Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Omlevering / Heving av nybilkjøp?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

I november 2012 kjøpte jeg en helt ny Mazda 2 fra forhandler. 5 års garanti.

 

Etter at bilen hadde gått ca. 12 000 kilometer, begynte girkassen å skrape når jeg gikk fra eller til 2. gir. Bilen ble levert til verksted, hvor de overhalte girkassen ved å bytte synkroniseringsringene. Etter rundt rimelig nøyaktig 12 000 nye kilometer begynte girkassen igjen å skrape. Igjen var 2. giret synderen, og skrapelyden kom uansett om jeg stod i ro eller beveget seg. Forhandleren byttet deretter girkassen.

 

Nå har bilen gått 36 000 kilometer, og girkassen er ikke helt i orden. Nå skraper girkassen bare hvis jeg har litt høyt turtall, og spesielt i oppoverbakker (kan skje på flatmark også). Eksempelvis skraper kassen hvis jeg girer fra 1. gir ved 3-4000 rpm (rødfelt begynner på 6000 rpm). Det samme skjer fra 3. til 2. gir også. Den skraper ikke når jeg står i ro eller har "vanlige" girskift.

 

Det er altså ikke helt det samme problemet. Før skrapet girkassen uansett, denne gangen bare "sjelden" - men jeg klarer altså å gjenprodusere skrapelyden. Det er bare 2. gir det har vært problemer med.

 

Ellers har bilen vært inne på reperasjon for andre feil. Topplageret fremme ble byttet pga. "napping" i styringen. Det ble bedre, men den napper fremdeles ved fullt rattutslag. Videre så lager bilen av og til en skjærelyd ved fullt rattutslag når man kjører. Det kommer også en knakelyd fra styringen som man kan kjenne vibrasjonene av selv om man er passasjer... Jeg har ikke hatt bilen inne på verksted enda for de to siste problemene.

 

Kan jeg regne spesielt girkasseproblemet som en vesentlig feil? Jeg mener at man skal kunne forvente at en girkasse skal vare betydelig lenger enn dette. Jfr. forbrukerkjøpsloven § 30 ser jeg at selgeren ikke har krav til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme feil. De har fått to forsøk, men kan jeg regne dette som samme feil? Jeg ser ellers at jeg, gitt at dette er en vesentlig feil, kan ha krav til prisavslag, omlevering eller heving av kjøpet. Prisavslag virker ikke særlig fristende hvis bilen spiser girkasser til frokost.

 

Hvordan burde jeg gå frem her?



Anonymous poster hash: 817c7...a77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt vet jeg hvordan man girer. De første skrapene etter byttet av girkasse hørte jeg for 5-6k kilometer siden, men visste ikke hvordan man skulle gjenprodusere det. Den gamle kasse hadde også en tendens til å nærmest helt låse seg, hvor man måtte bruke makt for å få den ut og inn av gir. Man skal uansett være bra håpløs hvis man herper en kasse på 5-6k kilometer. Poenget er også at feilen har vært vanskelig å legge merke til, så jeg vet ikke om den har vært der hele tiden.

Har ikke hatt lignende problem med min tidligere bil som jeg kjørte 30k med. Forhandler har heller ikke nevnt ordet bruksfeil.

 

Dette med kompensasjon for tiden den har vært inne på verksted er ikke et godt tilbud, da bilen vil ha drastisk lavere verdi med apetitt for girkasser.

 

Anonymous poster hash: 817c7...a77

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...