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 12 mpx i 2015? Ler meg skakk av de som gidder å betale for dette... (ja det er bare å kommentere at jeg tenker bare på mpx, men specsa til iphone har aldri vært noe bra til prisen... Min lumia 920 som er 3 år eldre har optisk bilde stabilisator noe ingen iphone har hatt!) Gleder meg til å se den nye ipaden though...bare å le, hvem bryr seg?12 mpx er nok så fremst selve sensoren er av høy kvalitet ogopptar tilstrekkelig stort areal for å effektivt fange opp lys. iPhone er som regel benchmark vinner eller blant topp 3 om dette er viktig for deg. iPhone 6 plus har optisk bildestabilisator. Ok, visste faktisk ikke det... Takk for infoen though, da vet jeg det Lenke til kommentar
cassve Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Det er vel fortsatt de som tror mpx er alt i et kamera. Ler meg skakk Ettersom jeg husker så la jeg til at jeg ikke bare tenkte på mpx... Men du kan vel ikke så god norsk at du skjønte "ironien" i det?! Lenke til kommentar
cassve Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Folk som ser seg blind på megapixler... Trodde man var ferdig med det i 2004. 12 MP tilsvarer 4,000 x 3,000 pixler. En MBP 15" har 2880 x 1800 pixler, altså er det rom for at en beskjærer bildet i ganske stor grad. I cm så tilsvarer 12 MP (ca) 33.9cm x 25.4cm. Et A4 ark er til sammenlikning 29.7 x 21.0 cm, altså er det rom for en god del beskjæring her også. Ønsker man å printe større, burde også optikken vært bedre for at kvaliteten skal bli noe bra. Men det er som kjent vanskelig å få til når mobilene er så små som de er. Regner med at du pekte mot meg her... La til en liten vri i kommentaren min hvor jeg "sa" at jeg ikke bare tenkte på mpx... det skjønte tydeligvis ikke du... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Det er vel fortsatt de som tror mpx er alt i et kamera. Ler meg skakk Ettersom jeg husker så la jeg til at jeg ikke bare tenkte på mpx... Men du kan vel ikke så god norsk at du skjønte "ironien" i det?! joda, leste det. Men du kan ikke reservere deg mot kritikk. mpx er det eneste du nevner. Lenke til kommentar
cassve Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Det er vel fortsatt de som tror mpx er alt i et kamera. Ler meg skakk Ettersom jeg husker så la jeg til at jeg ikke bare tenkte på mpx... Men du kan vel ikke så god norsk at du skjønte "ironien" i det?! joda, leste det. Men du kan ikke reservere deg mot kritikk. mpx er det eneste du nevner. Kunne ha nevnt en hel liste, men nevnte bare et eksempel... Var tydeligvis et dumt eksempel da... Innrømmer at jeg har fritidsproblemer da jeg sitter her, men så mye fritidsproblemer at jeg sitter å skriver flere sider med negative ting om iphone har jeg ikke... Lenke til kommentar
Mala Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 (endret) Syns bestandig jeg ser iphone ganske langt oppe i kamera tester og sånt jeg. Er rart med det også, hvor mye mer bilder jeg tar når jeg har en iphone kontra en og annen Android telefon. Så helt ille er det i hvertfal ikke. Endret 8. september 2015 av Mala Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Syns bestandig jeg ser iphone ganske langt oppe i kamera tester og sånt jeg. Er rart med det også, hvor mye mer bilder jeg tar når jeg har en iphone kontra en og annen Android telefon. Så helt ille er det i hvertfal ikke. Kameraet i iPhone er VELDIG bra helt klart, selv om det ikke har vært det beste på ganske mange år: http://www.dxomark.com/Mobiles Husk at også bildebehandlingsbrikken i mobiler er svært viktig (!). Samsung bruker Sony kamera i sine mobiler (stort sett). Det samme gjør Sony, Apple og en del andre. Grunnen til at Samsung kommer øverst er altså den egenlagde ISPen i Exynos 7420. TKongen, hva har AMOLED skjermpaneler med safir vs herdet glass / gorilla glass å gjøre? Var da ikke måte på å snike inn Samsung propaganda i en diskusjon som handlet om hvorvidt safirglass egner seg i mobiltelefoner eller ikke. Det å komme drassende med dokumentasjon fra Corning, produsenten av Gorilla Glass vitner om mangel på kildekritikk. Nå sier jeg ikke at safirglass nødvendigvis vil være noen fordel, vi har ikke sett safirglass fra Apple eller på noen øvrige mobiltelefoner før så her er det ikke mye statistikk å ta utgangspunkt i men min erfaring fra klokker med safirglass er at de tåler endel støtskader da jeg har smelt klokkene mine borti det ene og det andre som garantert ville kunst skjermen på en mobiltelefon uten at det har knust. Men denne sammenligningen blir jo urettferdig ettersom arealet er mye mindre, og glasset i klokker generelt er langt tykkere enn på mobiltelefoner. Når det er sagt så har jeg aldri kunst en mobilskjerm i hele mitt liv, ei heller har jeg fått noen merkbare riper og jeg har aldri kjørt skjermbeskytter eller noe deksel som beskytter skjermen. Det er veldig relevant. En av de negative sidene med safir er