Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Hjelp! Overfylt olje VW Passat


Anbefalte innlegg

Hei, dere kyndige der ute!

 

Jeg er på et opphold 5-6 timers kjøring fra min hjemplass. Halvveis på kjøreturen her jeg er begynte varsellampa for olje på bilen å lyse. Dette var søndags kveld, og jeg stoppet ved veikanten og fylte på. Problemet starter vel med at håndtaket på peileren til motoren er knekket, slik at denne er umulig å få opp uten verktøy - noe jeg urutinert nok ikke har med meg.

 

Neste problem starter med at jeg står langs veien i mørket og fyller olje ... Ikke lurt! Jeg oppdager først når jeg er ankommet målet (etter 2-3 timers kjøring) at jeg har fylt på altfor mye olje! Jeg fikk i dag tak i vertkøy til å få opp peileren, og det ser ut til at det står gode centimeteren over max! Bilen fungerte helt supert de 2-3 timene på veien etter påfyll, men jeg forstår jo at dette nok ikke er ideelt å kjøre rundt med.

 

Bør jeg ta den med rett til verksted for å få tømt ut det som er overflødig? Noen som har noen antakelser om hva noe slikt vil koste meg?

 

Bilen er en VW Passat, 1,8i, 2000 mod.

 

Setter stor pris på svar!

Endret av amatøridetmeste
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare å tappe av olje, klarer du selv. Masse oppskrifter på youtube.

Hei, og tusen takk for svar!

 

Ja, problemet mitt er vel nå i all hovedsak at jeg ikke har noe som helst tilgang til verktøy (utenom den knipetangen jeg fikk låne på en bensinstasjon i går). Så da er vel antakelig eneste løsning å ringe et verksted?

Lenke til kommentar

Hvis det var en rød varsellampe du fikk så er det ekstremt viktig at du stopper umidellbart og fyller på olje. Det betyr at oljetrykket har forsvunnet, som igjen betyr at det rett og slett ikke kommer olje til motoren.

Jeg stoppet og etterfylte straks, ja! Lyset ble borte, og bilen gikk kjemefint de to-tre timene som gjenstod av turen. Men problemet er at jeg har fylt altfor mye olje på. Står vel antakelig litt over en cm over maks på peilepinnen.

Lenke til kommentar

Få bilen opp på noen paller eller lignende og slipp ut litt olje. Simpelt nok.

Peile på nytt etter bilen er litt varm for å se hvor du ligger.

Takk for svar!

 

Jeg har hverken paller eller verktøy her jeg er nå, så da blir vel antakelig beste løsning før jeg tar fatt på de 5-6 timene med kjøring når jeg skal returnere hjem?

Lenke til kommentar

 

 det ser ut til at det står gode centimeteren over max!

 

 

 

Jeg hadde ikke brydd meg om den centimeteren.

 

(2-3-4-> cm så hadde jeg tappet ut en del.)

 

 

Takk for svar!

 

Ja, dette hadde nok vært det enkleste for meg.

 

Men jeg registrerer at det ser ut til at det har trukket litt olje utover rundt lokket der hvor jeg fyller på - dette kan vel kanskje være tegn på at det har presset seg ut under kjøring? Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke sølte noe da jeg holdt på å fylle.

 

I og med at jeg ikke har tilgang til noe som helst verktøy her jeg er nå, er kanskje det beste å oppsøke verksted for å få tappet litt før jeg returnerer hjemover (5-6 timers kjøring)?

Lenke til kommentar

1 cm over peilepinnen er alt for mye. Eller for lite enn for mye. Hadde det vært Diesel hadde dette vært full panikk - kjøreforbud. 

 

Utifra veivhus konstruksjon og spesielt biler med reg.kjede så kan 1 cm være snakk om mange liter når det øker i bredden og begynner å fylle opp nye kamre osv. Du har riktignok reg.reim. Du klarer kanskje å huske om du fylte 3 liter eller 5 liter også.

 

Typisk mann i gata og epic fail er at de klemmer på en hel 5 liter.

 

Det som ofte skjer ved for mye olje er at skinkene på veiva går å pisker i alt for mye olje. Det gasser å bygger seg opp trykk før det renner over.

