bchpls Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Hei, jeg er i en situasjon der jeg føler jeg får i meg for lite karbs og kanskje for mye protein. Jeg har i en stund nå telt kalorier og har kjørt denne comboen: 50% karbo 30% protein og 20% fett. Totalt har jeg i meg 3000 kalorier daglig. Dette utgjør 225 protein, 375 karbo og 61 fett. Denne fordelingen er jo en standard "brosplitt" når det kommer til kosthold og har følt at det ikke har gått så bra på trening i det siste. Derfor tenker jeg dette: gå ned på proteiner og øke i karbo. Jeg har lest utallige artikler om at du trenger ca 1,6-2,2g protein pr kg kroppsvekt. I mitt tilfelle utgjør dette 75kg * 2,2 = 165 protein ish i forhold til det jeg har hatt tidligere på 225g. Det jeg tenkte var å øke 300 kalorier ettersom jeg har stått en del stille på 75kg, men dette utgjør kanskje litt overkill av karbo? 3300 kalorier med en splitt på 60% karbo 20% fett og protein blir: 500g karbo, 165g protein og 71g fett. Noen som har noen formening om hva jeg evt kunne gjøre? Ved å gå fra 225g protein til 165g må jeg jo fylle enten på med fett eller karbo, og er litt usikker på om å gå for karbs all the way er det riktige... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Er du under 40 så er 225gr mye. Lenke til kommentar
bchpls Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 Er du under 40 så er 225gr mye. Ja det er det jeg også tenkte. Men om jeg skal ha en økning på 300 kalorier fra 3300, og utifra 1,6-2,2 g pr kg så utgjør dette 165g protein som ut ifra 3300 kalorier utgjør 20% og da er det 80% igjen fordelt på karbs og fett, og jeg har kjørt 375 karbs en stund nå, men vurderer en økning, men usikker om 500g kan være i en grad overkill... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 Ville vel prøvd en kombo av karb og fett siden du allerede ligger ganske lavt på fett. Sunt fett da, ikke smult. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 (endret) Det er få holdepunkter for å være over 1,2-1,7g per kg når målsetningen er å bygge muskler. En normal kost vil for de aller fleste dekke dette uten problemer. Er målsetningen å bygge muskler vil energibehovet være viktigere enn proteiner. Endret 7. september 2015 av Dukien Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 7. september 2015 Del Skrevet 7. september 2015 (endret) 1.7g pr. kg. fettfri kropp holder i massevis ved vektoppgang. Det spiller ingen rolle om du skal ha 3000 eller 5000kcal om dagen, proteiinntaket bør være seg likt - altså det er fett og karbs som skal økes eller senkes når du justerer kcal. Altså om du veier 75kg og har en fett% på 10% utgjør dette 115g proteiner om dagen på bulk/vektoppgang. Ikke tenk så mye på prosentdeling mellom fett og karbs - du får i deg mer enn nok av dette uansett om du slakker ned litt på proteinene. Endret 7. september 2015 av Countryman Lenke til kommentar
bchpls Skrevet 7. september 2015 Forfatter Del Skrevet 7. september 2015 1.7g pr. kg. fettfri kropp holder i massevis ved vektoppgang. Det spiller ingen rolle om du skal ha 3000 eller 5000kcal om dagen, proteiinntaket bør være seg likt - altså det er fett og karbs som skal økes eller senkes når du justerer kcal. Altså om du veier 75kg og har en fett% på 10% utgjør dette 115g proteiner om dagen på bulk/vektoppgang. Ikke tenk så mye på prosentdeling mellom fett og karbs - du får i deg mer enn nok av dette uansett om du slakker ned litt på proteinene. Okeii, jeg får bare prøve meg litt fram så får jeg se hvordan det går Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå