Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kreve inn min andel


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

For ca. ett år siden gikk jeg med på å stå som kausjonist på leiligheten til en slektning (nn).

 

Med den betingelse at jeg skulle ha 20% av eierskapet av leiligheten. Dette har vi skriftlig.

 

I kontrakten må nn overholde samtlige forpliktelser, brytes noen av disse kan jeg kreve at leiligheten selges og jeg skal da ha 20% av salgssum.

 

Nå har nn brutt disse forpliktelsene flere ganger det siste året, og dette er godt dokumentert.

 

Hvordan går jeg frem for å kunne kreve det kontrakten sier? Noen instanser jeg må kontakte, nødvendig med advokat, etc?

 

Anonymous poster hash: 43f6b...0cd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du eier av 20 % av leiligheten, eller blir du eier av 20 % av leiligheten ved mislighold?

 

Er du eier har du rett til å kreve boligen tvangssolgt etter sameigelova § 15.

 

Er ikke utkjøp fra andre andelseiere/internsalg tidligere i rekken enn tvangssalg? DVS at andre part har rett til å kjøpe ut til markedspris?

Lenke til kommentar

Nei. Sameigelova har ingen mekanisme for "utkjøp" (tvangsinnløsning av egen andel). Det er en mekanisme for forkjøp (tvangsinnløsning av noen andres andeler når de skifter eier), men ikke for "utkjøp". Den eneste måten man kan kreve å få ut sin andel av sameieobjektets verdi er gjennom oppløsning av sameiet (eller frivillig avtale med de øvrige sameierne) etter sameigelova § 15. Slik oppløsning skjer gjennom tvangssalg hvis man ikke kan dele tingen fysisk uten skade.

Lenke til kommentar

Første skritt er et forhåndsvarsel, skriftlig, til skyldneren om at du vil kreve sameiet oppløst og tvangssolgt etter sameigelova § 15. Varselet skal gis med en rimelig frist. Du bør også inkludere et tilbud om at du blir kjøpt ut.

 

Hva som er "rimelig frist" kommer an på omstendighetene. Ut fra at det er snakk om en boligeiendom vil jeg si at tre til fire uker er en rimelig varselfrist.

Lenke til kommentar

Vanlig feilslutning dessverre. Selv om registrene utad sier at det er kun en eier, kan eierforholdet innad være noe helt annet. Var/ er vanlig at man dropper å tinglyse eieroverdragelse for å spare avgifter.

 

At det er kun tinglyst en eier får den betydning at 3. part kan forholde seg til hva som står i grunnboka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...