Gå til innhold

Søkt på summer internship, hvorfor skal de fleste ha vitnemål fra VGS?

TheNarsissist

Anbefalte innlegg

Hei, er nå ferdig med å sende ut søknader på internships til sommeren. Det jeg synes er litt rart, er at de fleste vil ha vitnemål fra VGS. Er dette primært for å se på fravær? Hvor mye vil fraværet mitt veie i besluttningen.

Tingen er at jeg har jævlig mye fravær fra vgs. 6 dager i VG1, 27 dager i VG2 og 48! dager i VG3. Alt er dokumenter fravær. Jeg fikk en tarmsykdom på ungdomsskolen, men helsevesenet i dette landet suger hardt og tar jævlig lang tid, så fant ikke en god behandling før våren i VG3. Nå er jeg så og si symptomsfri, pga medisiner og diett. Jeg har skrevet dette som en kommentar på vitnemålet jeg sendte inn, og bedt dem ringe referansene mine. Jeg har gode karakterer fra studiet mitt og min nåværende sjef og tidligere sjef som referanser. Disse vil bare ha positivte ting og si. Bla annet at jeg ikke har fravær på jobb. 

Er det sannsynelig at søkanden går rett i papirkurvern med en gang de ser fraværet, eller er det en mulighet for at de faktisk ringer referansene mine og sjekker. Har sendt veldige god CV, gode søkander og karakteruskrift med godt over B i snitt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det sannsynelig at søkanden går rett i papirkurvern med en gang de ser fraværet, eller er det en mulighet for at de faktisk ringer referansene mine og sjekker. Har sendt veldige god CV, gode søkander og karakteruskrift med godt over B i snitt. 

Det er veldig sannsynlig, om du har 200 søknader på bordet må en starte skilleprosessen en plass. Umulig å saumfare alle. 

Mitt tips, ring og snakk med de. Forklar situasjonen og gjør det oppmerksom på det. Da er det mer sannsynlig at de faktisk leser søknaden. 

Selv har jeg mye fravær fra VGS men har klart meg for det om, men jeg er sikker på at jeg har blitt skilt ut en del ganger ved søknads prosesser:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også enig i at å forklare fraværet i følgebrevet ikke nødvendigvis hjelper. Bedrifter som får mange søknader skiller ofte på CV først, og så leser de kanskje følgebrevene når de har sortert ut de dårligste CV-ene.

Når det er sagt vet jeg ikke hvor mye bedrifter faktisk bryr seg om fravær. Søk på mange jobber, og håp på det beste.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tenker vitnemålet i all hovedsak blir brukt til å skille ut dei flinkaste kandidatane frå dei dårligaste. Karaktersnittet frå vidaregåande vil være ein god måte å sortere ut dei kandidatane som har mest potensiale.

Fråværet vil nok også bli bemerka, men eg rekner med at hovedfokset ligger i på om du har gjort det godt i dei mest aktuelle faga.

Lenke til kommentar

Regner med dette er internships innen Finans, Consulting eller Advokatfirma? De er vel stort sett de eneste som krever VGS utskrift av søkere. 

Men ja, som nevnt over, så har det med karakterer og seleksjon å gjøre. Slike bedrifter får titalls til hundretalls av solide søkere, og da kan det være at de ser på VGS karakterene som en ekstra parameter for å kutte ned listene.  

Når det er sagt, så er VGS karakterer muligens en relevant pekepinne om du er ganske fersk student (1-2 år). Er du derimot en eldre student eller startet seint på studiene, så er VGS karakterer stort sett irrelevante IMO, spesielt om du ligger på B og opp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...