Gå til innhold

Hvordan formatere pc etter mislykket installasjon av OS

Gjest Slettet+9817324

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

Kompisen har prøvd å re-installere Windows 8 på Asus-maskin men tror inst var mislykket av en grunn.

Hvordan kan han formatere selv ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Han fikk jo ikke re-installert Windows 8 orntli så det kan jo ha en forbindelse med viruset , er ingen ekspert så helt umulig for meg å vite.

Lenke til kommentar

Boot på installasjonsmedie, gå til commandprompt

DISKPART --> LIST DISK --> SELECT DISK n (hvor er nummeret på disken/SSD'n du skal wipe, f.eks 1) --> CLEAN ALL

Tar 1 time per 320 GB. 

Forsøk re-install av windows etterpå.

Hvis du ikke kommer inn i BIOS høres det ut som du har andre feil.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Er dette en asus OEM laptop har nok data i andre partisjoner kanskje blitt krypert/gjort uleslige (slik som recovery partisjon)

Merk med forslaget til Kyrre nulles hele harddisken og reinstallasjon av Windows er i hvertfall ikke mulig lengre med det som er levert fra produsenten.(recovery partisjon)

Dere er da låst til å benytte eksternt installasjons medium DVD eller USB og løse utfordringene med å opprette Windows 8 installasjons medie , OEM/aktivering etc.

Lenke til kommentar

Godt poeng.

Nå er det første jeg gjør hvis jeg skal sette opp en laptop for noen, å slette recovery partisjon for å frigjøre plass på maskinen (forsåvidt gjør jeg også en clean install slik at crapware forsvinner). Videre gir jeg dem en kopi av rett versjon av windows (ISO) og gjør dem oppmerksom på å spare på denne og den grønne lappen under maskinen.

Kanskje old school, men det fungerer og man får benyttet seg av all plassen på disken/SSD'n som følger med maskinen.

Edit: Min far fikk forøvrig "politvirus" en gang, og det var ingen bønn om jeg fikk dette vekk uten å slette partisjonen helt vba diskpart (eller tilsvarende).

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Mulig du er litt "for old school" siden det med "den grønne COA lappen under maskinen" forsvant med Windows 7. http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-windows_install/no-coa-included-with-pre-built-pc-does-it-matter/3f3868a2-1e0c-4429-9a69-2986e5f33fc4?auth=1

Fleste av oss bruker Windows 8.1 og nyere :p

Skal du gjøre slik for noen med nyere OEM os bør du alltid i det minste brenne ut OEM recovery til DVD/USB-Drive slik at man kan alltid gå tilbake til OEM factory oppsett. Det er i tillegg fordeler med uefi partisjonene intakt som feilsøkings bootup i Windows 8 og 10.

Bare se antall poster i Windows forumet om mislykkede reinstallasjoner eller "clean installasjoner".

I tillfellet her er nok eneste muligheten å cleane hele disken og si farvel til alt av OEM recovery.

Få laget en iso på plate eller USB for den Windows 8 versjonen som ligger i pcene bios å reinstallere. Muligheten med Windows 8 OEM og nyere er mye bedre (enklere) enn SLP 2.1 og sertifikat som med windows 7.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

He he .. når du sier det har jeg ennå til gode å sette opp en laptop med win8.1 :p

Ikke meningen å rappe tråden her, men hvordan vil en COA lapp for Win7 (f.eks Pro) fungere under fresh install av Win 10 Pro?

Windows 7 kode det og har ikke noe med Windows 10 å gjøre.

En Windows 10 OEM pc vil ikke ha noen COA på lik linje som 8.1. Disse har sin OEM og dermed COA (kode) embedded i bios og aktiveres online automatisk ved reinstallasjon.

En Windows 7 OEM pc må reinstalleres med en frittstående Windows 10 OEM eller retail med sin egen kode.

Eller man kan kjøpe upgrade lisens.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

DISKPART --> LIST DISK --> SELECT DISK n (hvor er nummeret på disken/SSD'n du skal wipe, f.eks 1) --> CLEAN ALL

Tar 1 time per 320 GB. 

Prøvde skrive den kommandoen på "Ledetekst" men får bare feilmld.

Kom inn på biosen en gang men forstår ikke bæret , bare en masse info om ytelse etc.....så ingen knapp mht formatering.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Tar 1 time per 320 GB. 

Prøvde skrive den kommandoen på "Ledetekst" men får bare feilmld.

Kom inn på biosen en gang men forstår ikke bæret , bare en masse info om ytelse etc.....så ingen knapp mht formatering.

Bootet du fra innstallasjonsmedie, eller vanlig boot?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Man kan da stille maskinen tilbake slik den var før? Husker ikke hva det heter, men det hjelper mot virus og annet søl. Man skulle stille maskinene inn på en viss dato husker jeg. Gå inn på instillinger.

Ja , vanligvis kan man det men tror den har hengt seg opp helt.

Prøvde vanlig boot.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Prøvde vanlig boot.

Hva mener du?

Forsøkte du DISKPART CLEAN på en vanlig boot?

Det blir i så fall som å sage av greinen man sitter på.

Boot på windows USB/DVD og forsøk det samme. 

Nevner igjen at diskpart clean wiper alt, og er bedre enn en formatering. Men du mister selvsagt alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...