 

På en tett normal bensinmotor så spretter ofte simmeringen bak kam-aksel ut som worst case scenario og du får driftstans. Har man turbo så er det lett å blokkere returen og da skjer det ufine ting inni den. At peilepinnen spretter opp og skyter ut olje er også vanlig. Det spørs hvor høyt opp det står og hvor tett motoren din er.

 

Hvis du plutselig ser svetting rundt påfyllingslokket så vil jeg kalle det et dårlig tegn. Du har helt rett i at det presser seg ut.

 

Det pleier også svette/lekke mye fra simmeringer på veivaksel når de står under olje. Siden det er en 2000 passat så svetter det sikker i alle bauer og kanter uansett. Du klarer ikke å bygge opp nok trykk til å poppe en simmering og den største faren er sikkert over.

 

Man plager også systemer som lambda, katalysator med mye HC og blårøyk. Brente ventiler. Det kan komme noen kjipe etterdønninger.

 

Kjør med oljelokket/peilepinnen oppe som en nødløsning, men dette kan gi feilkoder og fusk. Mye søl blir det også, men du får hvertfall bort trykket og noe av olja. Improviser en oil catch tank av noe skrot du har i bagasjen.

 

Jeg vil påsta at nyere biler er mye mer ømfintlige på dette her. Risky buisness.

 

Mitt beste tips er å ikke utfordre. Snu bilen opp ned og hell ut litt olje. Juster til riktig nivå. Finn ut av det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1 cm over peilepinnen er alt for mye. Eller for lite enn for mye. Hadde det vært Diesel hadde dette vært full panikk - kjøreforbud. 

 

Utifra veivhus konstruksjon og spesielt biler med reg.kjede så kan 1 cm være snakk om mange liter når det øker i bredden og begynner å fylle opp nye kamre osv. Du har riktignok reg.reim. Du klarer kanskje å huske om du fylte 3 liter eller 5 liter også.

 

Typisk mann i gata og epic fail er at de klemmer på en hel 5 liter.

 

Det som ofte skjer ved for mye olje er at skinkene på veiva går å pisker i alt for mye olje. Det gasser å bygger seg opp trykk før det renner over.

 

På en tett normal bensinmotor så spretter ofte simmeringen bak kam-aksel ut som worst case scenario og du får driftstans. Har man turbo så er det lett å blokkere returen og da skjer det ufine ting inni den. At peilepinnen spretter opp og skyter ut olje er også vanlig. Det spørs hvor høyt opp det står og hvor tett motoren din er.

 

Hvis du plutselig ser svetting rundt påfyllingslokket så vil jeg kalle det et dårlig tegn. Du har helt rett i at det presser seg ut.

 

Det pleier også svette/lekke mye fra simmeringer på veivaksel når de står under olje. Siden det er en 2000 passat så svetter det sikker i alle bauer og kanter uansett. Du klarer ikke å bygge opp nok trykk til å poppe en simmering og den største faren er sikkert over.

 

Man plager også systemer som lambda, katalysator med mye HC og blårøyk. Brente ventiler. Det kan komme noen kjipe etterdønninger.

 

Kjør med oljelokket/peilepinnen oppe som en nødløsning, men dette kan gi feilkoder og fusk. Mye søl blir det også, men du får hvertfall bort trykket og noe av olja. Improviser en oil catch tank av noe skrot du har i bagasjen.

 

Jeg vil påsta at nyere biler er mye mer ømfintlige på dette her. Risky buisness.

 

Mitt beste tips er å ikke utfordre. Snu bilen opp ned og hell ut litt olje. Juster til riktig nivå. Finn ut av det.

 

 

Tusen takk for et forseggjort og informativt innlegg! 

 

Det har nå gått et par uker siden jeg hadde dette problemet, og jeg kan informere om at jeg løste det ved å gå til nærmeste bilverksted for å høre om de kunne hjelpe meg med å tappe litt. De mente i utgangspunktet at det ikke skulle være et veldig stort problem å kjøre med den ekstra oljen jeg hadde på (usikker på om dette kanskje ble sagt før de så hvor mye ekstra som var der), men de ville gjerne hjelpe meg med å tappe. Det gjorde de, endatil uten å la meg betale for "operasjonen"! Så man kan vel si at problemet, for meg, ble løst på best mulig måte. 

 

Ha en fin dag! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...