Gå til innhold

Bryter Z-WAVE>ME 05432-EX oppfører seg litt rart i HS3

Anbefalte innlegg

Hei.

I går satte jeg opp 2 slike brytere i huset mitt.

Den ene oppfører seg helt som forventet.

Den andre registrerer seg helt fint i HS3, på samme måte som den andre.

MEN, om jeg switcher bryter 1 til ON (manuelt på bryter eller via HS3), så blir lys 1 slått på, men HS3 viser begge brytere som ON. 

Om jeg slår på bryter 2 (manuelt eller via HS3), så tennes lys 2 og HS3 viser kun bryter 2 som ON.

Så bryteren ser ut til å funke, men HS3 rapporterer feil.

Noen som har vært borti noe lignende eller har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som noen statusoppdateringer som ikke er helt som det skal være, ja. Hvordan ser Associations ut for bryterne?

Det aller første å prøve er å kjøre en Rescan (root -> Z-wave (tab) -> Rescan (knapp)), og se om det løser problemet.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Høres ut som noen statusoppdateringer som ikke er helt som det skal være, ja. Hvordan ser Associations ut for bryterne?

Det aller første å prøve er å kjøre en Rescan (root -> Z-wave (tab) -> Rescan (knapp)), og se om det løser problemet.

Rescan er kjørt. Ingen endring.

Associations ser lik ut på de 2 enhetene.

Group 1 - Homeseer, ID1, Endpoint 1

Group 2 - Homeseer, ID1, Endpoint 2.

Group 3. tom.

Jeg ser i loggen at når jeg slår på "Taklys" (bryter 1) så kommer en linje til med type=z-wave om at "Utelys" slås på også.

ZDNEcDFs.jpeg

Akkurat nå skjønner jeg lite. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg skal prøve å forklare dette... har du gjort noe så enkelt som å fjerne den og legge den til igjen?

Jeg tror jeg hadde spurt på i Z-wave delen av forumet.

Ja, jeg har prøvd det å fjerne/legge til på nytt.

Jeg får prøve HS forumet også. 

Den første enheten jeg fikk fra Tronika oppførte seg helt på jordet, så dette er den jeg fikk i retur. Håper ikke det er noe feil med denne også. Er dette dårlig kvalitet på ZME-produkter? Eller er jeg bare den uheldige typen? :)

Lenke til kommentar

Men det må jo fremdeles være en bug i Instant Status et sted...

I noen eldre poster så nevnes det at HS prøver å fikse noe internt som egentlig er knyttet til en bug i firmware på enheten.

Jeg kjøpte fra samme produsent 2 enheter som har bare en bryter også. ZME-05431-ex. De har en felles feil. Jeg får feil på at "Add Route could not find a return route.". Jeg har prøvd å flytte enhetene litt rundt og også testet de nære gatewayen. Samme feil.

Burde jeg heller se om jeg kan bruke mikrobrytere inne i veggboksen i stedenfor å bytte hele brytere?

Hva er det folk flest gjør?

Jeg tenkte at det var enklere og bedre å bytte hele bryteren i veggen om noe skulle styres. Men når jeg ser at ved kjøp av 4 enheter er det bare 1 som oppfører som 100% som den skal, begynner jeg å lure.

Lenke til kommentar

Ja, for ganske lenge siden var det Firmware feil - Assosiering til Gruppe 2 kunne "forsvinne" av seg selv...

Har testet nå ZME-05431-EX, som er i bruk i mange år nå med kjørende HomeSeer2.

For node optimisering og setting ar retur routes brukte jeg "Full Optimize Node" knappen.I rapporten kunne jeg se etterpå at det ble laget 3 stk. retur routes og hele optimiseringen: Successfully.

Lenke til kommentar

Ja, for ganske lenge siden var det Firmware feil - Assosiering til Gruppe 2 kunne "forsvinne" av seg selv...

For node optimisering og setting ar retur routes brukte jeg "Full Optimize Node" knappen.I rapporten kunne jeg se etterpå at det ble laget 3 stk. retur routes og hele optimiseringen: Successfully.

... og da fungerer det som forventet?

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å kjøre både "optimize" og "full optimize" flere ganger på begge bryterne. Med samme resultat. Optimize successfully, men failed to add return route.

Om du sier de funker bra under HS2, kan det da være at det er noe med HS3 som gjør at de feiler?

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd å kjøre både "optimize" og "full optimize" flere ganger på begge bryterne. Med samme resultat. Optimize successfully, men failed to add return route.

Om du sier de funker bra under HS2, kan det da være at det er noe med HS3 som gjør at de feiler?

Aha, nå begynner det å gi litt mening, iallfall.

Har du optimalisert hele nettverket nylig? Hvis ikke så er det på tide nå.

Lenke til kommentar

Er mulig jeg har oversett noe i tråden da jeg bare har skummet lett igjennom. 

Men i den tredje posten så skriver du:

Group 3. tom.

Gruppe 3 er gruppen som sender rapporter om statusendring i bryteren. Er denne fortsatt tom?

Hvis ja, så forklarer dette hvorfor du må "polle" bryteren for å få statusrapport. Prøv å legg til Node1 (Homeseer) til Gruppe 3, deaktiver polling og prøv igjen. 

Lenke til kommentar

Er mulig jeg har oversett noe i tråden da jeg bare har skummet lett igjennom. 

Men i den tredje posten så skriver du:

Group 3. tom.

Gruppe 3 er gruppen som sender rapporter om statusendring i bryteren. Er denne fortsatt tom?

Hvis ja, så forklarer dette hvorfor du må "polle" bryteren for å få statusrapport. Prøv å legg til Node1 (Homeseer) til Gruppe 3, deaktiver polling og prøv igjen. 

Mulig jeg har rotet til tråden litt med å nevne 2 forskjellige problem. :ohmy:

Men jeg la til homeseer til gruppe 3 og deaktiverte workaround med å polle fra bryteren. Det funket ikke. HS rapporterer både bryter 1 og 2 som ON når man slå på bryter 1. Bryter 2 rapporteres som korrekt som før.

Lenke til kommentar

Men jeg la til homeseer til gruppe 3 og deaktiverte workaround med å polle fra bryteren. Det funket ikke. HS rapporterer både bryter 1 og 2 som ON når man slå på bryter 1. Bryter 2 rapporteres som korrekt som før.

... men du har fremdeles ikke fått optimalisert?

Det er en stor, stor fordel før vi leter etter flere feil.

Lenke til kommentar

... men du har fremdeles ikke fått optimalisert?

Det er en stor, stor fordel før vi leter etter flere feil.

Joda.

Jeg har kjørt "Fully Optimize A Network" fra kontrollermenyen.

Ikke noen endring i return routes, desverre.

Fikk ingen feilmeldinger under optimiseringen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...