Gå til innhold

Kan pcen låse seg av for svak PSU?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har et problem med at PC`en låser seg konstant i skriveborde.

Alt fryser seg TOTALT. Ikke noe svart skjerm, ikke noe reboot. Bare en rar lyd fra hardisk, kan dette komme av at jeg overbelaster PSU?

Nei, det er overhodet ikke sannsynlig.

Du var ikke fornøyd med svaret om at det kan være strømkontakten til HD?

Lenke til kommentar
Har et problem med at PC`en låser seg konstant i skriveborde.

Alt fryser seg TOTALT. Ikke noe svart skjerm, ikke noe reboot. Bare en rar lyd fra hardisk, kan dette komme av at jeg overbelaster PSU?

Ja, det samme skjedde med meg for en stund siden. Det fulgte med et sånt monitorprogram med hovedkortet (AsusProbe), og både der og i bios kunne jeg se at 12volten var nede på 10-11 volt. Det var ikke nok for diskene, så de drev og slo seg på og av hele tiden, noe som lagde unormale lyder. Dersom Pcen startet i det hele tatt så frøs den som regel etter et minutt eller to, og da var det som du sa; ikke noen bluescreen eller noe, bare helt fryst.

Når jeg bytta PSU gikk det helt fint igjen, og PSUen kunne jeg bruke i en annen pc med færre dingsbomser i.

Harddisker bruker både 12 og 5 volt, så om det er lav spenning på en av disse vil diskene kunne stoppe opp.

Men det som er litt rart (i allefall for meg med mine enkle fysikkunskaper), er jo at det burde være for lite ampere, ikke volt. Greiene er jo tross alt ikke seriekoblet. En dårlig PSU vil selvfølgelig kunne levere for lite volt også, men det burde ikke ha noe å gjøre med hvor mye som er i pcen, selv om det virket fint i en annen pc med mindre disker og cder osv i...

Lenke til kommentar
Harddisker bruker både 12 og 5 volt, så om det er lav spenning på en av disse vil diskene kunne stoppe opp.

Tja, det er kanskje noe i det likevel. 12V brukes til motoren i disken, og til CPU. Det er kanskje mulig at motoren får for lav spenning uten at CPU blir påvirket. CPU power har kanskje mer å gå på enn jeg trodde. Jeg trekker mitt tidligere svar.

Dine betraktninger om ampere og volt er litt mangelfulle, når det er for lite kapasitet slik at det ikke kan leveres mer strøm så synker jo spenningen.

Lenke til kommentar
Men det som er litt rart (i allefall for meg med mine enkle fysikkunskaper), er jo at det burde være for lite ampere, ikke volt. Greiene er jo tross alt ikke seriekoblet. En dårlig PSU vil selvfølgelig kunne levere for lite volt også, men det burde ikke ha noe å gjøre med hvor mye som er i pcen, selv om det virket fint i en annen pc med mindre disker og cder osv i...

Det som er saken er at alle spennigskilder som vi mennesker hittil har funnet opp, er plaget av de samme fysiske lovene.

Enhver spennigskilde (eller strømkilde om man vil) har en såkalt indre motstand.

Den er svært liten, men den vil alltid være der.

Uansett hvordan man kobler belastningen, vil denne indre motstanden ligge i serie med belastningen.

Dermed, jo mere strøm man trekker fra spennigskilden, jo mere strøm går gjennom den indre motstanden.

Ved å bruke ohm's lov så vet man at en fast motstand vil få mere og mere spenningstap over seg hvis strømmengden øker.

Til slutt ender du opp med et så stort spenningstap at 12 Volt ikke lengre er 12 Volt, men kanskje nede i 10 Volt.

Se f.eks hva som skjer når du vrir om nøkkelen for å starte bilen.

Strømmen som trekkes av startmotoren er enorm.

Og siden batterier og har en indre motstand, så vil da en del av de 12-13 Volt batteriet har (Egentlig 13.5 Volt eller.no slikt) legge seg over den.

Startmotoren sitter da igjen med resten.

Derfor blinker det i lysene på bilen når du starter bilen.

:o)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...