dårligere å bruke i sollys. iPhone bruker jo LCD skjerm. De er allerede dårligere i sollys enn AMOLED. Hvis du da legger på et glass som gjør den enda dårligere igjen, så begynner avstanden å bli vel stor. De har ikke "råd" til å senke leseligheten i sollys, da enhver test vil komme til å ta opp at den ligger et stykke bak rivalen galaxy SX når det kommer til utendørsbruk. Jeg synes det er relevant å trekke inn hvordan det vil bli i praksis, og da konkurrenter. Displaymate kåret IonX glasset i Apple watch til bedre enn safir, nettopp pga av leselighet (de tester jo ikke material). Her bruker jo Apple også AMOLED. Og i slutten av dagen må jo iPhone da måles opp mot de andre produktene, og da finner jeg det relevant å påpeke at en svakhet med LCD kontra AMOLED blir enda større med et slikt glass, nå som AMOLED har blitt enda bedre på dette. For LCD er målet å prøve å begrense forspranget til AMOLED og utsette byttet så lenge som mulig. Da vil Saffir virke mot dette. Selvfølgelig, Apple kan jo bare benytte en AMOLED skjerm istedenfor LCD. Selv om marginene hadde blitt en god del dårligere da... Ellers er ikke AMOLED et Samsung begrep. Det står for Active Matrix Organic Light Emitting Diode, og alt er jo egentlig Active Matrix.. Samsung er ellers også relevant når det kommer til Gorilla glass. Samsung har sin egen Gorilla glass fabrikk, og har forskningssamarbeid med Corning om å lage gorilla glass, som det som brukes i Egde. Kan godt være iPhoner som har Gorilla glass fra Samsung sin Gorilla glass fabrikk. Så selv om Gorilla glass orginalt var noe Apple holdt på og investerte i, er det ikke slik lenger. De bestemte seg vist åpenbart heller for å satse på saffir glass til alt (selv om jeg er usikker på om det faktisk stemmer, med tanke på de negative sidene. Apple har jo aldri sagt noe om det heller.) Jeg lette ikke lenge etter kilder, første jeg fant var Corning. Skrev det i teksten slik at alle skulle være klar over det. Hvis jeg ikke hadde hatt kildekritikk ville jeg unnlatt å sjekke hvem som testet og ikke skrevet noe! Jeg lot det være opp til den enkelte hvor mye de trodde på resultatene. Kron kom uansett med en langt bedre kilde som virker mye mer troverdig og skikkelig. I klokker og i store skjermer er veldig forskjellig. Se drop-testen i kron sin kilde. De bekrefter jo alt det jeg har skrevet. Du har jo og gjerne fått med deg at det er ekstra vanskelig å produsere store areal med safirglass? Det trives best i mindre størrelser og i ting som klokker, kameralinser, fingeravtrykkssensor osv Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 Må også få si at det virkelig er fantastisk. Jeg skriver eksplisitt at jeg ikke noe av det jeg skriver er kritikk mot Apple. Tvert imot skriver jeg at det Apple har drevet på med angående safir glass er svært positivt. Jeg skriver en setning om en teknologi som blant annet Samsung er tungt inne i, og så blir jeg altså beskyldt for snik propaganda.... jeg gir opp.... 2 Lenke til kommentar
lcpy Skrevet 8. september 2015 Del Skrevet 8. september 2015 at dere gidder........... https://tv.nrk.no/program/KOID21002815/apples-brutte-loefter Lenke til kommentar
lcpy Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Apple?`Yakk... ikke skal jeg støtte Apple, kommer aldri til å eie en heller. !!!!!!!! Hvorfor støtter jeg ikke Apple? Vel, arbeidsforholdene i kina hvor Apple har fabrikken er korrupte 1 pund i timen? ingen PAUSE ??? laaange arbeidsdager !!! Forresten, 1 døde der, hva gjorde Apple? De betalte familen men de måtte skrive under på at de aldri måtte snakke om saken. !!! WTF: Så hvordan vet du om saken? Siden de ikke fikk snakke om det å sånt mener jeg. Tror du det er bare apple sine fabrikk levrandører som har elendige arbeids forhold? Ikke det at jeg forsvarer slave srbeidet som blir praktisert flere plasser. Men å være så selektiv blir en smule flaut i mine øyne. Skal du la "rettferdigheten seire" må du kutte ut alt av addidas, nike, samsung å massssssse mere. Som du kanskje vet også da Apple tjener sinnsykt pr telefon, så hvorfor ikke gjøre fabrikken deres bedre enn andre for å lage eksempel for andre..... alle er en Steve Jobs, du er bare en mainstreamer... åjå... siden alle kjøper det.... Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Skulle ikke Apple kvitte seg med Samsung som samarbeidspartner? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 Noen timer til nå, så er det bare å streame seg gjennom kveldens lanseringer. Ny iPhone blir garantert bestilt, kanskje blir det nye Apple-TV også. Alle dingser blir oppgradert til nyeste OS. I morgen blir det, som alltid, like morsomt å følge alle kommentarer her inne...:-) 1 Lenke til kommentar
ilalo Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 spennende,blir det en edge+ på meg eller ny iphone,sitter på en z1 i skrivende stund,gud så treeeeeeeg den er =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg