Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Installere vaskemaskin på kjøkkenet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde ikkje være noke problem, dei fleste leiligheiter og hus har vell uansett kun eit inngåande rør med vatn til boligen, så om du har oppvaskmaskin på kjøkkenet og vaskemaskin på badet så går begge delar på den same vasskilda.

Det vil sjølvsagt være fornuftig å dobbeltsjekke kva vassmengde maskinene krever, men dei fleste opp- og vaskemaskiner klarer seg på forholdsvis lita vannmengde. I dag har vell så og seie alle maskinene vassmålar slik at den fyller det den treng med vatn uansett, er det lite trykk så bruker den berre lenger tid.

Lenke til kommentar

Kjøkken er ikkje våtrom, om det leser tredje setninga i veiledningsteksten så står det der: "Med våtrom menes bad, dusjrom og vaskerom, det vil si rom hvor overflater på vegger og gulv jevnlig eller av og til blir utsatt for fritt vann (vannsøl)"

Med andre ord er det ikkje krav om blant anna sluk i golvet på kjøkken.

Lenke til kommentar

Ikke diskuterer om noen har sagt om dette er våtrom eller ikke. Det som er interessant er det som omhandler rom som ikke har sluk, men har vanninnstallasjoner, punkt C og D i   TEK 10 § 13-20. Våtrom og rom med vanninstallasjoner

C: I rom som ikke har sluk og vanntett gulv, skal vanninstallasjoner ha overløp eller tilsvarende sikring mot fuktskader. Gulv og vegger som kan komme til å bli utsatt for vannsøl, lekkasjevann eller kondens, skal utføres med fuktbestandige materialer.
D: Rom uten sluk skal utformes slik at eventuelle lekkasjer synliggjøres.

Løsningen som i dag anbefales mot fuktskader når man installerer vann eller noe som bruker det i rom som ikke er våtrom er fuktsensor og magnetventil som stenger vannet når det blir vått på gulvet.

Til trådstarters opprinnelige spørsmål: Ja, det går an å ha både oppvaskmaskin og vaskemaskin for klær på kjøkkenet. Mange har det. En rørlegger fikser det lett. Jeg har også en ide om hvordan jeg ville koblet det selv med noen T- eller Y-stykker, men har ikke erfaring nok til at jeg vil anbefale andre å prøve.

En annen ting med oppvaskmaskin på kjøkken: Vaskemaskiner sentrifugerer og vibrerer mer enn oppvaskmaskiner. De fleste vaskemaskiner jeg har brukt ville jeg ikke montert fast i en kjøkkenbenk, jeg antar det ville blitt et h&@#£$¤%. spetakkel med skramling i tallerkener og gryter, og ikke sunt for verken maskin eller kjøkkenbenk. Sjekk med selger eller produsent av vaskemaskinen om de anbefaler den innbygd i kjøkkenbenk, og hvordan de anbefaler den installert. (Se bort fra dette punktet om planen er å la vaskemaskinen være frittstående i et hjørne for seg selv.)
Lenke til kommentar

kommer an på.. 

Du må ha et avløpsrør for vaskemaskin, kanskje med vannlås ekstra.. 

I tillegg ny kran med splitter for å få tilført vann til vaskemaskinen.. 

Alt kommer an på hvor trangt.. 2-4 timer + deler.. 5-10000 inkl mva

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...